قدس آنلاین لرستان- در حالي كه مردم سراسر كشور آتش سوزي استان ايلام كه منجر به تخريب 100 هكتار از جنگل هاي مناطق ارغوان، شلم، هانيو، مل پنجو شده بود را رصد مي كردند در 15 خرداد و در گوشه اي ديگر از زاگرس پهناور 150 هكتار از جنگل هاي منطقه دوگر بخش ويسيان از توابع شهرستان چگني واقع در 30 كيلومتري جنوب غرب خرم آباد مركز استان لرستان در آتش سوخت و نابودي ديگري از طبيعت، جنگل و مرتع در حوزه ي زاگرس را رقم زد.

150 هكتار از جنگل هاي لرستان در آتش سوخت

به گزارش  بهرام بهرامی خبرنگار قدس آنلاین  از خرم آباد، در حالي كه مردم سراسر كشور آتش سوزي استان ايلام كه منجر به تخريب 100 هكتار از جنگل هاي مناطق ارغوان، شلم، هانيو، مل پنجوشده بود را رصد مي كردند در 15 خرداد و در گوشه اي ديگر از زاگرس پهناور 150 هكتار از جنگل هاي منطقه دوگر بخش ويسيان از توابع شهرستان چگني واقع در 30 كيلومتري جنوب غرب خرم آباد مركز استان لرستان در آتش سوخت و نابودي ديگري از طبيعت، جنگل و مرتع در حوزه ي زاگرس را رقم زد.

اين آتش سوزي كه عصر روز جمعه 15 خرداد شروع شده بود با همكاري  بيش از 200 نفر ساعت 4:30 صبح روز شنبه 16 خرداد خاموش شد.

 در خاموش كردن آتش سوزي گسترده جنگل هاي دوگر ويسيان نيروهاي ارتش، بسيج، دهياري ويسيان، هلال احمر، منابع طبيعي، شهرداري، آتش نشاني و... همكاري و تعامل خوبي داشتند.

 جالب اينجاست يك ماه قبل يعني در 17 ارديبهشت مانور مقابله با آتش سوزي در منطقه سفيد كوه خرم آباد با حضور دستگاه هاي ذيربط و يكي، دو استان ديگر، با حضور استاندار و ساير مسوولين محلي برگزار شد، تا در صورت وقوع آتش سوزي در مناطق جنگلي و صعب العبور نيروها در كمترين زمان، خود را به محل حادثه رسانده، آتش را خاموش كنند اما گويا آن مانور تبليغاتي با آن همه كبكبه و دبدبه هم در خاموش كردن آتش سوزي فوق افاقه نكرد.

مديركل محيط زيست لرستان گفت: در يك سال گذشته اعتبارات خوبي از ماده 10 و 12 به استان اختصاص داده شده است تا آتش سوزي ها در لرستان كاهش قابل ملاحظه اي يابند.

 معاون عمراني استانداري لرستان هم در جلسه پس از آتش سوزي ستاد حوادث استان گفت: جنگل ها و مراتع مهم ترين سرمايه هاي هر كشوري هستند و حفاظت و صيانت از آنها وظيفه حقيقي و حقوقي همه افراد جامعه است.

 محمد اصلاني با بيان اينكه خشكسالي هاي اخير ارزش جنگل ها و مراتع را دو چندان كرده است افزود: حوادث سهوي و عمدي خسارت هاي غير قابل جبراني به جنگل هاي لرستان وارد كرده به طوري كه كاشت يك نهال بلوط هم هزينه سنگيني در بردارد و هم سال ها زمان مي خواهد تا به درخت تنومندي مانند همان درخت بلوطي تبديل شود كه سهواً و يا عمداً مورد تهاجم قرار گرفته و در معرض نابودي قرار دارد.

 وي با انتقاد از عدم پيشرفت در حفظ و صيانت از جنگل ها گفت: بايد اعتراف كنيم كه در اين خصوص فرهنگ سازي لازم صورت نگرفته و اگر تكاليفي كه بر عهده ادارات كل منابع طبيعي و محيط زيست است به درستي انجام دهند حداقل 30 درصد از مردم در امر خطير صيانت و حفاظت از جنگل ها مشاركت خواهند كرد.

رييس ستاد حوادث غير مترقبه استان همچنين از مسوولين ذي ربط خواست درصدي از اعتبارات سال 94 را به خريد تجهيزات و امكانات مورد نياز حفاظت از عرصه هاي جنگلي و منابع طبيعي اختصاص دهند. اصلاني همچنين از فرمانداران و ادارات كل منابع طبيعي و محيط زيست خواست در هر منطقه اي كه احتمال وقوع آتش سوزي در آنجا بالاي 40 درصد است تدابير ويژه اي بيانديشند.

مدير كل مديريت بحران لرستان هم در سخناني با بيان اينكه با شروع فصل تابستان وقوع آتش سوزي ها آغاز مي شود افزود: آتش سوزي گياهان هرزه مزارع به جنگل و مراتع كشيده مي شود و باعث تخريب و نابودي آنها مي شود.

 آريايي 95 درصد علت آتش سوزي ها را عامل انساني دانست كه در حاشيه جنگل ها زندگي مي كنند و يا اراضي ديم دارند ويا در برخي مواقع گردشگران عامل آتش سوزي هستند.

 وي با اشاره به تنش كم آبي، كم باراني، زوال بلوط و ديگر پروژه هاي عمراني گفت: اگر آتش سوزي ها را هم به آنها اضافه كنيم نهايتاً تا 10 سال آينده جنگل ها و مراتع نابود خواهند شد.

 مديركل مديريت بحران استان صعب العبور بودن منطقه، تاريكي هوا و وزش باد را از عوامل اصلي تخريب 150 هكتار جنگل هاي دوگر ويسيان برشمرد.

مديركل منابع طبيعي هم با بيان اينكه براي ايجاد 14 هزار خط آتش بر 400 ميليون تومان هزينه شده است گفت: طي سال جاري هشت فقره آتش سوزي در استان لرستان بوقوع پيوسته است.

 مهرداد بهاروندي افزود: سال گذشته 200 ميليون تومان براي ماموريت منابع طبيعي اختصاص يافته بود حال آنكه منابع طبيعي استان هر ماه 60 ميليون تومان براي اين ماموريت هزينه مي كند.

وي يادآور شد: سرشاخه درختان بهترين وسيله مهار آتش است. از قديم الايام آتش سوزي و تخريب جنگل ها و مراتع وجود داشته و امري بديهي و رايج بوده و هست، اما اهميت حفظ و صيانت از جنگل ها بخاطر زوال بلوط، كم آبي و افزايش گرما در سال هاي اخير از اهميت ويژه اي برخوردار گرديده است.

 اجراي مانور مقابله با آتش سوزي يك ماه قبل،  مي بايست اين تحرك و پويايي را در نيروهاي عمل كننده ايجاد مي كرد تا در كمترين زمان وبه خاطر نزديكي محل آتش سوزي تا خرم آباد فاصله 30 كيلومتري سريعتر وارد عمل شده و از تخريب 150 هكتار جنگل جلوگيري مي كردند به هر روي ديروز جنگل هاي ايلام در آتش سوخت و امروز جنگل هاي لرستان، يقين داشته باشيد كه فردا بخشي ديگر از جنگل هاي زاگرس پهناور و در استان ديگري طعمه حريق خواهد شد.

 يادمان باشد رسالت منابع طبيعي، محيط زيست و... در جلوگيري از حريق و آتش سوزي است. اما در صورت وقوع آتش سوزي هنر منابع طبيعي و محيط زيست در مهار آتش و جلوگيري از گسترش آن به ساير مناطق است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.