محمد حسین کلهر - یکی از معانی «امید» در زبان فارسی، انتظار برای وقوع امری نیکو در دنیاست، به همین دلیل است که امید احساس نشاط و شادی را در وجود انسان ایجاد می‌کند ...

جامعه مهدوی امیدوارو با نشاط است

 به ویژه اگر این امید و رجاء برای موعودی باشد که انرژی حرکت را در انسان‌ها و تحملشان را در برابر سختی‌ها زیاد کند، در کنار واژه امید، انتظار نیز معنی خاصی در فرهنگ شیعه و اسلام دارد و مسلمانان و شیعیان همه در سراسر دنیا علاقه مند هستند که جزو منتظران واقعی مهدی موعود (عج) باشند، نیمه‌های شعبان را جشن می‌گیرند و این انتشار معنی‌ چشم به راه بودن نسبت به آینده سرشار از آسایش، امنیت و آرامش را برای آنها دارد، منتظر واقعی اشتیاق زیادی به ظهور رهبر الهی خود دارد کسی که کمک مستضعفان عالم شود و حکومت عدل را بتواند در دنیا برقرار کند، به همین دلیل است که می‌گویند اگر کسی از منتظران مهدی موعود به آینده امید نداشته باشد باید بداند که جزو منتظران واقعی نیست!

به مناسبت میلاد با سعادت مهدی موعود (عج) و نیمه شعبان با حجت‌الاسلام رحیم کارگر، مدیرگروه آینده پژوهشی پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی و استاد مركز تخصصي مهدويت درباره بحث امید در اندیشه مهدوی و انتظار موعود به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانیم:

* امیدواری در زندگی و به طور خاص امید به آینده جهان چه اهمیتی در زندگی دارد؟

مقدمتاً عرض کنم که امید با مفهوم آینده پیوند خورده است انسان امیدوار به یک آینده خوب و زیبا چشم دارد بنابراین انسان به دلیل توجهی که به آینده روشن دارد از شکست و ضعف نمی‌هراسد و تمام تلاشش برای رسیدن به موفقیت است، بنابراین همین امید هدف اصلی زندگی‌اش می‌شود و گام‌های پرقدرتی را در زندگی برمی‌دارد، از اتفاقاتی که می‌افتد، مأیوس نمی‌شود و توکلش به خداوند است و با قدرت و اقتدار جلو می‌رود. تمام این نکات در انتظار مهدی موعود (عج) نیز به وضوح دیده می‌شود و منتظران واقعی کسانی هستند که امید به آینده رهبری امامشان دارند. بنابراین این امیدواری برای او نوعی آرمان‌آفرینی نیز دارد، یکی از مشکلات امروز بشریت امید زدایی و مأیوس شدن است که گاها تا سر خودکشی نیز انسان‌ها را می‌برد درحالیکه راه حل بسیاری از بحران‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه امیدواری به ویژه تمسک به آموزه‌های دینی و اندیشه‌های مهدوی است.

*پشتوانه معرفتی امیدواران و منتظران واقعی مهدی موعود چه چیزی باید باشد؟

از مهمترین پشتوانه‌های فکری و معرفتی می‌تواند اعتقاد به امام عصر و مهربانی امام، لبیک‌گویی، توسل و انقلاب اسلامی ایران باشد چرا که برگرفته از اندیشه مهدوی است. همچنین آرامش قلبی، امید به فرج و اندیشه‌های امید و دوری از دلزدگی‌های مادی می‌تواند در این زمینه الگوی ما باشد. بنابراین باید مبانی الهیات را براساس تفکر گذشته منجی گرایی و رسیدن به امید واقعی برای مردم تبیین کنیم.

* با توجه به شرایطی که امروز در جهان و به ویژه دشمنی‌ها در جهان اسلام حاکم است، چگونه باید امید به آینده مهدوی را در خود زنده نگه دارد؟

اولاً ما منتظران و در واقع علاقه‌مندان امام  زمان (عج) هستیم و عموم مردم حتماً باید یک سری مسائل و نکاتی را مورد نظر خود قرار بدهند،نخستیننکته اینکه انتظار و توجه به جهان مسئولیت‌آور است، یعنی صرفاً چشم‌انتظاری و چشم دوختن به مسائل جهان کافی نیست، منتظر باید مسئولیت‌ها و تکالیف سنگینی که نسبت به خود و جامعه و حتی نسبت به آینده و جامعه جهانی دارد را عمل کند و بدان‌ها پایبند باشد، اگر به این مسئولیت‌ها و ماموریت‌های خود عمل نکند احتمال می‌دهیم که نتوانند آن جامعه موعود و زیبای ظهور امام زمان (عج) را درک بکند.

نکته دوم بحث تقوای عمومی جمعی است، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین رکن جامعه منتظر قبل از ظهور آن حضرت توجه به تقوای عمومی و تقوای جمعی است نه تنها باید فرد متقی باشد بلکه جامعه باید جامعه صالح باشد تا جامعه صالح نباشد و نتواند لیاقت‌ها و شایستگی‌های خود را برای درک امام زمان (عج) نشان بدهد ظهور امام زمان (عج) به تأخیر خواهد افتاد، درواقع امام زمان در یک بسترهایی باید حکومت جهانی را شکل بدهد و مهمترین بستر شکل‌گیری جامعه جهانی بودن جامعه پاک و صالح و شایسته است.

نکته سوم اینکه جامعه علاوه بر امید باید نشاط معنوی داشتهباشد، جامعه منتظر جامعه پویاو روبه آینده است، به همین دلیل کلیت جامعه باید نشاط معنوی باشد نه خنده‌های پوشالی، بلکه جامعه باید آرامش خوبی داشته باشد، باید همه احساس شوق و نشاط را در خود زنده کنند به همین دلیل است که ما به جشن‌های نیمه شعبان اهمیت می‌دهیم و آن را بزرگ می‌کنیم به این علت که ان شور و نشاط معنوی را در دل‌ها زنده کنیم.

*با این شرایطی که در جهان اسلام دشمنان از کشتار و شهادت مسلمانان ایجاد کرده‌اند،‌چگونه می‌توان نور امید و اشتیاق را در دل روشن نگه داشت؟

نکته همینجاست آرزوی درک جامعه موعود همراه با امام زمان (عج) منجر به اشتیاق فراوان می‌شود،منتها این علاقه و درخواست باید فراوان باشد. اشتیاق‌ها برای نجات فردی نیست نجات در آرمان مهدوی یعنی نجات همه بشریت اینیعنی نجات انسانیت و جامعه بشری وقتی که می‌گوییم ما باید مشتاق باشیم و شور معنوی را داشته باشیم این درکنار حزن و غمی است که نسبت به مظلومان و ستمدیدگان داریم یعنی نوع نگاه ما محبت‌آور و شفقت‌آمیز است، چون نسبت به همه احساس مسؤلیت داریم باید تلاش کنیم تا در پرتو دعای جمعی و تلاشی که می‌کنیم هرچه زودتر ظهور امام زمان (عج) را ببینیم و بدانیم که آن بن مایه نهایت همه مشکلات فقط و فقط بدست پرتوان امام زمان(عج) محقق می‌شود، البته ما درکنار این شور و اشتیاق خود باید حرکت هم بکنیم، حرکت آفرین باشیم یعنی برای رفع ستم و نجات ستمدیدان بکوشیم نجات یک ستمدیده و مظلوم خودش در انسان شور معنوی ایجاد می‌کند و باعث آرامش خاطر می‌شود، الان جامعه ما و عموم انسان‌های بی طرف و شایسته در دنیا بخاطر این جنگ‌ها و خونریزی‌ها در سوریه، یمن، لیبی  محزون و افسرده هستند و دلشان می‌خواهد یک کاری بکنند ، این خود قدم مثبتی است که ما می‌توانیم برداریم.

* با شبهاتی که معارضان اسلام برای از بین بردن نهال امید و انتظار منجی در دل مسلمانان می‌کارند چه باید کرد؟

تمام وقایع مثبت و منفی در جهان نوعی زمینه‌سازی برای ظهور هست یعنی الان در یکوضعیتی هستیم که هر نوع تحول، رویداد و اتفاقی یک قدم ما را به ظهور امیدوارتر می‌سازد، گسترش جنگ‌ها، تبعیض، اعتراضات عمومی، گسترش این همه نابرابری و ظلم حتی اعتصاب دراین زمینه مارا به این نتیجه می‌رساند که زمینه‌های منفی برای ایجاد نارضایتی عمومی فراهم شده است، این زمینه‌های منفی باعث می‌شود که همه دنیا پی ببرند دیگر کاری از دست حکومت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برنمی‌اید، یعنی دنیا به حد انفجار می‌رسد و به نهایت بحران و اضمحلال و فروپاشی نزدیک می‌شود ، وقتی دنیا به این حالت نزدیک می ‌شود یک نوع اضطرار و توجه قلبی نسبت به امام زمان(عج) و درخواست و نیاز جمعی شکل می‌گیرد و لذا زمینه برای تشکیل حکومت جهانی فراهم می‌شود.

 اما درباره بُعد مثبت و زمینه‌های مثبت آنحرف خیلی زیاد است ما از جنبه سخت افزایی و نرم افزاری دنیا وارد مرحله جدید و جامعه واحد جهانی می‌شویم، این جامعه درهم تنیده و همه به هم نزدیک می‌شوند و اطلاعات و اخبار را راحت دریافت می‌کنند، ازطرفی هم فطرت بشر بُعد معنویت خواهی و اخلاق خواهی خود را نشان می‌دهد، از هر طرف که انسان‌های پلید مثل داعش ایجاد می‌شوند از طرف دیگر هم جبهه صالحان درحال بروز و ظهور هستند و جامعه به سمتی می‌رود که تمامی ابعاد و زمینه‌های مثبت جامعه در یمن، عراق، مصر، ایران و سوریه هم جامعه جهانی در حال شکل گیری شود، اینها همه نکات مثبت و نکات امیدافرین و دلهره زدا هستند و ما باید به روایات خود اعتماد کنیم چرا که براساس روایات ما در فتنه های آخرالزمانی و جنگ‌ها و درگیری‌های شیعیان کمترین آسیب را خواهیم دید،چرا که هر چه جامعه شیعی اتحاد، همدلی و انسجام بیشتری داشته باشد دشمنان بیشتر درگیر خود خواهند شد و یقین بدانیم که هر چه از این زمینه‌ها بیشتر استفاده کنیم به ظهور نزدیک تر شده‌ایم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.