گروه میهن - محمود مصدق - انتقال مترو به شهرکهای اقماری شرق تهران منوط به تأمین منابع مالی از سوی دولت است.

انتقال مترو به شهرکهای شرق تهران در گرو تأمین اعتبار

معاون فنی شرکت راه آهن شهری تهران در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه چرا با وجود گذشت بیش از سه دهه هنوز اقدامی برای انتقال مترو به شهرکهای اقماری شرق تهران نشده، در حالی که این موضوع از مصوبات قانونی بوده، اما از غرب تا هشتگرد و از جنوب تا آستانه شهرستان ورامین توسعه یافته است؟ گفت: چون خطوط اقماری در خارج از محدوده کلانشهر تهران قرار میگیرد، هزینه انتقال مترو به آنجا به عهده دولت است و شرکت راه آهن شهری فقط اجرای پروژه را انجام میدهد، با این وجود اگر منابع مالی آن تأمین شود، این شرکت توان انجام آن را به صورت صد در صد دارد.

دکتر گرامی در همین زمینه از انجام مذاکراتی با مدیران شهرک پردیس خبر داد و گفت: برای انتقال مترو به این شهرک نشستهایی با مسؤولان و مدیران شهری آن داشتیم و اگر توافقها انجام شود و برآورد مالی هم صورت گیرد، طی دو سال میتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم. در واقع این ظرفیت در شرکت مترو وجود دارد تا با کیفیت برابر و ارزانترین قیمت- در مقایسه با شرکتهای دیگر- پروژه توسعه مترو را عملیاتی کند.

گرامی در ادامه به بحث متروی ورامین پرداخت و گفت: دولت اجرای این پروژه را از شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران پس گرفته و به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی واگذار کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با سیاستی که دولت درباره واگذاری متروی ورامین اتخاذ کرده چند درصد احتمال دارد اجرای توسعه مترو در دیگر شهرهای اقماری از شرکت راه آهن شهری به شرکت راه آن جمهوری اسلامی واگذار شود؟ گفت: معلوم نیست. هنوز به صورت جدی بحثی در این ارتباط نشده است، با این حال اگر چنین تصمیماتی اتخاذ شود بیتردید مصلحتی در کار خواهد بود. به هر حال ما آمادگی داریم تا این پروژه را عملیاتی کنیم.

گرامی از بهره برداری ایستگاه متروی عبدل آباد، زین الدین و بیمه در تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دو ایستگاه نوبنیاد و قایم واقع در خط چهار نیز در حال تکمیل شدن هستند.

به گفته وی، در مجموع ساخت 80 کیلومتر مترو در دست اجراست.

وی سپس به بحث واگن قطار شهری پرداخت و گفت: برای خطوط متروی تهران سه هزار واگن جدید نیاز داریم که سفارش ساخت هزار واگن را دادهایم و برای بقیه منتظریم اجازه استفاده از فاینانس توسط دولت هستیم.

گرامی با اشاره به اینکه نباید این گونه تصور شود که دولت در توسعه مترو سنگ اندازی میکند، گفت: دولت در خیلی موارد به مترو کمک کرده است، اما با توجه به نقش مترو در کاهش آلودگی زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت و... انتظارات از دولت بویژه در بخش فاینانس بیشتر از اینهاست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره کیفیت و ایمنی متروی تهران گفت: متروی پایتخت یکی از ایمن ترین، با 
کیفیت ترین و ارزانترین متروها در دنیاست و با بهره برداری کامل خط 3 جزو 10 متروی برتر دنیا شناخته خواهیم شد.

گرامی گفت: با توجه به وجود گسلهای زیاد در تهران مترو را به گونهای ساختیم که در برابر زلزلههای زیر 8 تا 5/8 ریشتر مقاومت میکند. در واقع میتوان گفت تونل متروی تهران در برابر زلزله مقاوم است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.