سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با اشاره به روش‌های جایگزین برای بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان کشورمان گفت: تنها توافق خوب را می‌پذیریم.


روش‌های جایگزین برای بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان/ تنها توافق خوب را می‌پذیریم


حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس  و با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم اجازه جهت بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان کشورمان گفت: در صورت بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان کشور در عمل به آنها اجازه می‌دهیم که از مراکز مهم و دانشمندان کشورمان بصورت رسمی و علنی جاسوسی شود؛ اقدامی که هیچ دولت عاقلی با آن موافقت نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه هیات ایرانی خطوط قرمز نظام را در مذاکرات اخیر به تیم آمریکایی و اشمیت منتقل کرده است ادامه داد:‌ تیم ایرانی با اعلام خطوط قرمز عملاً جایی را برای چانه زدن باقی نگذاشته است، اما اینکه چگونه می‌شود راه‌های مشترک دوطرفه را پیدا کنند تا خطوط قرمز ما حفظ و به نوعی نگرانی‌های بی‌جای طرف مقابل برداشته شود به گفت‌وگوهای کارشناسی طرفین بر می‌گردد که از موضوعات بسیار پیچیده در کنار لغو یکجای تمام تحریم‌ها خواهد بود.

وی همچنین با تاکید مجدد بر این اصل که نگرانی‌های آمریکا درخصوص احتمال دستیابی ایران به بمب هسته‌ای یک نگرانی بی‌جایی است، گفت: غربی‌ها و سردمداران آمریکایی به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و امروز داشتن سلاح هسته‌ای برای کشوری مثل ایران امنیت ایجاد نمی‌کند.

* سوال و جواب از کشور به جای بازجویی از دانشمندان

آصفی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه راه‌کاری درخصوص حفظ خطوط قرمز کشورمان مطرح است اظهار داشت: شنیده‌ام قرار است سوال و جواب‌های طرف مقابل از دانشمندان به صورت غیرحضوری باشد؛ یعنی در این روش به جای سوال و جواب از دانشمندان، از کشور سوال و جواب خواهد شد که در این صورت طرف مقابل به جوابشان می‌رسد بدون اینکه بازجویی از فرد خاصی شده باشد.

وی همچنین اظهارداشت: البته دستیابی به راه‌حل‌های مختلف برای رسیدن به توافق با وجود زمان‌بر بودن امکان پذیر است.

*تیم مذاکره کننده با مانور هوشمندانه مانع بازرسی از مراکز نظامی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با نفی وجود بازدید از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی گفت: در ماده 5 پروتکل الحاقی ذکر شده که می‌توان از سایت‌های هسته‌ای و سایر مراکز بازدید کرد ولی در آن هیچ اشاره‌ای به بازدید از مراکز نظامی نشده است.

وی یادآورشد: آمریکایی‌ها وجود سایر مراکز در ماده 5 پروتکل را به زعم خودشان به مراکز نظامی اطلاق می‌کنند و دقیقاً در این بخش است که تیم مذاکره کننده ما می‌بایست با مانور هوشمندانه مانع بازرسی آنها از مراکز نظامی شوند.

*بازرسی از محیط های پیرامونی مراکز نظامی

آصفی در پاسخ به این سوال که به نظر شما روش‌های پیشنهادی تیم مذاکره کننده برای جایگزینی بازرسی از مراکز نظامی چه خواهد بود، افزود: محیط‌های پیرامونی مراکز نظامی می‌تواند جایگزین بازرسی از این مراکز باشد، البته پیدا کردن یک روش صحیح برای حل موضوع بازرسی از مراکز نظامی خیلی پیچیده و مهم است اما به عنوان مثال می‌توان گفت که اگر قصد بازدید از مرکزی به نام الف را  داشته باشند می‌توانند از محیط‌های پیرامونی این مجموعه بازدید کنند.

وی همچنین با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران به صراحت اعلام کرده که مانع دسترسی 1+5 به مراکز نظامی خواهد شد ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایران بین بازرسی و دسترسی تفاوت قائل است و محیط‌های پیرامونی یعنی اطراف مراکز با یک فاصله قابل توجهی می‌تواند جایگزین این درخواست طرف غربی باشد.

*تنها توافق خوب را می‌پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به این پرسش که  آیا بازدید از محیط‌های پیرامونی مراکز نظامی جزو خطوط قرمز کشور محسوب نمی‌شود، افزود: محیط های پیرامونی اطراف مراکز نظامی با فاصله‌ای دور انتخاب می‌شود.

وی همچنین درباره احتمال دستیابی به توافق جامع گفت: با وجود اعلام خطوط قرمز به هیات آمریکایی و کری امکان رسیدن به توافق منتفی نیست اما اینکه چه زمانی و چگونه به چه توافقی برسیم؛ کامل و یا نسبی موضوعاتی است که نیاز به بحث بیشتری دارد.

آصفی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اگر منطق را چاشنی کارشان کنند حتما به توافق می‌رسیم اما اگر بخواهند زیاده خواهی کنند همانطوری که مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده اعلام کرده‌اند، تنها توافقی را می‌پذیریم که صرفاً توافق خوبی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    4 5
    واقعا خدا قوت بده به اعضاي تيم مذاکره کننده ايران عزيز خصوصا آقاي ظريف.اميدوارم ملت ايران قدردان اين زحمات باشند
  • reza IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    7 0
    کشور امریکا از داشتن بمب هسته ای ایران واهمه ندارد.امریکاواسراییل نقشه حمله به ایران را دارند و این مستلزم اطلاع از مراکز نظامی ایران را دارند و چه بازدید از خود مراکز و یا اطراف آن باعث اطلاع از موقعیت این مراکز که یا توسط گروههای خرابکار و یا حمله نظامی هوایی و یا موشکی از بین خواهد رفت.
  • جاوید IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    2 0
    عجب پیشنهادی!!!!!!بازرسی از محیط های پیرامونی !!!!!من فکر کنم این عزیزان هنوز نفهمیدن که بازرسی از مراکز نظامی بخاطر مسائل هسته ای نیست بلکه میخوان موقعیت دقیق این مراکز رو ثبت کنن تا فردا روزی که حمله کردن همه مراکز نظامی رو بزنن.راستی برای بازجویی و مصاحبه با دانشمندان هم پیشنهاد بدید که افراد پیرامونی این عزیزان رو بازجویی کنن چطوره؟(مثلا همکاران این عزیزان یا آبدارچی محل کارشون و یا ...)این هم راه حلی ست واسه خودش!!!!!!!!!!!آقای آصفی چرا مارو اینقدر ...و... فرض میکنید ؟ما که میدونیم برای شماها بازرسی ها مهم نیست و فقط میخواهید توفق بشه .
  • مسلم IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    2 0
    خوب اگه نزدیک اون مرکز نظامی ی منبع طبیعی اورانیوم بود و آن ها بهانه ی کافی به دست اوردند بعدش چی ؟ به نظرمن باید خیلی هوشمندانه با طرفمون برخورد کنیم چرا که آمریکا و غرب به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند . به نظرمن اگه قرار به آن ها اعتماد کنیم و بعد به ما حمله کنند بهتر است اصلا اعتماد نکنیم . در هر صورت امیدوارم چیزی اتفاق بیفته که به صلاح و نفع مردم کشورمان باشه