قدس آنلاین - رضا قزوینی غرابی: روزنامه آمریکایی هافینگتن پست از ارتباط پادشاه عربستان سعودی با جماعت اخوان المسلمین پرده برداشت.

روزنامه آمریکایی از روابط پادشاه عربستان با اخوان المسلمین پرده برداشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه عربستانی الحرمین، دیوید هرست نویسنده این روزنامه با افشای ارتباط میان عربستان سعودی با اخوان المسلمین و سکولارهای مصری خارج نشین، اوضاع رئیس جمهور مصر را مطلوب ندانست.

این نویسنده انگلیسی در مقاله خود از سرنگونی دزدان حکومت در مصر و از بین رفتن همراهان عبدالفتاح السیسی به دنبال ناکامی های دو ساله اخیر وی برای تشکیل یک نیروی سیاسی پشتیبان خبر داده است.

همه تلاش های سیسی در حالی رو به شکست است که حدود 50 میلیارد دلار کمک کشورهای خلیج فارس در قالب کمک های بلا عوض و وام در اختیار وی قرار گرفته شده بود.

نویسنده مقاله همچنین سردی روابط میان پادشاه عربستان سعودی و سیسی را یک واقعیت سیاسی و اتفاقات پیش رو را غافلگیر کننده تر توصیف کرد. از سوی دیگر اتهام مصر به امارات به عنوان یک بازیگر جدید علیه سیسی موضوع جدیدی است. مصر احمد شفیق نخست وزیر سابق این کشور را که اکنون مقیم امارات است متهم به تلاش برای براندازی سیسی با کمک گروه های داخلی و خارجی کرده است.

هرست افزود: در صورتی که سیسی حمایت شیخ محمد زاید ولی عهد امارات و ملک سلمان را از دست بدهد با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد زیرا سعودی و امارات بخشی از سه کشور تأمین کننده مالی دولت سیسی هستند.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: سیسی و دستگاه تبلیغاتی و رسانه ای وی در حال حاضر در یک تنش با سرمایه دار مسیحی مصری نجیب ساویرس به سر می برند. ساویرس می کوشد تا از طریق ائتلاف با جریان های سیاسی به پست مهم نخست وزیری دست یابد موضوعی که سیسی از آن واهمه دارد. علاوه بر آن وزیر دفاع فعلی صدقی صبحی از جمله کسانی است که پیش از این سیسی تلاش داشته تا او را از سر راه خود بردارد اما موفق نشده است.

به گفته این روزنامه، نیمی از شورای نظامی مصر ضمن همراهی با صدقی از روند اداره کشور توسط سیسی ناراضی هستند. این به معنای آن است که مشکلات بزرگی از جانب ارتش و ساویروس سرمایه دار نزدیک به کلیسای قبطی، در انتظار سیسی است. از سوی دیگر ارتباط عربستان با اخوان المسلمین و سکولارهای خارج نشین نیز یکی از مشکلات وی خواهد بود به ویژه آنکه پادشاه فعلی بر خلاف ملک عبدالله، شعار و سمبل اخوان المسلمین یعنی رابعه العدویه را دیگر به مثابه یک جرم نمی داند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.