گروه جامعه – علی پور: معاون آموزشی وپژوهشی بیمارستان فوق تخصصی رضوی با تأکید بر اهمیت پژوهش از منظر تولیت عظمای آستان قدس رضوی درجمع خبرنگاران گفت : ...

 اجرای 100 طرح پژوهشی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی

 طی چهار سال گذشته بیش از 100 طرح پژوهشی در این بیمارستان اجرا شده که در ژورنالهای علمی بین‌المللی منتشر شده است. دکتر کامران غفارزادگان ادامه داد: با روند گسترش اطلاعات امروزه  دانش و فناوری انحصاری نیست، اما آنچه می‌تواند خدمات مراکز پژوهشی و علمی را از یکدیگر متمایز کند میزان دسترسی به منابع تحقیقاتی است.

معاون پژوهشی بیمارستان  رضوی با اشاره به راه اندازی زیست بانک منحصر‌به‌فردی دراین بیمارستان گفت: با توجه به گسترش سرطانها بویژه سرطان شایع روده بزرگ، زیست بانک بیمارستان رضوی در گام نخست به نمونه‌های سرطان روده بزرگ و تومورهای مغزی که پراهمیت هستند، اختصاص یافته است. هم اکنون نیز بیش از  100 نمونه بافت روده‌ بزرگ و 200 نمونه بافت تومور مغزی در اختیار داریم که این رقم امسال به هزار نمونه خواهد رسید. در ادامه این نشست دبیر علمی همایش ملی سرطان بیمارستان رضوی گفت :  از سال 1386 آمار مبتلایان به سرطان درکشور هر دوسال یک بار به روز می‌شود و در سال گذشته دو هزار مورد جدید به ثبت رسیده است.

 دکتر رهام سالک اضافه کرد: گرچه از گسترش سرطان در جامعه ابراز نگرانی می‌شود، اما براساس معیار تعیین مبتلایان در جهان، شمار مبتلایان در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر، 125 نفر برآورد می‌شود که با میانگین جهانی که 186 نفر به ازای 100 هزار نفر است، همچنان فاصله دارد .

دکتر سالک با تأکید بر اینکه جامعه جهانی به کاهش مبتلایان می‌اندیشد، افزود: طی سالهای اخیر در آمریکا میزان مبتلایان به سرطان پستان و معده 4تا 6  درصد کاهش داشته حال آنکه  طی دهه های 70 تا 90 هر ساله  رشد 5/1 درصدی ابتلا به سرطان پستان دیده می‌شد.  وی ادامه داد: در کشور ما نیز در بررسی های انجام شده در سی سال گذشته روند پیدایش سرطانهای پیشرفته کاهش چشمگیری داشته است. این آمار در مناطق روستایی نیز نسبت به مناطق شهری آشکارتر است. چنانکه براساس آمارهای سی سال گذشته 80 درصد مبتلایان به سرطان پستان در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کردند که این رقم هم اکنون به کمتر از 40 درصد رسیده است.

دبیر اجرایی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی نیز با اشاره به برگزاری همایش ملی سرطان بیمارستان رضوی در 21 و 22 خردادماه جاری گفت: این همایش  با هدف نمایش دستاورد‌ها وتوانمندی‌های  این بیمارستان در زمینه تشخیص و درمان سرطان و نیز بحث و تبادل نظر درمحورهای سرطان‌شناسی، پرتو درمانی، جراحی اعصاب، جراحی زنان، پروکتولوژی، آسیب‌شناسی و پزشکی هسته‌ای برگزار می‌شود.

دکتر امیر هژبرالساداتی افزود: در پاییز سال جاری نیز شاهد برگزاری کنگره بین‌المللی سرطان در بیمارستان رضوی خواهیم بود . در واقع همایش کنونی، نوعی هم‌اندیشی پزشکان داخلی برای برگزاری کنگره در سطح بین‌المللی است که پیش بینی می‌شود صاحبنظران و متخصصان بیش از 20 کشور دنیا در آن شرکت داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.