از شرایط اقتصادی نامناسب گرفته تا عدم امنیت شغلی خانم ها هنگام بارداری، موانع فرزندآوری در کشورمان بوده است. در این بین، خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که به جای حمایت از زوجین برای فرزندآوری، یک مانع دیگر به سایر موانع فرزندآوری اضافه شده است.

فرزندآوری، سخت تر از قبل شد/ افزایش 400 درصدی قیمت سونوگرافی!

حدود یک سال از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت تدوین و در نهایت در ۱۴ بند از سوی مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد. همان روزها بود که سیاست های کلی جمعیت توسط دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه ها به منظور اجرایی شدن، ابلاغ شد. اما هنوز از سوی دولت راه حلی موثری برای تشویق افراد برای فرزندآوری صورت نگرفته است.

 
از شرایط اقتصادی نامناسب گرفته تا عدم امنیت شغلی زنان هنگام بارداری، موانع فرزندآوری در کشورمان بوده است. در این بین، خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که به جای حمایت از زوجین برای فرزندآوری، یک مانع دیگر به سایر موانع فرزندآوری اضافه شده است و به تازگی تعرفه سونوگرافی 120 تا 400 درصد افزایش یافته است!
 
قانون افزایش مرخصی زایمان اجرا نمی شود
 
یکی از عوامل مهم امتناع از فرزندآوری در خانواده ها، نبود امنیت شغلی برای بانوان در دوران بارداری است.  در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش تورم و گرانی بیش از حد، زنان در کنار مردان به بازار کار راه پیدا کرده‌اند؛ به طوری‌که امروزه اشتغال یکی از ابعاد مهم زندگی زن امروزی را تشکیل می‌دهد. از آن‌جایی ‌که زنان بیش از مردان مسئولیت فعالیت‌های داخل منزل را برعهده دارند و به دنیا آوردن و نگهداری از فرزندان نیز جزو سرشت زن تعریف شده است، پس از ورود زنان به بازار کار مسئله مهمی که مطرح می‌شود توازن بین کار و زندگی زنان است.  
 
در این بین با ورود زنان به بازار کار و تامین مخارج زندگی در کنار همسران خود، سن باروری رو به افزایش بوده و زوجین تمایل به فرزندآوری ندارند. با عدم تمایل زوجین به فرزندآوری جمعیت کشور در حال کاهش بوده و سعی بر تشویق خانواده‌ها بر فرزندآوری شده است. یکی از راهکارهای جبران وضعیت فعلی جمعیت موضوع افزایش مرخصی زایمان است چرا که این امر می‌تواند مشوق و تسهیلاتی برای زنان در خصوص رغبت به فرزند‌آوری باشد. مسلما با وجود افزایش مرخصی زایمان فرزندآوری نیز افزایش خواهد یافت.  در این بین مدت‌ها از تعیین قانون افزایش مرخصی زایمان می‌گذرد اما در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها این قانون اجرایی نمی‌شود.
   
حقوق ها 14 درصد و سونوگرافی ۴۰۰ درصد افزوده شد!
 
به گفته کار‌شناسان اقتصادی و آسیب‌شناسان اجتماعی مهم‌ترین دلیل کاهش ازدواج مشکلات اقتصادی است و به عقیده آن‌ها دولت باید از ازدواج جوانان حمایت ویژه‌ای به عمل آورد. اما متاسفانه دولت هیچ اقدام موثری برای ترغیب به فرزندآوری انجام نداده است و به علاوه به تازگی با ابلاغ و اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها رشد ۱۲۰ تا ۴۰۰ درصدی هزینه‌های درمان خود را نشان می‌دهد!

این مسئله در حالی است که عملاً امکان انجام سونوگرافی در بیمارستان‌های دولتی فراهم نیست و فقط برای بیماران اورژانسی انجام می‌شود و مردم مجبورند برای انجام این کار به مراکز خصوصی بروند و تعرفه خصوصی بپردازند. این در حالی است که حقوق‌ها فقط 14 درصد افزایش یافته است و مردم با این همه تورم مشکل جدی پیدا می‌کنند.

این در حالی است که این بار رشد 400‌درصدی تعرفه سونوگرافی موجب شده است مادران باردار با مشکل جدی مواجه شوند به خصوص اینکه اگر سونوگرافی از سوی ماما تجویز شود، بیمار باید هزینه آن را آزاد بپردازد.

فرحناز محمدی‌سعادت، نایب رئیس جمعیت مامایی ایران توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم پروسه فرزندآوری فقط زایمان نیست، تا زمانی که مردم متحمل هزینه‌های سنگین دوران بارداری باشند تمایلی برای زایمان طبیعی رایگان نخواهند داشت.  محمدی‌سعادت با اشاره به افزایش 400 درصدی هزینه سونوگرافی بارداری می‌افزاید: برخی زنان باردار مجبور به انجام سونوگرافی به دفعات هستند و این با سیاست‌های افزایش جمعیت که بر اساس آن باید زمینه فرزندآوری را تسهیل کنیم، مغایرت دارد.  وی معتقد است: خارج کردن گروه مامایی از چرخه درمان و جلوگیری از مواجه شدن زنان باردار با ماماها در طول بارداری با توجه به افزایش هزینه‌های سونوگرافی بارداری و عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر معنایی جز تقابل با افزایش جمعیت و عدالت در سلامت ندارد.

به طور کلی هیچ اقدام موثری برای ترغیب فرزندآوری صورت نگرفته، بلکه با اتخاذ تصمیماتی موجب انزجار افراد از فرزندآوری شده و روز به روز میزان رشد موالید رو به کاهش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خانه به دوش IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    1 0
    سلام.امام(ره)فرمود نگذارید انقلاب دست نااهلان بیفتد.افسوس که افتاد...
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    افزایش حقوق فقط 10 درصد است و4 درصد دیگر مربوط به کسورات است که آقایان ساز وکرنا میکنند حقوقها 14 درصد افزایش دارد
  • محمدقاسم IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    اگر راست می گوید حقوقق برای زنان بیکار که بچه می آورند تععیین شود تا با آرامش زاد آوری صورت گیرد و فقط مرخص زایمان کارمنادان کار گشا نیست ؟؟؟؟