گروه جامعه  / محمد رضایی - چندی پیش در یکی از 
شبکه های اجتماعی، نگاهم به این مطلب افتاد:  ...

 اعتیاد  به «کلش آف کلنز» در حال فراگیر شدن است

دوستانی که «کلش آف کلنز» دارند اگر این پست را به پنج گروه یا به 25نفر از دوستانشان ارسال کنند 500 تا «جم» رایگان هدیه می‌گیرند. لطفا بعد از ارسال روی لینک زیر کلیک کنید و مستقیما  وارد بازی شوید. برایم این پرسش به وجود آمد که چرا این روزها این بازی همه جا حضور دارد و وقت نوجوانان و جوانان را هدر می‌دهد؟

گفته می‌شود این بازی در ایران روزانه بیش از 50 میلیون تومان درآمد دارد که در سال می‌شود 20 میلیارد تومان. اکانتهای این بازی با قیمتهای 100 هزار تومان،400 هزار تومان،600 هزار تومان،900 هزار تومان و حتی دو میلیون تومان در سایت ها به فروش می‌رسد!

 

  مراقب باشید معتاد نشوید!

«کلش آف کلنز» نمونه‌ای از جدیدترین
 بازی هایی است که بیش از  یک میلیارد کاربر را در سراسر جهان درگیر کرده و احساسات آنها را به تصرف خود درآورده است. ورود به موتورهای جست و جوی داخلی و خارجی با کلمه‌ کلیدی «معتاد کلش آف کلنز» نشان می‌دهد بسیاری از جوانان به این بازی اعتیاد پیدا کرده‌اند. متأسفانه با این جستجو به انبوه آدمهایی برمی‌خورید که اعتراف کرده‌اند به این بازی معتاد شده‌اند و افرادی هم برای مبارزه با این اعتیاد راه‌هایی بیان کرده اند.

اگر شما نیز از وابستگان به بازی
 رایانه ای و آنلاین «کلش آف کلنز» هستید  یک معتاد از خانواده «اکسیر» و «رتبه های کلن» هستید؛ زیرا هر چیزی که افراد یک جامعه هدف به آن وابسته شده باشند، اعتیاد به شمار می‌آید و برای جدایی از این وابستگی فکری و روحی روانی، باید به مراکز ترک اعتیاد خاص مراجعه کنند.

 

  تخم مرغها در سبد «کلش آف کلنز»

به باور متخصصان بازی‌های دیجیتال، بسیاری از بازی خورها و عاشقان گیم های رایانه ای و آنلاین به دلیل جذابیتهای مصنوعی ایجاد شده در این بازی، سهولت دسترسی به صورت آفلاین (هک شده) و آنلاین و انتقال امتیاز بین کاربران حرفه ای، تخم مرغهای فکر و وقتشان را در سبد «کلش آف کلنز»  گذاشته‌اند.

این روزها هرجا می‌رویم بحث کلش آف کلنز بین بازی دوستان و معتادان این بازی در جریان است. آنها وقتی به هم می‌رسند -حتی بدون احوالپرسی- بی مقدمه می‌گویند: جم دارید؟ چقدر اکسیر داری؟ مرحله چندی؟ کلن چی هستی؟ آپدیت کردی؟ هک کلش چی؟ اتک در چی وضعی هست؟ چندتا کارگر داری؟ و ...

«سمیرا- ج» کارشناس یکی از مراکز امور مشترکان همراه و یکی از افرادی که خانواده اش در این رابطه دچار چالش جدی شده به خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر مراجعه کنندگان دفتر خدمات تلفن همراه ما –در بحث بازی‌های همراه- مربوط به بازی کلش آف کلنز است که در تمامی رده های سنی تقاضای رفع ایرادهای مربوط به خط یا 
گوشی شان را دارند.

 

  بازی ۹ ساعته و بیماری همسران

وی می‌افزاید: در همین چند ماه اول سال خیلی ها به ما مراجعه کرده اند و برای اجرای بازی در گوشی و تبلت به صورت آنلاین درخواست رفع مشکل دارند. شوهر خودم نیز خیلی عصبی و بی حوصله شده چون روزی 9-8 ساعت درگیر بازی «کلش آف کلنز» است. بقیه زمان را هم در محل کار است و برای رسیدگی به خانواده وقت و توانی ندارد.

وی با بیان اینکه دزدیده شدن گوشی همسرش او را به یک بیمار روانی شبیه کرده، می‌گوید: 11 ماه داشت بازی می‌کرد. تمام زندگی‌اش داخل گوشی هوشمندش به سرقت رفت و برای رسیدن به مراحل طی شده، چند روز مرخصی گرفت. خیلی پرخاشگر شده بود و همه‌اش سرش توی گوشی بود گرچه اکنون بهتر شده، اما هنوز هم اعتیاد به «کلش آف کلنز» خانواده ما را تهدید می‌کند.

«مجید- س» همسر وی نیز در این باره می‌گوید: پنج میلیون تومان جم خریدم! چگونه این بازی را رهاکنم؟ به خاطر این بازی با همسرم به مشکل خورده ام. برای رسیدن به امتیازهایم روز و شب برایم نمانده و حتماً باید به مرحله سوددهی برسم و مجبورم تا آن زمان ادامه بدهم.

 

  باید خودت این‌کاره باشی!

وی درباره نوع تعامل با همبازی‌هایش در فضای مجازی و برخط می‌گوید: ما دوستداران هیجان و نوآوری‌های «کلش آف کلنز» خودمان تجمع اینترنتی داریم. بازار داریم ، میتینگ و گردهمایی داریم و در کل دنیای کلش بازها آنقدر حرفهای زیادی برای گفتن دارد که نمی توانم همه را اینجا مطرح کنم! شما باید خودت این‌کاره باشی تا بفهمی «کلش آف کلنز» داشتن یعنی چه!

در همین زمینه دکتر «علیرضا باقری» طراح بازی‌های رایانه ای داخلی به خبرنگار ما می‌گوید: کاش همه چیز در علاقه به بازی تمام می‌شد. این بازی در حال ضایع کردن وقت و عمر مردم بخصوص جوانان است. در این حوزه همه چیز به سیاستهای مسؤولان در ورود نرم افزارهایی مانند «کلش آف کلنز» برمی‌گردد چون این بازی هم از طریق مجاز و خرید مستقیم هم از طریق قاچاق در اختیار بازی خورها قرار می‌گیرد و به نوعی با سکوت مسؤولان از آن حمایت شده است.

این متخصص تولید بازی رایانه ای که تألیفاتی نیز در این حوزه داشته می‌افزاید: گرچه بازار فروش امتیاز این بازی در ایران جای تأمل و بررسی زیادی دارد، اما نرم افزار برخط « Clash Of Clans » یک بازی رایگان تلفن همراه و تبلت به صورت آنلاین به سبک بازی ویدئویی راهبردی می‌باشد که در کشور فنلاند توسط شرکت «سوپرسل»  طراحی شده است.

وی تأکید می‌کند: با توجه به وابسته سازی فرد به این بازی باید اعتیادآوری آن از سوی خانواده‌ها، بازی‌کنندگان و مسؤولان حوزه اجتماعی کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

  درآمد نجومی کِلَش

باقری به مبالغ هنگفت جریان مالی این بازی اشاره می‌کند و می‌گوید: بازی کلش آف کلنز در آوریل ۲۰۱۳ توانسته به همراه بازی هی‌دی( Hay day) ) 279 میلیون دلار درآمد خالص به دست آورد. همچنین درآمد روزانه این بازی دو میلیون و 400 هزار دلار بوده  که از 5/8 میلیون کاربر این درآمد را کسب کرده است. اپلیکیشن این بازی در بازه زمانی 2014 تا اول سال جاری میلادی نیز بیشترین فروش را در میان بازی‌های برخط بویژه در کشورهای آسیایی داشته است.

همچنین  این بازی و پیوست‌های جانبی اش در دسامبر ۲۰۱۲ تا می‌۲۰۱۳ جزو پنج اپلیکیشن برتر از نظر دانلود بوده است و این آمار مربوط به شاخص کلش و سومین بازی پرفروش در اپستور و گوگل پلی را شامل شده است که بسیاری از این خریداران نیز ایرانی و هموطن ما بوده اند که در صورت وجود بازی وطنی مناسب شاید سراغ این نوع نرم افزارها نمی رفتند.

باقری تأکید می‌کند: باید برای این نقیصه چاره ای اندیشید؛ چون هم نیروی لازم را داریم و هم مشتری علاقه‌مند، اما هنوز حمایت‌ها را نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 1
    عالی
  • میعاد IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    به نظر من به جای بیان این چیزها به ما جوونا کمک کنید این بازی رو ترک کنیم من خودم بدجور درگیرشم
  • نوجوان IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    من یک نوجوان هستم وباید بگم که بله اینجور هست موقعی که وار استارت استارت از شدت استرس حتی نمیتونم بخابم ونمرات درس هایم هم زیاد خوب نشده تو این چند ماه اخیر واقعا به این نمیگم تفریح که آدم7الی8ساعت پای کلش باشه البته خودم هم اینجورهستم.لطفا راه های ترک اعتیاد کلش هم بگیدممنون میشم.