۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 287037

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: تجار افغانی اقدام به خرید خرما در اواخر هر سال و عرضه آن با قیمت‌های بیشتر در ماه رمضان می‌کنند.

احتکار خرمای ایران توسط تجار افغانی
علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان این که مشکلات فراوانی در زمینه عرضه خرما در کشور وجود دارد، بیان کرد: ایران با تولید سالیانه یک میلیون و 200 هزار تن خرما اولین تولیدکننده این محصول است، اما در توزیع آن حتی در داخل کشور با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم تقاضا برای خرما در ماه رمضان افزایش می‌یابد، گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول دولت باید به صورت تضمینی خرما را خریداری و انبار کرده و در ماه رمضان با قیمت مطلوب و مصوبی عرضه کنیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: اما متاسفانه شاهد آن هستیم که تاجرهای افغانی در اواخر هر سال اقدام به خرید خرما و انبار خرما می‌کنند و سپس در ماه رمضان با دو برابر قیمت، خرما را در بازار داخلی عرضه و قسمتی از آن را صادر می‌کنند.

ارزانی ممقانی با بیان اینکه از این قبیل مشکلات سال‌هاست در کشور وجود دارد، عنوان کرد: سیستم وارداتی و صادراتی مشخصی نداریم، صادرات خرما نباید در ماه رمضان هم آزاد باشد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در خصوص افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان، عنوان کرد: قیمت‌ها را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و من به عنوان رئیس اتحادیه اختیاری در این زمینه ندارم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها برای بازرسی با محدودیت امکانات مواجه هستند، افزود: حتی از اصناف هم کاری بر نمی‌آید و با اینکه هر ساله اعلام می‌شود که قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد، اما در ماه رمضان شاهد افزایش قیمت اقلام مختلفی از جمله خرما هستیم، در واقع سیستم نظارتی دولت با مشکل مواجه است.

‌رونق صادرات آجیل و خشکبار

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در ادامه با بیان اینکه بازار داخلی رونق چشمگیری نداشته است، گفت: اما با توجه به این که ماه مبارک رمضان در پیش است و کشورهای مسلمان همسایه معمولا عید فطر را با شکوه بسیاری برگزار می‌کنند، در حال حاضر شاهد رونق بازارهای صادراتی آجیل و خشکبار کشور هستیم.

وی با اشاره به نزدیکی استان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان عنوان کرد: همسایگی با این کشورها باعث شده تا تقاضا برای صادرات آجیل استان داشته باشیم.

ارزانی ممقانی با اشاره به این که در سال گذشته کمبودهایی در زمینه آجیل و خشکبار به علت سرمازدگی، آفت و... وجود داشت، خاطرنشان کرد: امسال هیچ‌گونه کمبودی در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در خصوص صادرات پسته نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال هیچ یک از محصولاتمان دچار آفت نشد، از رکود تولید پسته خارج شدیم و جایگاه اول تولید این محصول را که سال‌ها آمریکا از ما گرفته بود، دوباره به دست آوردیم، در حال حاضر اولین تولید و صادرکننده پسته در جهان هستیم.

وی با بیان اینکه امروز صنعت آجیل و خشکبار کشور می‌تواند کشور را از تک محصولی و اتکا به نفت نجات دهد، گفت: ایران در زمینه تولید آجیل در دنیا بهترین است، ولی هیچ برنامه حمایتی در این زمینه وجود ندارد.

ارزانی ممقانی به ایجاد شهرک آجیل و خشکبار در استان به عنوان یک گام مهم در زمینه بهبود وضعیت توزیع و صادرات آجیل و خشکبار اشاره کرد و گفت: فرانسه در حالی که حتی یک نخل خرما ندارد در صنایع بسته‌بندی این محصول فعالیت می‌کند و این درحالی است که ایران به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده خرما همچنان این محصول را در بسته‌های 3 کیلویی و پسته را در بسته‌های 50 کیلویی صادر می‌کند، صادرات فله‌ای بدون برندسازی ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در زمینه مشکلات موجود برای احداث شهرک آجیل و خشکبار، گفت: در حال حاضر 66 هزار هکتار زمین در بولوار میامی به منظور احداث شهرک آجیل و خشکبار آماده است، اما مشکلات زیادی در برخی حوزه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این شهرک برای حدود 3000 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی این شهرک مشکلات توزیع و صادرات حل خواهد شد، اما در حال حاضر راه‌اندازی آن همچنان درگیر بروکراسی‌های اداری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 0
    باسلام، جناب ممقانی این فرمایش خود را چرا با استناد بیان نمی کنند؟ از کجا فهمیدند و برایشان ثابت شد که علت گرانی خرما تجار افغانی هستند؟ از پایگاه خبری تحلیلی قدس انتظار داریم که وقتی یک تیتر را اینقدر بزرگ جلوه می دهند حتما از مصاحبه شونده تقاضای ارائه مستندات نمایند. باتشکر و در انتظار جواب آقای ممقانی هستیم.