قدس انلاین: دومین جلسه ساماندهی خانه مسافرها در دفتر معاونت زیارت استانداری مشهد بر لزوم بررسی و عملیاتی کردن آیین نامه مدون جهت صدور مجوز برای اینگونه املاک در نواحی مشخص و محدود پرداخت.

تنها به خانه مسافرهای استاندارد پروانه داده می شود/ محدوده ساماندهی موقت خانه مسافرها مشخص شد/ مالکینی مجاز به دریافت مجوز هستند که دارای سند شش دانگ باشند

به گزارش قدس انلاین ، در بخش نخست این جلسه مهندس ارجاعی معاون سیاسی-امنیتی فرمانداری مشهد ضمن تاکید بر استمرار برگزاری جلسات پیوسته در این باره و همکاری تمامی سازمان ها در این حوزه با نهاد شهرداری و میراث فرهنگی استان، نکات مهم مطرح و تصویب شده در جلسه گذشته را چنین بیان داشت: لزوم تشکیل کمیته ای فنی مبتنی بر حضور سایر ارگان های مربوطه، تدوین شیوه نامه ای حداقلی از سوی این کمیته، اطلاع رسانی مناسب جهت ثبت نام در سایت میراث فرهنگی، مشخص نمودنِ استانداردهای خانه مسافرها و اطلاع رسانی آن، نظارت میراث فرهنگی و اتحادیه ها بر خانه مسافرها و صدور مجوزهایی کوتاه مدت در بازه ی زمانیِ 364 روزه و یک روز کمتر از سال شمسی.

سپس مهندس واحدی معاونت هماهنگی و مديريت امور زائرين استانداری خراسان رضوی ضمن مهم برشمردن تمامی ماده واحده های مطرح گردیده و تصویب شده بیان داشت: یکی از سیاست های مرکز سازماندهی به خانه مسافرها بی شک کاهش اینگونه از اقامتگاه ها است از این رو با به کار بستن ماده واحده هایی در پی آن هستیم تا اولویت ها بر مراکزی قرار گیرد که به صورت رسمی و قانونی از سوی سازمان های دولتی مورد تایید قرار گرفته اند و در بازهِ زمانی مشخص در پی کاهش این اقامتگاه ها می باشیم. از این رو طرح های مناسبی در این زمینه عملیاتی خواهد شد که تنها یک نمونه از آن، طرحِ مبدا به مبدا است که در براساس آن نقش واسطه ها کمرنگ و با کمترین هزینه زائرین می توانند به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مشرف شوند.

وی همچنین افزود: بر اساس طرح هایی که در دستور کار قرار دارد، به تدریج، خانه مسافرهایی که از نظر امکانات در حد پایینی قرار دارند حذف و تنها به خانه مسافرهای دارای استانداردهای لازم مجوز فعالیت داده می شود چرا که عدم برخورد جدی با این اقامتگاه ها تا حد زیادی به چرخه اقتصادی استان به ویژه در راستای فعالیت های گردشگری ضرر خواهد رساند.

در ادامه این نشست بنا به طرحی ارائه شده محدوده ساماندهی موقت خانه مسافرها مشخص گردید که پس از بررسی های لازم و بیان نکات تخصصی از سوی مسئولین و شهردارهای مناطق گوناگون، حد فاصل میدان بسیج، خیابان بهار، چهار راه مخابرات (بی سیم)، تقاطع آخوند خراسانی، تقاطع آیت الله شیرازی، چهارراه شهدا، میدان شهدا، تقاطع هاشمی نژاد، چهارراه زرینه، میدان راه آهن، چهارراه مقدم طبرسی، جنوب بلوار وحدت، میدان عدالت، 17 شهریورو چهارراه نخرسی در محدوده تحت پوشش قرار گرفت. اما در ادامه نشست بنا به درخواست های مکرر شهردار منطقه 3 مشهد و اعضای حاضر، حدفاصل تقاطع آخوند خراسانی، تقاطع آیت الله شیرازی تا میدان راه آهن از محددوه طرح حذف گردید و تصویب شد تا تنها به نکات مشخص شده مجوز داده شود.

تصویب ماده واحده های جدید در راستای صدور مجوز برای خانه مسافرها از دیگر اقدامات این نشست تخصص بود.

براساس نخستین طرح، عرصه مورد نظر هر یک از این خانه ها می بایست حداقل 120 متر مربع و عرض معبر 4 متر به شرط دارا بودن و رعایت سایر حداقل ها از جمله عرض 3 متر برای هر اتاق و ابعاد اتاق های یک تخته 8 متر، 2 تخته 10 متر و 3 تخته 13 متر، باشد.

در این نشست شرایط متقاضیان از دیگر مصوبه های جلسه ساماندهی خانه مسافرها عنوان شد.

بر این اساس شهرداری ها و مراکز صدور پروانه، تنها به مالکین حقیقی ملزم به پاسخگویی خواهند بود و افراد دیگر نمی توانند نسبت به دریافت مجوز اقدام نمایند. از این رو تنها مالک یا مالکین مجاز به آغاز فرآیند بوده و حتی مباشرِ مباشر نمی تواند در این زمینه اقدام کند. چراکه در پی تصویب این ماده جلوی منازلی که در طی یک سال چندین بار به اجاره داده می شوند، گرفته خواهد شد. علاوه بر این تنها مالکینی مجاز به دریافت مجوز هستند که دارای سند شش دانگ بوده و سایر اسناد از جمله وکالتی فاقد اعتبار است.

از جمله مصوبات دیگری که در این نشست مطرح شد، بررسی و صدور پروانه برای اماکنی بود که تنها از تاریخ 1/1/1390 دارای سابقه و پیشینه مشخص باشند. براین اساس اقامتگاه متقاضی با دارا بودن مدارکی همچون فیش دارایی به همراهِ تاییدیه بانک، گواهی بهره برداری اقامت موقت از شهرداری، قبض برق اقامت، پروانه کسب اقامتی و مواردی دیگر، پس از اثبات کاربری خود می توانند نسبت به اخذ پروانه اقدام نمایند.

همچنین مصوب شد جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری مشخص شود، چنانکه بر اساس ماده واحده ای تصویب گردید تا استعلاماتی که از سوی میراث فرهنگی صورت می گیرد مورد پذیرش و تایید شهرداری قرار گیرد و دیگر مراکز نیز در پذیرش آن همکاری نمایند.

مهندس ارجاعی در ادامه بیان داشت: متقاضیان پس از ثبت نام در سایت مربوطه و تایید حضوری کارشناسان میراث فرهنگی و بازدید از اماکن و به دست آوردن معیارهای لازم می توانند مجوز موقت دریافت نمایند و هر زمان که یکی از شرایط مصوب در آیین نامه از سوی خانه مسافرها سلب شود، متعاقبا مجوز آنها نیز باطل خواهد شد و در صورت ادامه به فعالیت از طریق نهادهای قانونی با این مراکز متخلف برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.

در پایان این جلسه مهندس واحدی ضمن استمرار هرچه جدی ترِ این گونه از جلسات تاکید کرد: پس از تصویب تمامی ماده واحده های مد نظر از سوی اعضای حاضر و فعال در سلسله جلساتِ ساماندهی خانه مسافرها، آیین نامه آن تنظیم و بر روی سایت قرار خواهد گرفت. علاوه بر این در راستای اطلاع رسانی عمومی و آگاهی هرچه بیشتر مردم مشهد مقدس، اطلاع رسانیِ گسترده ای در قالب رسانه ای انجام می شود.

شایان ذکر است که به علت عدم حضور شهردار منطقه ثامن، بررسی مسایل مربوطه به این منطقه حساس و با اهمیت به جلسه آتی موکول گردید و همچنین بررسی بحث صدور پروانه کسب برای اینگونه از اقامتگاه ها در دستور کار آینده اعضای ساماندهی خانه مسافرها قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.