۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 288333

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: همه ما در هر سني ممكن است دچار پوسيدگي دندان شويم اما اين دليل نمي شود كه به فكر پيشگيري نباشيم. از همين رو لازم است تا برخي اصول كلي را در مورد بهداشت دهان و دندان رعايت كنيم. به عبارت ديگر، حفظ سلامت دندان ها در تمام طول زندگي امتيازي ويژه خواهد بود.

مهم ترين علل زمينه ساز پوسيدگي دندان ها

معاينه دندان توسط دندانپزشك

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ علاوه بر توصيه هاي بهداشتي و بررسي كلي وضعيت دهان و دندان ها، معمولا دندانپزشكان جرم گيري را توصيه مي كنند تا از بروز پوسيدگي پيشگيري شود. در مورد بزرگسالان توصيه مي شود كه حداقل يك بار در سال به دندانپزشك مراجعه شود. كودكان نيز حتي اگر از درد دندان شكايت نمي كنند نيز لازم است تحت اين معاينات قرار گيرند.

پلاك دنداني

پلاك دنداني پوششي است كه روي دندان ها قرار گرفته كه از بزاق، باقيمانده مواد غذايي و باكتري ها تشكيل شده است. پلاك دنداني ايجاد پوسيدگي ها را تسهيل مي كند و به همين دليل مسواك زدن دندان ها و جرم گيري منظم توصيه مي شود. مغز دندان در مركز دندان قرار گرفته است كه رگ هاي خوني و عصب انتقال درد را در بر دارد. عاج دندان درست زير مينا قرار گرفته است.

باكتري هاي موجود در پلاك دنداني از قند تغذيه مي كنند و باعث ايجاد اسيد مي شوند. اين اسيدها به ميناي دندان آسيب مي رسانند و ايجاد پوسيدگي را تسهيل مي كنند.

تفاوت افراد در ايجاد پوسيدگي دندان ها

بهداشت دهان و دندان ها و عادات غذايي زمينه ساز پيشروي پوسيدگي دندان ها هستند. البته دندان هاي بعضي افراد ضعيف تر و ميناي نازك تري دارند. ساختار دندان بعضي افراد نيز طوري است كه جمع شدن باقيمانده غذاها را تسهيل مي كند.

بدترين دشمن دندان ها

باكتري هاي دندان از باقيمانده غذاها و مواد قندي موجود در پلاك دنداني تغذيه مي كنند و اسيدهاي عامل پوسيدگي را توليد مي كنند. به همين دليل شيريني جات بدترين دشمنان سلامتي دندان ها هستند و بايد از مصرف تنقلات پرهيز كرد. همچنين توتون نيز دشمن مهم دندان ها و لثه است.

تاثير پاك كنندگي بزاق

بزاق دهان تاثير پاك كنندگي براي دندان ها دارد. از همين رو توصيه مي شود بين وعده هاي غذايي تنقلات مصرف نشود و كودكان نيز پس از شير خوردن نخوابند زيرا دندان ها در تماس طولاني با مواد قندي قرار دارد و مانع از پاك كنندگي دندان ها مي شود.

داروها و خطر ايجاد پوسيدگي

بعضي از داروها با كاهش توليد بزاق دهانتشكيل پوسيدگي دندان ها را تسهيل مي كنند. در صورت مصرف طولاني مدت دارو بهتر است با دندانپزشك مشورت شود.

سلامت دندان هاي شيري

پوسيدگي دندان ها حتي ممكن است دندان هاي شيري را نيز در برگيرد. مراقبت از آنها بسيار مهم است زيرا ضامن سلامت دندان هاي دائمي نهفته هستند. فلوئور دندان ها تقويت كرده و از ميناي دندان در برابر آسيب اسيدها محافظت مي كنند.اگر خيمر دندان حاوي فلوئور باشد، استفاده از دهان شويه هاي آن به ندرت ممكن است مورد نياز باشد. در هر صورت بهتر است پيش از مصرف با دندانپزشك مشورت شود.

افزايش احتمال پوسيدگي در دوران بارداري

تغييرات هورموني دوران بارداري باعث تضعيف دندان ها مي شود و خطر پيشرفت پوسيدگي ها را افزايش مي دهد. بهتر است قبل از بارداري با دندانپزشك مشورت شود و در صورت بروز كوچكترين مشكلي در مان مناسب صورت گيرد.

منبع:www.Esante.fr

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.