معاون امنیتی وزیر کشور گفت: تاکنون تجمع غیرقانونی درباره مذاکرات هسته‌ای نداشته‌ایم.

معاون وزیر کشور:تجمع غیرقانونی درباره مذاکرات هسته‌ای نداشته‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور در نشستی خبری که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با اعلام این خبر که ستاد امنیت انتخابات در وزارت کشور تشکیل شده است، گفت: ستاد امنیت انتخابات در وزارت کشور با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط از جمله نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات و صدا و سیما تشکیل شده که به زودی ستاد امنیت انتخابات استان ها و شهرستان‌ها هم تشکیل خواهد شد.

ستاد امنیت انتخابات نسبت به دوره های قبل زودهنگام ایجاد شد

وی با بیان اینکه ستاد امنیت انتخابات نسبت به دوره های قبل زودهنگام ایجاد شده است، افزود: به دلیل اینکه مسائل مختلفی در این دوره از انتخابات وجود دارد، لذا از هم‌اکنون باید مسائل مورد بررسی قرار بگیرد، بنابراین ستاد امنیت انتخابات در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته زودهنگام تشکیل شد.

ذوالفقاری ادامه داد: در ستاد امنیت انتخابات دو کمیته امنیتی و اطلاع‌رسانی داریم و موضوعات و محورهای کلیدی نیز به ستادهای استانی ابلاغ خواهد شد.

۵۰۰ هزار نفر در زمان انتخابات امنیت انتخابات را عهده دار خواهند بود

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه ۶۰ هزار صندوق در این دوره از انتخابات وجود دارد، اضافه کرد: بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در زمان انتخابات به طور فعال امنیت انتخابات را عهده دار خواهند شد.

رصد فضای مجازی برای تامین امنیت انتخابات

وی همچنین رصد فضای مجازی را جزئی از کارویژه ستاد امنیت انتخابات نام برد و تصریح کرد: از هم‌اکنون مرکز رصد وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت کشور مسئولیت این کار را عهده دار شدند و به‌طور مستمر خروجی فضای مجازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: به طور مثال قضیه مهاباد در فضای مجازی بر مبنای اطلاعات غلط صورت گرفت. ۵۶ درصد از کسانی که در فضای مجازی افراد و جوانان را در چند استان تحریک کردند اتباع یک کشور خارجی بودند. این افراد، جوانان را از شهرهای دیگر از جمله کردستان و لرستان دعوت می کردند که شما بیایید و در کنار مردم مهاباد بایستید و همین اخباری که در فضای مجازی منتشر شد بستر تولید اطلاعات ناصحیح شد.

تهیه اطلس امنیتی برای انتخابات

ذوالفقاری همچنین بررسی کانون های مناطق و جریاناتی که در جهت مسائل امنیتی مورد توجه قرار می‌گیرند را از دیگر دستور کارهای ستاد امنیت انتخابات نام برد و توضیح داد: در حال تهیه اطلس امنیتی کشور هستیم که بر اساس آن نقاط آسیب پذیر و یا اشکالاتی که برخی از رفتارها داریم را مدیریت کنیم که رویکرد ما در این کارویژه، پیشگیری و پیش بینی است.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین برخورد صریح، قانونی، بدون تبعیض و شفاف با تخلفات و جرایم انتخاباتی را از دیگر راهبردهای ستاد امنیت انتخابات نام برد و گفت: به فرمانداران، استانداران و شورای تامین استان ها و شهرستان ها ابلاغ شده است که بدون ملاحظه هر کسی و بر اساس قانون انتخابات برخوردهای لازم را با متخلفان داشته باشد.

وی همچنین هماهنگی کامل بین دستگاهی در حوزه تامین امنیت انتخابات و ارتباط مستمر فرمانداران واستانداران کشور با کاندیداهای انتخاباتی پیرامون عملکرد طرفدارانشان و مواضعی که خواهند داشت از دیگر کارویژه های ستاد امنیت انتخابات خواهد بود.

حسین ذوالفقاری گفت: همچنین کلید واژه هایی که ممکن است مورد سواستفاده رسانه های بیگانه قرار گیرد جمع بندی و در اختیار مسئولین قرار می گیرد.

داعش یک توان نظامی تهدیدکننده برای ایران نیست

وی همچنین در مورد تهدیدات داعش افزود: اساسا داعش یا نیروهای تروریستی تکفیری یک توان نظامی تهدیدکننده برای ایران نیستند.

ذوالفقاری ادامه داد: این‌گونه نیست که نیروهای تکفیری این توان را داشته باشند به صورت سازمان‌یافته و مکانیزه تصرفی به حوزه امنیت ایران داشته باشند و توانایی این کار را ندارند.

معاون امنیتی وزیر کشور یادآور شد: ستاد کل نیروهای مسلح، دبیرخانه شورای عالی امنیت، شورای امنیت کشور و نیروهای امنیتی انتظامی برای تمام سناریوهایی که ممکن است پیرامون ما رخ دهد، هم برنامه ریزی و هم کنترل‌های لازم را دارند.

وی خاطرنشان کرد: داعش تهدیدی از بیرون مرزها برای کشور ما نخواهد بود.

تجمع غیرقانونی درباره مذاکرات هسته‌ای نداشته‌ایم

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موضع وزارت کشور در خصوص تجمعات با موضوع مذاکرات هسته ای چیست؛ چراکه سخنگوی دولت این تجمعات را غیرقانونی دانسته و از وزارت کشور خواسته است که با تجمعات غیرقانونی در مورد مذاکرات هسته ای برخورد کند، عنوان کرد: ما صرفا یک تجمع بیشتر در مورد مذاکرات هسته ای نداشته ایم که آن هم تحت عنوان اعتراض به زیاده‌خواهی‌های ۱+۵ در مشهد شکل گرفت.

معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد: ما هیچ تجمعی تحت عنوان مخالفت با روند مذاکره یا تیم مذاکره‌کننده تا این لحظه نداشته ایم، البته بحث هایی در محافل دانشگاهی بوده است که نمونه آن اتفاقات دیروز دانشگاه شیراز است که بعضا دیدگاه های انتقادی نسبت به مذاکرات هسته ای داشته اند، اما در داخل خیابان چیزی به عنوان تجمع برای مخالفت با هیات مذاکره‌کننده نداشته ایم.

وی تصریح کرد: از دید امنیتی اینکه موضوع مذاکرات هسته ای به شکل حضور خیابانی مطرح شود، نه به مصلحت کشور و نه امنیت کشور است، حال ممکن است نخبگان و یا کارشناسان نقد و بررسی هایی داشته باشند که ساز و کار آن نیز معلوم است.

ذوالفقاری با بیان اینکه مذاکرات هسته ای یک موضوع ملی است، گفت: مذاکرات هسته ای مورد وفاق همه مسئولین و مردم کشور است و راهی است که با تدبیر حل می شود، لذا نباید منجر به قطبی کردن جامعه شود.

لغو سخنرانی شهرستان کرج بدلایل امنیتی نبود

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین در مورد لغو سخنرانی ها در برخی از شهرها تصریح کرد: صرفا لغو سخنرانی ها به دلیل مسائل امنیتی نیست.

وی در مورد لغو برخی از سخنرانی ها با بیان اینکه عمده لغو سخنرانی ها به دلیل مسائل امنیتی نیست گفت: مثلا سخنرانی‌ای یکی از نمایندگان که در کرج لغو شد علتش همزمانی با فاصله یک ساعته بین آن مراسم با مراسم دیگری بود که در همان محل پیش بینی شده بود. بنابراین موضوع اساسا امنیتی نبوده است.

معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: ممکن است لغو برخی از سخنرانی ها به دلیل مناسب نبودن شرایط محل سخنرانی باشد.

وی گفت: گاهی بعضی از سخنرانی ها ممکن است در خارج از دانشگاه و داخل شهر تنش هایی را بوجود بیاورد، بنابراین شورای تامین استان برای جلوگیری از تنش در شهر ممکن است آن نشست را لغو کند. وقتی دیده شود که یک جلسه ای هزینه امنیتی اش  بالا باشد ممکن است یا به زمان دیگری موکول شود و یا اینکه تمهیدات لازم را برای تامین امنیت آن مراسم در نظر بگیرند.

در حادثه اسیدپاشی هنوز به دلایل محکمه پسندی برای افراد مشکوک نرسیده ایم

حسین ذوالفقاری در خصوص اسید پاشی اصفهان گفت: تلاش های زیادی بین همه دستگاهها برای این موضوع صورت گرفت اما هنوز به دلایل محکمه پسندی برای افراد مشکوک نرسیده ایم.

معاون امنیتی وزیر کشور یادآور شد: البته اخیرا یک سارقی در اصفهان دستگیر شد و خودش اعلام کرد که حمله با سلاح سرد به ۴ خانم در اصفهان کار این فرد بوده است اما ما همچنان کنترل و نظارت های خود را برای رسیدن به دلایل محکمه پسند و تحت نظر داشتن افراد مشکوک داریم.

وی در خصوص صدور مجوز برای تجمعات در دانشگاهها ادامه داد: صدور مجوز در دانشگاه سازوکار فرایند خود را دارد که یک هماهنگی بین هیئت سه نفره، حراست دانشگاه صورت می گیرد و به فرمانداری اطلاع رسانی می شود تا مجوز لازم برای سخنرانی کسانی که به آن مراسم دعوت شده اند صادر شود.

حسین ذوالفقاری  با بیان اینکه مسئولیت تامین امنیت دانشگاه به عهده متولیان داخل دانشگاه است گفت: مسئله تحصن شیراز کاملا داخل دانشگاهی بوده و روز گذشته لنکرانی با زیباکلام در این دانشگاه سخنرانی کرده اند و بعد هم گفته شد که قرار است دو تن از افراد مذهبی شهر صحبت کند که هنوز این سخنرانی صورت نگرفته و باید ببینیم که آیا هماهنگی های لازم انجام شده بود یا خیر. اما در این نگاه کلی موضوعاتی که در داخل دانشگاه بوده قطعا شورای تامین می تواند ورود کند.

معاون امنیتی وزیر کشور خاطرنشان کرد: تا زمانی که کاری برخلاف نظم امنیت رخ ندهد به صرف تجمع موجب دستگیری افراد نمی شود مگر آنکه در حین تجمع افراد کار دیگری انجام دهند.

وی به وظیفه نیروی انتظامی در قبال تجمعات اشاره کرد و گفت:  بر اساس دستورالعمل هیئت وزیران در وظیفه نیروی انتظامی به صراحت آمده است که مسئولیت نظم امنیت تجعات قانونی را برعهده دارد.

حسین ذوالفقاری گفت: همچنین نیروی انتظامی در مورد تجمعات غیرقانونی مسئولیت جلوگیری دارد و رویکرد کلی در این است که باکمترین هزینه تجمع خاتمه یابد.

وی همچنین در مورد پرونده شیراز گفت: مجموعا ۸ نفر از کسانی که در آن صحنه حضور داشتند برایشان قرار صادر شده و در حال بازپرسی هستند و نهایتا یک پرونده مشخص مبتنی بر استنادات و در چارچوب قانون تهیه شده است.

کشته شدن ۱۵ نفر ایرانی در انفجار الانبار مورد تأیید نیست

معاون امنیتی وزیر کشور در مورد خبرهایی مبنی بر کشته شدن ۱۵ مستشار ایرانی در الانبار گفت: کشته شدن ۱۵ نفر ایرانی در انفجار دیروز شهر الانبار مورد تأیید نیست.

وی همچنین با اشاره به مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفت: مسئول کمیته امنیتی و ترافیکی مراسم سالگرد امام (ره) به عهده وزارت کشور است.

ایجاد پوشش امنیتی از مرزها تا مرکز کشور برای مراسم 14 خرداد

ذوالفقاری افزود: با بررسی وضعیت سنوات گذشته و تمهیدات امنیتی که متصور بودیم، بازنگری های لازم را در دستور کار قرار دادیم و یک پوشش امنیتی از مرزها تا مرکز کشور در حال انجام است.

معاون امنیتی وزارت کشور یادآور شد: قرارگاههای سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات و کمیته امنیتی ترافیکی نیز در محل برگزاری مراسم دایر شده است. پوشش هوایی هم در نظر گرفته شده و امور امنیتی زائران از مرکز شهرستانها تا تهران و بالعکس صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به شورای تامین استانها ابلاغ شده است که از مراکز شهرستانها همکاری های لازم را با نیروهای سپاه که مسئولیت امنیت مراسم را به عهده دارند داشته باشند.

ذوالفقاری همچنین در مورد ملوانان ایرانی گروگان گرفته شده گفت: ۱۴ ملوان ربوده شده ایرانی در آب‌های سومالی در اختیار گروه تروریستی الشباب هستند.

وی افزود: از اردیبهشت ماه ارتباط ما با این افراد قطع شد و در همین رابطه کاردار ما در سومالی اعلام کرد این افراد تا آخرین لحظه در اختیار گروه تروریستی الشباب هستند که این گروه در خارج از حیطه دولت سومالی است، البته ما همچنان پیگیر آزادسازی این 14 ملوان هستیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.