قدس انلاین – سعید کوشافر:طی روزهای گذشته خبرهای موثقی از بروز چند مورد تب کریمه کنگو درشمال کشور به گوش رسید که درچند مورد بیماری منجر به مرگ نیز شده بود وهمین مساله باعث شد تا دوباره نقد ونظرها پیرامون فعالیت شبکه دامپزشکی و البته حساسیت کار انها مدنظر قرار گیرد.

از تب کنگو تا انفلوانزای مرغی، دامپزشکی چکار میکند/اینبار بیماری دامها سلامت مردم را نشانه رفته است/ ادعای یک مقام صنفی:بیماریهای دامی درشمال شایعه ایست که دامپزشکی ساخته


درهمین حال مشاهده چند مورد انفلوانزای مرغی نیز باعث شده تاتهدید بیماریهای مشترک میان دام وانسان جدی تر مورد بررسی قرار گیرد.
دراین راستا سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ورود این کمیسیون به بررسی موضوع شیوع بیماری تب کنگو خبر داد و گفت:‌ برای کنترل این بیماری باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.
محمدحسین قربانی درباره تب کریمه کنگو در استان مازندران، افزود:‌ بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان منتقل می شود که شیوع آن در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سروکار دارند مشاهده شده است؛ این بیماری ازطریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات و انسان آلوده منتقل می‌شود.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است، ادامه داد:‌ بر اساس آخرین اخبار متاسفانه 9 نفر در کشور به این بیماری دچار شده‌اند که مرگ 3 نفر از آنها مورد تایید قرار گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره علائم بیماری تب کریمه کنگو، تصریح کرد:‌ این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، خونریزی ناگهانی آشکار می شود همچنین نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی از دیگر نشانه‌های این بیماری به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: واقعیت آن است واکسن مقابله با این بیماری هنوز به دست نیامده است و دام‌ها نیز هیچ علایم مشخصی در این زمینه ندارند،‌در این میان برای مقابله با این بیماری لازم است آموزش به دامداران جزو اولویت‌ها قرار گیرد از سویی دیگر باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی نیز خودداری شود.


***شیوع مجدد آنفلوآنزای مرغی
دراین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با هشدار نسبت به شیوع مجدد آنفلوآنزای مرغی در برخی مناطق شمالی کشور از عملکرد ضعیف مدیران دستگاههای مربوطه انتقاد کرد.
رحمت اله نوروزی با بیان اینکه در یکسال اخیر هیچ اقدام مطلوبی ازسوی مسئولان در کنترل آنفلوآنزای مرغی انجام نشده است گفت: از حدود یکسال قبل شاهد ورود بیماری آنفلوآنزای مرغی از مرزهای شمالی کشور یعنی روسیه و آستاراخان بودیم که متاسفانه برغم جدی بودن موضوع هیچ کنترلی و اقدام مطلوبی از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی صورت نگرفت.
وی عدم مدیریت کافی و بهینه در این خصوص را یکی از دلایل شیوع و گسترش بیش از حد آنفلوآنزای مرغی خواند و تصریح کرد: تاکنون چهار کانون آلوده در استان مازندران شناسایی شده که برخی روستاهای آمل و بابل هم درگیر این مساله هستند. البته دامداران و کشاورزان استانهای شمالی مدتهاست که با این معضل دست به گریبان هستند ولی هیچ اقدام کارشناسی و برنامه ریزی شده ای ازسوی متولیان امر صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام هشدارنسبت به این نکته که در صورت ادامه این روند باید منتظر بحران مرغ باشیم گفت: هم اکنون نیزبا توجه به بیماری مذکور شاهد مشکلات زیادی در فعالیت مرغداران مناطق شمالی داریم و مطمئنا اگر این بیماری کنترل و برطرف نشود تا سال آینده باید منتظر بحران مرغ در کشور باشیم.
نوروزی با اشاره به مشکل صادرات مرغ با توجه به مشکل بوجود آمده اظهار داشت:همچنان شاهد متضرر شدن مرغ داران هستیم ، چراکه هزینه های بالای تولید و عدم حمایت از سوی دولت وهمچنین بیماری آنفلوآنزای مرغی نیزباعث شده نه تنها در بخش تولید و عرضه داخل ب مشکل مواجه شویم بلکه در زمینه صادرات نیز دچار مشکل می شویم.
وی در خاتمه به نوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در مناطق شمالی اشاره کرد و گفت: گفته می شود این بیماری بنام H5N1 است که متاسفانه به رغم اینکه ازیکسال پیش از مرزهای شمالی کشور وارد ایران شد، همچنان شیوع پیدا کرد و بخش‌های بیشتری از استان مازندران را دربر گرفت.


***انتقاد از عملکرد دامپزشکی
دراین خصوص یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی در کنترل سلامت مواد گوشتی، گفت: کاهش نظارت ها افزایش بیماری های مشترک میان انسان و دام را به دنبال خواهد داشت.
عابد فتاحی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان مازندران، گفت: درخصوص شیوع این بیماری گزارش هایی به کمیسیون بهداشت ارسال شده که واقعیت دارد، اما اینکه این بیماری تاکنون به انسان منتقل شده باشد هیچ گزارشی مطرح نشده است، البته در شناسایی حیوانات و پرندگانی که به این بیماری مبتلا هستند باید دقت های لازم به عمل آید، زیرا پرندگان بیمار حرکتی کند داشته و قدرت پرواز ندارند.
نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته از آنفلوآنزای مرغی خطرناکتر بیماری مرس است که با سفر حجاج به عربستان سعودی درطی چند ماه آینده ممکن است که شیوع پیدا کند، متاسفانه به رغم تمام تلاش ها در کره جنوبی 27 نفر تاکنون ازابتلا به این بیماری کشته شدند و در ایران در 2 سال قبل شیوع این بیماری کشنده سابقه داشت، بنابراین وزارت بهداشت و درمان باید ازآمادگی لازم در جهت مقابله با این بیماری برخوردار شود.
وی درخصوص شیوع تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور، تاکید کرد: در طی روزهای اخیر انجمن آزمایشگاه‌های کشور به این نکته تاکید داشته که مسئولان باید برای تامین سلامت گوشت از مرحله ذبح در کشتارگاه تا خروج آن کلیه موارد بهداشتی را رعایت کنند که متاسفانه مدتی است نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.
فتاحی تصریح کرد: اخیرا در نامه‌ای به وزیربهداشت و درمان وجهاد کشاورزی این موضوع را متذکرشدم که نظارت بر سلامت مواد گوشتی کاهش پیدا کرده و باید سازمان دامپزشکی کشور به این نکته دقت کند، زیرا اگر نظارتها به خوبی صورت نگیرد وارد مرحله ای از افزایش بیماری های خطرناک می شویم که کنترل آنها بسیار سخت است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد از افزایش انتقال برخی بیماری‌ها از دام به انسان، گفت: متاسفانه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در حال حاضر افزایش پیدا کرده و باید حتی برای جلوگیری ازاین موضوع دانشجویان رشته دامپزشکی در دانشکده‌های پزشکی مشغول به تحصیل شوند تا در جریان بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار گیرند.  
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در بحث نظارت بر ذبح و کشتار دام ها به خوبی عمل نمی‌کند، گفت: اگر نظارت‌ها به خوبی صورت نگیرد هیچ کنترلی در جهت جلوگیری از گسترش بیماری وجود ندارد، ازاین رو بهتر است که برای افزایش نظارت ها سازمان دامپزشکی از دانشجویان  آزمایشگاهی استفاده کند.


***بی‌تدبیری سازمان دامپزشکی
دراین راستا نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه در شمال کشور ارائه نشده، گفت: مقرر شده که مرغ های تولیدی به قیمت مناسب خریداری و با حداکثر ظرفیت کشتار انجام شود که با انجام این مهم، دیگر مشکلی برای مرغداران از بابت کاهش شدید قیمت مرغ بوجود نمی آید.
عزت‌الله یوسفیان ملا درباره اخبار شیوع آنفولانزای مرغی  درشمال کشور گفت:باید به صورت جدی به موضوع  شیوع آنفولانزای مرغی رسیدگی شود و تمامی نهادهای بهداشتی و سازمان ها بصورت هماهنگ در این زمینه کار کنند.
نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس شورای اسلامی افزود: تدابیری اتخاذ شده برای جلوگیری از زیان شدید به مرغداران، میزان کشتار مرغ زنده، افزایش یابد.
این نماینده مردم درمجلس نهم ادامه داد: به دلیل اینکه درحال حاضر اجازه خروج مرغ به خارج استان داده نمی شود،باید مرغ های تولیدی سریعا خریداری شود.
یوسفیان ملا در خصوص زیان مرغداران بر اثر انتشار اخبار آنفولانزا تصریح کرد: در جلسه که با مسئولان مربوطه داشتیم مقرر شد که مرغ های تولیدی به قیمت مناسب خریداری و با حداکثر ظرفیت کشتار شوند که با انجام این مهم، دیگر مشکلی  برای مرغداران بوجود نمی آید.
وی ادامه داد: باید تدابیری اتخاذ شود که اخبار ناشی از شیوع آنفولانزای مرغی باعث نشود که تولید کنندگان از تولید مرغ گوشتی امتناع کنند؛چون با این کار قیمت مرغ در ماه های آینده افزایش می یابد.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا شیوع بیماری تب کریمه کنگو نیز درمنطقه گزارش شده،تاکید کرد:  گزارشی مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه وجود ندارد و تنها بصورت محدود بیماری آنفولانزاری مرغی گزارش شده بود.

*** بحران سازی در صنعت طیور
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه مازندران از آمادگی تولیدکنندگان برای مناظره با سازمان دامپزشکی با توجه به شایعات اخیر مطرح‌ شده خبر داد و گفت: طبق اظهارات مسئولان سازمان دامپزشکی، حتی یک مورد آلودگی در مرغ صنعتی وجود ندارد.
سیدحمزه درواری، با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا بیش از واقعیت در مازندران بزرگ نمایی شده است، اظهار داشت: اظهارات عجولانه و مبهم یک مسئول سازمان دامپزشکی کشور بر بحرانی‌شدن این موضوع کمک کرد.
این نماینده فعال کارفرمایی با بیان اینکه بیماری موجود فقط در بخش مرغ‌های بومی مشاهده شده است که از سوی شهرهای دیگر همچون ورامین به استان ارسال شد، افزود: این موضوع بیانگر کوتاهی سازمان دامپزشکی کشور در شناسایی به موقع و ممانعت از ورود آن به مازندران است.
درواری با اشاره به اینکه با بررسی‌ فنی و دقیق تاکنون هیچ آثاری از بیماری در مرغ های صنعتی مشاهده نشده است، گفت: متأسفانه بیان نارس، مبهم و و چند پهلو از سوی سازمان دامپزشکی به گونه‌ای بود که زمینه ایجاد شایعات دردسر آفرین برای صنعت طیور مازندران فراهم شد، تا این حد که باور عمومی بر این بنا شد که مرغ صنعتی مازندران غیربهداشتی و ناقل بیماری است.
وی در ادامه تأکید کرد: در دنیا دولت‌های باتدبیر معمولاً منطقی‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار را برای برخورد با وقایع این‌چنینی اتخاذ می‌کنند، اما در کشور ما آسان‌ترین کار یعنی محدودسازی لحاظ می‌شود.
درواری تصریح کرد: اگر دولت قصد ممنوعیت دارد، قطعاً باید زیان های وارد شده از این تصمیم را به تولیدکننده بپردازد، چرا که هم اکنون فروش جوجه یکروزه و مرغ گوشتی در پایین‌ترین قیمت خود انجام می‌شود.
رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران با اشاره به وضعیت صنعت طیور مازندران به نکات مهمی پرداخت و گفت: اعتقاد ما در وضعیت بحرانی صنعت در مازندران این است که سازمان دامپزشکی به جای شفاف‌سازی درست، ابهام‌گویی کرده است.
وی افزود: برای خروج مرغ گوشتی از مازندران به دیگر استان‌ها ممنوعیت وجود دارد، در حالی که هنوز هیچ سند دقیقی از آلودگی مرغ گوشتی صنعتی وجود ندارد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 0
    بنده یک دامپزشک هستم. هرچند که صدای ما به جایی تاکنون نرسیده است اما در اینجا هم با صدای بلند میگویم ٰبا توجه به عدم حمایت سازمان دامپزشکی کشور از بازرسین بهداشتی و در عوض ٰ حمایت از سرمایه دار ٰ مردم ایران ٰ بدانید و آگاه باشید که بازرسین بهداشتی دامپزشکی ٰهیچگونه امنیت شغلی نداشته و بنابراین نمیتوانند آنگونه باید ٰ بر سلامت مواد خام دامی نظارت داشته باشند.