مجری برنامه دخانیات مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت:سیگار در ایران بعد از کشور اردن ارزانترین قیمت را در سطح جهان دارد، این در حالیست که قیمت سیگار با میزان مصرف آن ارتباط معکوس دارد و هرچه سیگار ارزانتر باشد مصرف آن بالاتر می‌رود.

سیگار در ایران ارزانتر از دیگر کشورهای دنیا!

ارسلان شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری کشورها از جمله کشورهای اروپایی سیگار با قیمت بالا عرضه شده و مالیات سنگینی بر روی آن اعمال می‌شود که همین امر تاثیر بسیاری در کاهش مصرف سیگار در این کشورها داشته و این در حالیست که متاسفانه در کشور ایران نه قیمت و نه مالیات سیگار هیچ کدام افزایش پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به نتیجه‌گیری مثبت این کشورها از اجرای این طرح لازم است در کشور ما نیز فکری در این زمینه صورت گرفته و قیمت سیگار افزایش یابد.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه، گسترش مراکز مشاوره و ترک دخانیات را نیز یکی دیگر از نیازهای ضروری در جهت کاهش مصرف مواد دخانی عنوان کرد و افزود: در این مراکز افراد در زمینه چگونگی ترک سیگار مشاوره گرفته و لوازم کمک کننده در این زمینه مانند چسب و آدامس نیکوتین در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

شیرزادی با اشاره به وجود پنج مرکز ترک دخانیات در استان طی سالهای گذشته، اظهار کرد: متاسفانه بر اثر تحریم آدامس و چسب نیکوتین این مراکز تعطیل شدند. در حال حاضر برنامه داریم که این مراکز را در تمامی شهرستانهای استان احیا کرده و چسب و آدامس نیکوتین مورد نیاز آنها را به نحوی، خریداری و در اختیار آنها قرار دهیم.

سن استعمال دخانیات به یازده سالگی رسید

شیرزادی به کاهش محسوس سن استعمال مواد دخانی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر سن شروع استعمال مواد دخانی در کشور از 17 تا 24 سال و حتی یازده تا 12 سال رسیده است.

وی، عوامل مختلفی را در این کاهش سن موثر دانست و اظهار کرد: متاسفانه فرهنگی که در بین جمع‌های دوستانه نوجوانان باب شده این است که با کشیدن سیگار احساس بزرگ بودن کرده و به نوعی سیگار کشیدن برای آنها ژست بزرگسالی محسوب می‌شود. استعمال سیگار توسط برخی شخصیت‌های سینمایی، شکیل شدن بسته‌های سیگار و تبیلغات غیرمستقیم سیگار از جمله علل دیگر کاهش سن استعمال دخانیات در کشور است.

شیرزادی تصریح کرد: کشورهای تولید کننده سیگار قطعا تمام تلاش خود را برای جلب مشتری به کار خواهند بست و متاسفانه شکیل بودن بسته‌های سیگار تولیدی آنها به حدی است که حتی در سالهای اخیر زنان را نیز مجذوب خود کرده است.

سیگاری‌ها بودجه یک سال وزارت بهداشت را دود می‌کنند

این کارشناس بهداشت به هزینه‌های سرسام آور تحمیلی سیگار به اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: به جرات می‌توان گفت هزینه‌های سالانه خرید سیگار و هزینه‌های درمانی عوارض آن، برابر با بودجه یک سال وزارت بهداشت است.

شیرزادی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مبارزه با مصرف دخانیات وظیفه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی را در قالب برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و چاپ پوستر و بنر برعهده دارد، افزود: همچنین اعمال قانون جامع کنترل دخانیات که استعمال دخانیات را در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ممنوع می‌کند برعهده این وزارتخانه است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدعلی موسوی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    خب وقتی از طرف هیچ دولتی فرهنگ سازی نمیشودبرای عدم گسترش مصرف سیگاروکمترین مالیات دراختیار جوانان قرار میگیرد ادم راحت میتونه فکرکند خود دولت میخوادمصرف دخانیات درکشوربیشترباشدتا سودبیشتر عایددولتیان بشودالبته سیگارخارجی خیلی راحت قاچاغ میشود وخیلی ارزون دربازار ایران قابل دسترسی میباشدمن درسفری به قشم متوجه شدم کانتینرکانتینرسیگاربصورت قاچاق راحت واردمیشودوهیچ کسی نیست جلوی این سم کشنده رابگیرد دولت راست میگویداول راحت جلوی قاچاق رابگیردودوم مثل انگلیس بالاترین مالیات را برای سیگارقراربدهدتا راحتردست رس مردم قرارنگیرد.چی بگم شایدم البته حتما هم دست اقازاده ای دراین بین ......که دولت نمیتوند بااون مبارزه کند