۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 287132

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود، چنانکه از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند و طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.

میوه ای که بوییدن آن دردها را آرامش می بخشد!

به گزارش قدس انلاین، سیب سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ی سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است. با این حال سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است. با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد. لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین 2B)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد. همچنین سیب فشارخون را منظم می‌کند.
 خوردن سیب و حتی بو کردن آن، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE)  نشان داده است که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد. امروزِ در سايه علم و دانش معلوم شده است اين میوه، گنجى از املاح و ويتامين در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کررات پرداخته شده است.
در باره خواص این میوه از اباالحسن موسی (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: سیب برای چند خصلت نافع است 1- امان از سحر و جادو؛ 2- امان از سَم؛ 3- از جنون خفیف که اهل زمین را گرفتار می کند؛ 4- از بلغم غالب؛ و چیزی نافع تری از سیب وجود ندارد؛ همچنین امیرالمونین علی (ع) می فرمایند: سیب بخورید که آن حرارت را خاموش و شکم را سرد و تب را می برد و در حدیث دیگر فرموده اند: سیب وبا را می برد.

علاوه بر این از حسین بن بسطام نقل شده است که امام باقر (ع) بیان داشته اند: هر وقت خواستید سیب بخورید، اول آن را ببویید سپس بخورید که اگر چنین کنید تمام دردها از بدنتان می رود و بلا و سختی ها را ساکت می کند.

همچنین از زیاد القندی روایت است که وی نقل کرده است: داخل مدینه شدم و با من برادرم سیف بود. مردم دچار خون دماغ شدند و هر مَردی چون دو روز خون دماغ می شد از دنیا می رفت به خانه برگشتم سیف خون دماغش شدید شد. پس بر ابوالحسن (ع) وارد شدم. پس فرمود: «ای زیاد به سیف سیب بخوران.» پس چون به وی خوراندم وی بهبود یافت؛ و نیز ابی عبدالله (ع) فرموده اند: «اگر مردم می دانستند در سیب چه (خاصیت) هست بیمارانشان را جز با آن مداوا نمی کردند و باز فرمود: به تب دارانتان سیب دهید که از سیب نافع تر پیدا نمی شود.

بنا به تحقیقات صورت گرفته از سوی پژوهشگران، از آنجایی که ويتامين هاي موجود در سيب بيشتر در پوست سيب وزير پوست آن قرار دارد بهتر است سيب را با پوست خورده شود، زيرا مقدر زيادي پكتين در پوست سيب وجود دارد. اما متاسفانه سيب هايي كه در بازارهاي داخل ايران يا آمريكا و كانادا بفروش مي رسد روي آن داراي يك لايه چربي براي حفاظت مي باشد. بنابراين حتما اين سيب ها می بایست با دقت شسته شود و افرادی که دارای معده ضعيف هستند، بايد اینگونه از سيب ها را بسيار نازك پوست گرفته و سپس مصرف نمایند.

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 355، 356.

2-برقی، المحاسن: 551.

4-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 128-129.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.