انتخابات

یک مجله آمریکایی فاش کرد آل سعود از ۵۰ سال پیش با رژیم صهیونیستی همکاری سری می‌کند.

گزارش مجله آمریکایی از ۵۰ سال همکاری سری آل‌سعود با اسرائیل

فارن افرز در گزارشی نوشت: همکاری جدید عربستان سعودی و اسرائیل در نوع خود اولین همکاری نیست بلکه از دهه 1960 میلادی آغاز شده است.
مجله آمریکایی «فارن افرز» فاش کرده است که همکاری بین دو طرف اوایل دهه شصت قرن گذشته آغاز شده است.
احمد عبدالله گزارشگر شبکه المیادین در گزارشی درباره همکاری سری بین عربستان و اسرائیل، گفت: همکاری بین عربستان و اسرائیل که علنی می‌شود چند دهه سری باقی مانده و جنبه اطلاعاتی بین دو طرف به خود گرفته است.
اشر ارکابی نویسنده و پژوهشگر مارس گذشته مقاله‌ای در مجله فارن افرز با عنوان «تاریخ همکاری سری بین اسرائیل و عربستان» منتشر کرد. در این مقاله به حوادث معاصر مربوط به عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو اشاره می‌شود که از جمله آنها سخنان سال گذشته علی النعیمی وزیر نفت عربستان است که گفت کشورش آماده است به اسرائیل نفت بفروشد. پس از آن شاهزاده ترکی‌ الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص اسرائیل منتشر کرد.
اما مهم‌ترین صحنه همکاری غیررسمی بین عربستان و اسرائیل، همکاری بی‌سابقه در اوایل دهه شصت قرن گذشته است و بعد از موفقیت افسران یمنی در براندازی نظام پادشاهی در یمن، جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور سابق مصر حدود 70 هزار سرباز برای حمایت از جمهوری جدید اعزام کرد و گفت قصد دارد برای حمله به عربستان، این انقلاب را به مرزهای شمالی یمن گسترش دهد. عربستان برای مقابله با این تهدیدات از قبایل طرفدار نظام پادشاهی حمایت مالی کرد اما تمایل نداشت به طور علنی از آنها حمایت کند و نگاه‌های آن به اسرائیل دوخته شد.
این گزارش می‌افزاید: اگر نیروهای مصری در یمن پیروز می‌شدند، اسرائیل تنها طرفی بود که بیشتر از عربستان زیان می‌دید. در این حال یک خلبان معروف اسرائیلی رهبری ماموریت انتقال تسلیحات را به عهده گرفت و خلبانان اسرائیلی از خاک عربستان استفاده کردند تا به طور مستقیم از یمن عبور کنند./کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.