قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود، اگر کسی اعتقاد عمیق به وجود امام (عج) داشته باشد بدون حضور ایشان اعتراض می کند، پس باید تلاش کند که امام (عج) بیایند نه اینکه صرفا گوشه نشین بوده و دعا کند!

ظهور به سلمان ها و مالک ها نیاز دارد/جشن نیمه شعبان از شعائر الهی است

به گزارش قدس آنلاین، انتظار فرج از مهمترین آموزه ها در فرهنگ شیعی است که به انسان نوید فرا رسیدن آرمان شهر رویایی او و به پایان رسیدن عصر تاریک ظلم و سختی ها را می دهد، از این رو است که در آموزه های روایی از این انتظار به افضل عبادات تعبیر می شود؛ به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، سالروز ولادت امام مهدی (عج) با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، پژوهشگر و مولف مهدوی و معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت درباره انتظار پویا و مولفه های آن به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:

 

آیا فواید امام غایب (عج) برای انسان ها و جامعه همچون فواید و برکات امام حاضر است؟ این برکات در چه طیف هایی قرار گرفته و چگونه می توان از آنها بهره مند شد؟

یکی از برکات وجود امام در جامعه چه در غیبت چه در هنگام حضور فیزیکی و ظاهری، افزایش معرفت و تقویت اعتقاد و باور انسان ها به شخصِ امام است، یعنی کسی که وجود امام را مسلم بداند، چه ایشان را ببیند چه نبیند چه از ایشان به لحاظ فیزیکی دور باشد چه نزدیک، بر اعتقاد خود راسخ است و برای تقرب و بهره مندی از امام تلاش می کند، نتیجه آنکه امام را برابر شبهات، یاس ها و ناامیدی ها پناهگاه دانسته و به ایشان متوسل می شود.

برکت دیگر وجود امام برای فرد و جامعه حتی در عصر غیبت، خودسازی و تهذیب انسان و هدایت به مسیری است که امید دارد امام او را نجات می دهد.

علاوه بر این، توجه به جایگاه و وظایف نیز از برکات این وجود مقدس است یعنی فرد در زمان غیبت، پایداری خود را به مسیر امامت نشان می دهد چراکه عالم در عصر غیبت از وجود امام محروم است و سختی ها و نابسامانی و بلایا، زندگی را برای انسان غیرممکن می کند.

بنابراین، امام غایب (عج) آفتابی است عالمتاب که به عالم فیض می دهد که در این میان شیعه از برکات و خیرات ایشان یعنی امیدآفرینی، پایداری برابر ظلم و قرار گرفتن در مسیر هدایت بهره مند است.

همانگونه که خداوند در آیه 105 سوره مبارکه توبه می فرماید: «و بگو اعمال و وظائف خود را انجام دهید، و بدانید هم خدا و هم رسولش و هم مؤمنان، اعمال شما را خواهند دید»

که این نشان می دهد امام (عج) حتی در عصر غیبت شاهد و ناظر بر رفتارهای انسان است که همین نظارت به آدمی ادب حضور می بخشد.

 

مفهوم انتظار برای حضور امام غایب چه معنایی را در خود نهفته دارد و این انتظار آدمی را به چه مقصدی هدایت می کند؟

انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود، اگر کسی اعتقاد عمیق به وجود امام (عج) داشته باشد بدون حضور ایشان اعتراض می کند، پس باید تلاش کند که امام (عج) بیایند نه اینکه صرفا گوشه نشین بوده و دعا کند! این یعنی ظهور باید همراه با تلاش برای خودسازی، زمینه سازی و ارتقای معرفت باشد.

علاوه بر این، فرد منتظر باید به وظایف خود متوجه باشد، چراکه امام (عج)ذ ناظر بر رفتار او است پس باید امام (عج) را شناخته و منتظرِ خوبی برای ایشان باشد تا دغدغه ظهور انتظار او را پویا کند؛ آنچنان که خداوند در آیه 138 سوره مبارکه بقره می فرماید: «اين نگارگرى الهى است، و چه كسى خوش نگارتر از خداوند است و ما پرستندگان او هستيم‏.»، پس انسان منتظر رنگ خدایی می گیرد و چه چیز بهتر از خدامحوری.

ما در زیارت امام زمان (عج) می خوانیم: «سلام بر تو که سرچشمه حیاتی...» پس باید حضور و نظاره امام (عج) را در همه شئونات زندگی حس کنیم، آن وقت است که اگر یک روز هم به غیبت افزوده شود، نگران می شویم.

برکت دیگر نهفته در انتظار توجه به نعمت وجود امام (عج) است، آنچنان که در دعای عدیله می خوانیم: «به برکت امام خدا به ما رزق و روزی نعمت داده است.» که شکر این نعمت به تلاش نیاز دارد.

در روایتی از امام صادق (ع) که منابع متعدد و مهمترین آنها الغیبه نعمانی آن را نقل کرده اند، فرمودند: «اگر کسی دوست دارد از یاران امام زمان باشد باید منتظر بوده و در حالت انتظار پرهیزگرا باشد و اخلاق نیکو داشته باشد.»

یعنی انتظار باید با تقوا و حسن خلق همراه باشد از این رو اگر رفتار و کردار ما با خانواده، دوست، همکار و ... توام با حُسن خُلق بود، می توان گفت انتظار ما پویا است.

باید توجه داشت در زندگی عادی نیز وقتی شخصی مهمان دارد آثار این مهمانداری بر او هویدا است پس انتظار برای امام عصر (عج) نیز آثاری دارد که باید در فرد و جامعه تبلور داشته باشد.

آیا انتظار برای فرج صرفا دعا و ندبه و گفتن «اللهم عجل لولیک الفرج» است یا خیر انتظار پویا معنایی گسترده و عمیق دارد؟

در دعای ندبه می خوانیم: «امام زمانی کجایی که بیایی و ظلم را از بین ببری.» منتظر دست روی دست نمی گذارد و خود برای ریشه کن کردن ظلم زمینه سازی می کند، آنچنان که خداوند در سوره مبارکه انبیاء آیه 105 وعده قطعی می دهد که انسان های سالم، عدل و داد می کنند: «و همانا پس از تورات در کتاب زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد»

بنابراین، دعا و ذکر بخشی از کار است نه همه کار و اصل انتظار پویا را باید در عمل و رفتار نشان داد.

 

چگونه روحیه امید از طریق انتظار در انسان بارور می شود؟

بهترین سازوکار امیدبخشی به انسان تقوا و خدامحوری است تا در مرحله بعد مردم به این نتیجه برسند که با یاری امام عصر (عج) می توان زمینه ریشه کن کردن این همه ظلم و ستم را فراهم کرد.

باید توجه داشت که امام زمان (عج) برای ظهور، یارانی مخلص، فداکار و پای کار همچون سلمان فارسی و مالک اشتر می خواهند.

امام خمینی (ره) نیز در جریان انقلاب اسلامی بعد از کمک های الهی و توسل به معصومین (ع)، به یارانی همچون شهید مطهری، مقام معظم رهبری و شهید مفتح اتکاء داشتند و با همراهی آنها در مسیر انقلاب پیش رفتند.

بنابراین، در عصر غیبت هم اینگونه است و باید روحیه ظلم ستیزی، کرامت محوری و عزت محوری بر جامعه غلبه داشته باشد.

 

آیا برگزاری جشن های شادباش ولادت امام زمان (عج) در نیمه شعبان نیز در پروسه انتظار جای می گیرد؟

جشن هایی که هر سال برای ولادت امام عصر (عج) برگزار می کنیم به نوعی ابراز ارادت و محبت است به امام حاضر و ناظر تا سالانه با امام خویش عهد ببندیم که گناه نکنیم، دروغ نگوییم، غیبت نکنیم و ...؛ از این رو، جشن های نیمه شعبان به نوعی از شعائر الهی محسوب می شود.

انتهای خبر/

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.