سازمان عفو بین الملل هشدار داد که عربستان سعودی در پنج ماه اخیر به اندازه همه سال گذشته به اعدام افراد پرداخته است.

دو برابر شدن اعدام در عربستان/ ایجاد پست جلادی

 به گزارش ایرنا، روزنامه ال پائیس به نقل از سازمان عفو بین الملل نوشت: با اعدام یک شهروند پاکستانی به جرم قاچاق مواد مخدر درعربستان، تعداد اعدام ها درآن کشور به 90 نفر رسید، رقمی که در پایان سال گذشته به آن رسیده بود.

روزنامه ادامه داد: بدین ترتیب عربستان سعودی سومین کشور جهان است که بیشترین آمار اعدام را دارا است.

رسانه اسپانیایی خاطرنشان کرد:البته باید به روش رعب انگیزی که برای اعدام مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی گردن زدن در ملاء عام نیز اشاره شود.

بعلاوه، سازمان های مدافع حقوق بشر فقدان ضمانت های قانونی در محاکم عربستان را تقبیح نموده و یادآور شده اند که نیمی از محکومین همیشه خارجی ها بوده و حتی به معلولین روحی نیز رحم نمی شود.

برخی از تحلیلگران به افزایش تعداد اعدام ها از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان و همچنین اعلامیه وزارت دوائر دولتی عربستان مبنی بر ایجاد پست جدید جلادی اشاره کرده اند.

'فیلیپ لوثر' مدیر برنامه خاورمیانه سازمان عفو بین الملل در این رابطه به ال پاییس گفت :نخستین ماه های سلطنت ملک 'سلمان' حاکی از موج بی سابقه اعدام ها بودند ، موردی که نشان می دهد که استفاده از اعدام در حال افزایش در عربستان سعودی است.

روزنامه تصریح کرد:مشکل اصلی ،عدم ضمانت ها برای متهمان است.سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود یاد آوری کرده بود که روش های قضایی ، بسیار دور از استاندارد های عدالت بین المللی هستند ، اغلب پرونده های مجازات اعدام به طور مخفیانه محاکمه می شوند و به ندرت به متهم اجازه داده می شود که وکیل مدافع داشته باشد ، موردی که باعث می شود که بسیاری از افراد فقط بر اساس اعترافات محکوم شوند .

این نشریه نوشت:باوجودی که مقامات عربستان سعودی از مجازات اعدام دفاع کرده و می گویند براساس قوانین شریعت و پس ازیک محاکمه با جدی ترین تضمین ها اعمال می شود ، دادگاه دیوان عالی عربستان به صلاحدید خود اذعان کرده است .

در این رابطه ، در یک بیانیه که در 17 فوریه (28 بهمن )، منتشر شد دادگاه تایید کرد که همه حکم ها از جمله حکم اعدام به اختیار قاضی بستگی دارند و حتی می توانند در مورد متهمان فراتر از اینکه به جرم آنها شک داشته باشند ، تصمیم بگیرند .
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.