بجنورد - خبرنگار قدس: همزمان با سفر هیأت دولت به خراسان شمالی بهره‌برداری از چند طرح صنعتی، کشاورزی و عمرانی در این استان آغاز شد.

 بهره‌برداری از چند طرح صنعتی و اختصاص بودجه به پروژه‌های کشاورزی و عمرانی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ما، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشاور مدیرعامل و سرپرست معاونت عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی  و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، واحد تولیدی شیشه های ایمنی نشکن در شهرک شماره 2 بجنورد ( بیدک) افتتاح شد.

محمدرضا نعمت زاده در این مراسم با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید فعالیت خود را بر سه محور اساسی متمرکز کرده، گفت: ساماندهی اقتصاد کشور، تعامل با جهانیان و رساندن روابط بین الملل به شرایط عادی و تقویت اخلاق در جامعه از محورهای کار دولت یازدهم است.

وی تفاوت دولت تدبیر و امید با دیگر دولتها را مصمم بودن شخص رئیس جمهور به انجام کارها دانست و گفت: تلاش دکتر روحانی بالا بردن سطح اقتصاد، افزایش محبت در بین مردم و عادی سازی روابط بین المللی است.

با بهره برداری از واحد تولیدی سپهر شیشه با ظرفیت تولید 6 هزار تن در سال در شهرک صنعتی بیدک برای 150 نفر ایجاد اشتغال شد.

 افتتاح پست 132 کیلوولت فاروج

پست 132 کیلوولت فاروج با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور افتتاح شد.

فرماندار فاروج در حاشیه افتتاح این پروژه گفت: ساخت پست 132 کیلو ولت شهرستان از سال 84 آغاز و در سال 88 به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: اختلاف بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بر سر انجام نشدن تغییر کاربری زمین این پروژه، زمینه ساز صدور حکم تخریب پروژه شد که با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته، حکم قضایی لغو شد.

 سوق دهی زنان و دختران در معرض آسیب به سمت کارآفرینی

معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده هم از مرکز بازپروری زنان و دختران در معرض آسیب خراسان شمالی در بجنورد بازدید کرد.

شهیندخت مولاوردی در این بازدید ضمن آشنایی با مسایل این مرکز، خواستار پیگیری مشکلات این مرکز شد و گفت: این افراد باید به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی سوق داده شوند.

در جریان این بازدید مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: هزینه های مراکز بازپروری زنان و دختران در معرض آسیب در اعتبارات استانی دیده نمی شود.

رضا ا... وردی اظهار داشت: هزینه های نگهداری، درمان بیماری ها و... این مراکز بسیار بالا است که باید در بحث اعتبارات به آنها توجه ویژه ای شود.

وی کمبود اعتبار، نبود مکان و فضای مناسب و کمبود نیرو را از مشکلات این مرکز عنوان کرد و گفت: از زمان تاسیس مرکز بازپروری زنان و دختران در معرض آسیب خراسان شمالی تاکنون 109 نفر در این مرکز پذیرش شده اند که اکنون 9 نفر در آن مقیم هستند.

ا... وردی تیم تخصصی این مرکز را شامل دو روانشناس، دو مددکار و پرستار عنوان کرد و افزود: طبق شیوه نامه، افراد پذیرش شده باید حداقل 6 ماه در مرکز نگهداری شوند که این مدت با نظر تیم تخصصی قابل تمدید خواهد بود.

 رونمایی از سند ملی آب در بجنورد 

معاون آب و خاک و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش 10 میلیون متر مکعبی بارندگی نسبت به سال گذشته در کشور باید تدبیری درست اندیشیده شود.

اکبری در جلسه رونمایی از سند ملی آب در بجنورد افزود: طی سال جاری353 دشت به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد، این در حالی است که این میزان در سال گذشته 297دشت بوده که از وضعیت بحرانی حکایت دارد.

وی به اضافه برداشت از منابع آبی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 92 به میزان 9 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشته ایم که به نوعی فاجعه است.

وی با اشاره به کسری مخازن آبهای زیرزمینی، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت آبخوانها مناسب نیست و اگر تخریب شوند فاجعه ای به بار می‌آید.

وی با بیان اینکه هم اکنون 70 درصد آب شرب هم در مخاطره است، خاطرنشان کرد: با وجود احتمال تغییرات آب و هوایی باید منابع آبی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات مطلوب در این دولت به کشاورزی و آب، یادآور شد: در این راستا به منظور مدیریت منابع آب یک میلیارد و 650 میلیون دلار از محل وزارت نفت برای برقی کردن 6 هزار حلقه از چاه های کشاورزی اختصاص یافت و همچنین 10 میلیارد دلار برای تنظیم آب از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اهمیت طرح انتقال آب و آبیاری تحت فشار، متذکر شد: در سال جاری یک هزار و 270 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شد که 85 درصد آن به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون آب و خاک و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان مصرف آب در کشاورزی آن طور که همه شعار می‌دهند 92درصد نیست، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را 72 میلیارد متر مکعب اعلام کرد.

وی با تأکید بر مهار آبها، افزود: باید آبهایی از قبیل سیلاب که از دسترس خارج می‌شوند با حفظ مسایل زیست محیطی مهار شوند.

اکبری، سد سازی را برنامه خوبی ندانست و اظهار داشت: اگر قرار است این امر انجام شود باید حتما با بررسی و حفظ مسایل زیست محیطی باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید روی رودخانه ها و تالابها مطالعه شود تا با توجه به قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک، سدسازی بیش از این به کشور آسیب نزند.

معاون آب و خاک و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی میزان منابع تجدید شونده را تا سال 92 به مقدار 130میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار تا کنون افت بسیاری داشته و جامعه را با چالش مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه سفره های آبهای زیرزمینی بسیار پایین آمده که پیام زیست محیطی بسیاری به همراه دارد، زیرا اگر آبخوانها کاهش یافته و تخریب شوند دیگر نمی توانیم مخزنی برای آبهای زیرزمینی داشته باشیم.

اکبری یادآور شد : در این میان باید دولت برنامه ای تدوین کند که همه با هم برای آب هماهنگ باشیم و همه آحاد جامعه را به سمت مدیریت مصرف سوق دهیم تا از آبهایی که از دسترس خارج می‌شوند بهتر استفاده شود.

 اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار برای آبیاری مدرن

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم گفت: از محل سفر رئیس جمهور به این استان 60  میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری مدرن اختصاص یافت.

عبدا... یوسفی اظهار داشت: این میزان اعتبار به مدت دو سال برای اجرای طرحهای آبیاری قطره ای و سایر انواع آبیاری در استان اختصاص یافته است.

وی گفت: از مجموع زمین های آبی استان در شرایط کنونی تنها 50 هزار  هکتار استعداد لازم برای اجرای سامانه های نوین آبیاری قطره ای و بارانی را دارد  و برای بقیه نمی توان از این شیوه ها استفاده کرد.

وی افزود: اختصاص اعتبار برای واحدهای گلخانه ای نیز از دیگر طرحهای مصوب سفر رئیس جمهور به این استان است.

یوسفی یادآور شد: رئیس جمهور تسهیلات ویژه ای با نرخ 10 درصد برای کشاورزان خراسان شمالی در نظر گرفت که این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.