۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
کد خبر: 286818

در حالی که شیعیان ساکن در این مناطق همچنان در شوک دو انفجار انتحاری طی یک هفته گذشته هستند، روز گذشته گروه تروریستی داعش پیام تهدیدآمیزی جدید را علیه آنها صادر کرد. دراین پیام از دولت عربستان و تمام اهل سنت این کشور خواسته شده است برای حمله به شیعیان به گروه داعش کمک کنند.

خط‌‌ و نشان داعش برای شیعیان عربستان
به گزارش پرس تی وی، تروریست های داعش در پیام 13 دقیقه ای خود که به «ولایت نجد» (زیر شاخه داعش در عربستان) منتسب است، جوانان عربستان سعودی را برای عضویت در این گروه تروریستی فراخوانده و از آنها خواسته است «شبه جزیره عرب را از شیعیان پاک سازی کنند.» داعش همچنین در این پیام ضمن تمجید از عملیات تروریستی اخیر علیه شیعیان عربستان، تأکید کرد شیعیان به دلیل کفر حق زندگی در این کشور را ندارند.

این پیام با اشاره به ادعاهای ابن تیمیه (از پیشگامان سلفی گری در قرن هشتم) خاطرنشان می کند شیعیان خطرناک تر از یهودیان و مسیحیان هستند، بنابراین طبق فرمان خلیفه داعش، باید شیعیان را در هر جایی که هستند به قتل رساند. سخنگوی داعش در این فایل تنها به عملیات انتحاری 22 ماه می در شهرک القدیح در القطیف اشاره می کند و این مساله نشان می دهد این فایل پیش از وقوع انفجار روز جمعه در منطقه الدمام، مرکز استان الشرقیه تهیه شده است. داعش پیش از این نیز با انتشار ویدئویی هشدار داده بود «روزهای سیاهی» را برای شیعیان عربستان رقم می زند.

بی توجهی مقامات ریاض به تهدیدها

آنچه طی یک هفته گذشته بیش از همه باعث اعتراض و ناراحتی ساکنان مناطق شرقی عربستان شده، بی توجهی مسئولان عربستان به تامین امنیت شیعیان در این مناطق بود. همین مساله باعث شد تا شهروندان منطقه القدیح روز گذشته برای رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان ریاض، به خیابان ها بیایند. نسیم عساده یکی از این معترضان به خبرنگار شبکه المنار گفت: این مساله بسیار عجیب است که دولت برای محافظت از شهروندان خود هیچ اقدام مثبتی انجام نمی دهد. برخی دیگر به این مساله انتقاد دارند که پس از وقوع انفجارهای انتحاری، صدها نیروی امنیتی به این منطقه اعزام شده اند در حالی که این کار می بایست پیش از این حملات صورت می گرفت.

در همین راستا، سازمان عفو بین الملل نیز با انتقاد از رویکرد مقامات ریاض در محافظت از جان اقلیت شیعه در این کشور، خواستار آن شد که به جای حرف، عمل و اقدامی جدی در این زمینه انجام دهند. سازمان حقوق بشر مستقر در لندن نیز خواستار بررسی و تحقیق شفاف ریاض در این زمینه شد. این سازمان اعلام کرد: تا زمانی که مقامات عربستانی تحقیقی شفاف و جامع در مورد این گونه حوادث انجام ندهند و مانع از وقوع حوادثی مشابه علیه شیعیان نشوند، خشونت ها و درگیری های فرقه ای علیه شیعیان بیشتر خواهد شد.

انفجار انتحاری اخیر در عربستان که به طور مشخص محل تجمع و اماکن مذهبی شیعیان راهدف قرار داده بود با محکومیت های بین المللی مواجه شد. حتی علما و مراجع بزرگ اهل تسنن نیز این اقدامات را بشدت محکوم کرده و در راستای ایجاد تفرقه های مذهبی ارزیابی کردند. روز جمعه، احمد الطیب، رئیس دانشگاه علوم اسلامی الازهر مصر بر حرمت خون مسلمانان حتی از جهت کینه توزی های فرقه گرایانه تاکید کرد و گفت کسی حق ندارد به بهانه دشمنی های فرقه ای خون مسلمان دیگری را بریزد. دار الافتاء مصر نیز حمله تروریستی در شهر الدمام را محکوم و تأکید کرد این جنایت کاملا به اسلام و مسلمانان بی ارتباط است و هدفش نیز ضربه زدن به ثبات در منطقه عربی است. علمای لبنان ازجمله مفتی اعظم این کشور نیز حوادث تروریستی عربستان را بشدت محکوم کرد.

تنها واکنش مقامات سعودی نسبت به این اتفاقات این بوده است که ملک سلمان، پادشاه این کشور پس از انفجار نخست به شاهزاده محمد بن نایف دستور داد عاملان این حادثه تروریستی را هر چه سریع تر دستگیر کنند. اما این نکته قابل توجه است که دستگاه های امنیتی عربستان به جای دستگیری عاملان این حوادث غالبا شیعیان معترض را بازداشت می کنند. از سوی دیگر این گونه اقدامات با تبلیغات گسترده رسانه ای عربستان علیه شیعیان تناسبی ندارد. یک نمونه مشخص در این زمینه شبکه سعودی الاخباریه است که با انتشار گزارش های مغرضانه و جهت دار، نقش مهمی در گسترش رویکردهای تکفیری و حمایت از تروریست ها داشته است. در همین حال، روزنامه رای الیوم روز گذشته با انتشار مقاله ای نوشت: تشکیلات داعش آن طور که رسانه های عربستان تبلیغ می کنند، در صدد ایجاد فتنه میان شیعه و سنی نیست بلکه به دنبال پیاده کردن بخش اصلی ایده های «وهابیت» خود یعنی ستیز با طیف های شیعه است. در ادامه این گزارش آمده است: روحانیون، مبلغان و نویسندگان سنی سعودی طی یک هفته اخیر با قربانیان این انفجارها که از طیف شیعه هستند، ابراز همبستگی کرده اند. موضوع مهم دیگر نزدیکی ایدئولوژی تروریست های داعش با تفکر وهابیت حاکم بر عربستان است. با روی کار آمدن این گروه های تروریستی در منطقه از حدود سه سال پیش، ریاض همواره به تامین مالی و نظامی تروریست ها اقدام کرده است. حتی مقامات امنیتی عربستان وقتی دو عامل انفجارهای القدیح و الدمام را معرفی کردند معلوم شد هردو سعودی تبار هستند که اخیرا به این تشکیلات پیوسته اند. اینها نشان می دهد رابطه ای مخفی بین داعش و سازمان های اطلاعاتی عربستان وجود دارد.

به هرحال تهدید اخیر داعش علیه شیعیان بسیار خطرناک بوده و راه را برای هرگونه عمل جنایتکارانه علیه آنان دراین کشور فراهم می کند. این نکته نشان می دهد که عربستان سعودی باید به مسئولیت های خود عمل کرده و امنیت شیعیان را در اولویت های خود قرار دهد، در غیر این صورت مسئولیت هرگونه خطری علیه شیعیان برعهده نظام حاکم بر این کشور خواهد بود.

داعش زندان پالمیرای سوریه را منفجر کرد

دید بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد تروریست های داعش با کار گذاشتن بمب در داخل و اطراف زندان شهر پالمیرا(تدمر)، این محل را منفجر کردند.زندان پالمیرا که یکی از مخوف ترین و امنیتی ترین زندان های سوریه محسوب می شد، پس از اشغال شهر به دست داعش افتاد. بیش از 30 زندانی لبنانی حاضر در این زندان که برخی از آنها 35 سال در آنجا زندانی بودند به لبنان فرستاده شدند و اطلاع دقیقی از دیگر زندانیان موجود در آن در دست نیست.

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» در خبری از تاسیس وزارت آثار باستانی توسط داعش برای اداره عملیات غارت آثار باستانی در سوریه و عراق خبر داد.ساندی تایمز نوشت: داعش غارت آثار باستانی را به تجارت سازماندهی شده برای خود تبدیل و در زمان کنترل بر شهر موصل، نمرود و الحضر در عراق و تدمر سوریه آثار باستانی این شهرها را غارت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    از این بدترشم شیعه در دوران های مختلف دیده و ترسی به دل نداره - فقط کافیه کمی تاریخ رو بخوانید تا بفهمید شیعه چطور حفظ شده و با کمترین امکانات مادی و نظامی ، در طی قرنهای متمادی تونسته رشد کنه تنها عامل حفظ شیعه ، قدرت خداوند کریم است. کمیت مهم نیست کیفیت مهمه و ما شیعیان با افتخار از مذهب و آیینمان سخن گفته و همه آزادگان جهان را به این مذهب گرانمایه دعوت می کنیم . " هر که اسباب هدایت گم کرد گمراه شد" و آنکه اسباب هدایت یافت رستگار گردید. این دعوت و رستگاری صد در صد تضمینی بوده و هیچ شک و تردیدی در آن نیست .
  • بجنوردی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    مرگ بر اعش ،آل سعود بزدل
  • احمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    با سلام فعلا اینی که در عراق زاییده ای بزرگ کن تا عربستان به اذن الله شیعیان غیور پیروان حیدر شما داعشی ها را با خلفا و ابنتمیمع کافر محشور می کنند. انشا الله.
  • علی IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    آل سعود خودش داعش رو زاییده وتعلیم داده البته که شیعیان مظلوم عربستان رو تهدید بکنه کارشاقی نمیکنه چون پشتیبانی مثل آل سعود ووهابی های نظیر خودش رو داره
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    چرا شیعیان شبکه های دروغ پراکنی علیه شیعیان در عربستان را با خاک یکسان نمی کنند.کشتن سران وهابی عربستان ثوابی معادل با کشتن یزید و ابوجهل دارد