قدس آنلاین-ایلام- غلامرضا محمدمرادی- وحید صدر: به دنبال تصمیم شورای ترافیک استان ایلام مبنی بر مسدود شدن خیابان پرازدحام و شلوغ طالقانی مرکز شهر ایلام، گلایه های مردمی آغاز و شهروندان، صنوف و کسبه اعتراضات خود را به مسؤلان مربوطه و رسانه ها اعلام داشتند تا شاید راهکاری اندیشیده شود.

سنگ فرش خیابان طالقانی ایلام؛ ابتکار یا اختلال!

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از ایلام،این خبر برای بسیاری از شهروندان تعجب برانگیز بود هر چند که از مدتها قبل این مسئله از لابلای حرف مسئولین و در حد شایعه به گوش شهروندان رسیده بود، اما تصمیم برای سنگ فرش خیابان طالقانی ایلام به مرحله عمل رسیده است و شهرداری ایلام از دیروز این خیابان را مسدود کرد و در نظر دارد تا آن را سنگ فرش و پیاده رو کند.

خیابان طالقانی ایلام یکی از قدیمی ترین خیابان های شهر ایلام و در مرکز شهر واقع شده و در حدفاصل خیابان فردوسی تا چهارراه سعدی قرار گرفته و عمده بازار شهر ایلام به این خیابان متصل است و علاوه بر پاساژها و مراکز خرید و خدماتی مختلف، شعب بانک های مختلف، فرمانداری و چند مدرسه نیز در این خیابان استقرار یافته اند.

برای بررسی این موضوع با تنی چند از همشهریان و مسئولان به گفتگو نشسته ایم که از نظر مخاطبان می گذرد؛

* گره ای از ترافیک شهر باز نمی شود!

یکی از شهروندان که خود را راننده تاکسی معرفی می کند با بیان اینکه این طرح معایب و محاسنی دارد، می گوید: بستن خیابان طالقانی برای برخی از خطوط داخل شهری می تواند مشکلاتی ایجاد کند و جابجایی مسافر در مسیر منتهی به خیابان طالقانی و چهارراه سعدی را مشکل ساز کند.

علی محمدی با اشاره به اینکه امیدواریم که شورای ترافیک مسیر جایگزین مناسبی برای این خیابان تدارک ببیند، اظهار می دارد: مسئولان گفته اند که با این کار از ترافیک داخل شهر کاسته خواهد شد، اما اگر مسیر یا مسیرهای جایگزین معرفی نشوند، گرهی از ترافیک وسط شهر باز نمی شود و بر مشکلات صنف تاکسیداران نیز افزوده خواهد شد.

* درآمد و زندگی بازاریان سنگ فرش نشود!

یکی از مغازه داران این خیابان با بیان اینکه مسئولان برای اجرای این طرح بایستی به این مسئله توجه داشته باشند که هر مغازه ای برای وارد کردن اجناس جدید نیاز به تردد خودرو دارد و اصنافی در این خیابان قرار دارند که اجناس آنها تنها با وانت و یا کامیون قابل حمل و نقل است که مطمناً با لغو تردد خودرو، مشکلاتی برای کسبه پیش خواهد آمد، می گوید: این خیابان یکی از خیابان های قدیمی و اصلی شهر ایلام است و از قدیم الایام بسیاری از کاسبان و بازاریان، این محل را برای کسب درآمد انتخاب کرده اند که با سنگ فرش کردن خیابان طالقانی و عدم تردد خودرو در این خیابان، کاسبان با چالش جدی مواجه می شوند و درآمد و زندگی شان نیز سنگ فرش خواهد شد.

روح اله حیدربیگی با اشاره به اینکه مسئولان شهری پس از لغو تردد خودروها در این مسیر بایستی مانع پهن کردن بساط دست فروشان و دوره گردان شوند، اظهار می دارد: ما کسبه و بازاریان همانند سایر همشهریان از تغییر و تحول در مبلمان شهری استقبال می کنیم بشرطی که در روند کسب و کار اصناف خللی وارد نشود.

* نبود پارکینگ؛ بلای فراروی طرح!

یکی دیگر از شهروندان بیان اینکه اجرای این کار در مراکز استان هایی که به ایجاد و تعبیه انواع پارکینگ اقدام کرده اند، می تواند در چشم انداز المان شهری تأثیرگذار باشد، می گوید: متأسفانه در اطراف و اکناف این خیابان هیچگونه پارکینگی احداث نشده است و همین امر موجب خواهد شد که مردم قید ورود به این بازار را بزنند و قطعا درآمد کسبه و بازاریان با کسادی و رکود مواجه خواهد شد.

حسین جمشیدی با تأکید بر اینکه استان ایلام از داشتن یک بازار منسجم، پررونق، گسترده و زیبا به شدت رنج می برد، اظهار می دارد: امیدواریم با این تدبیر مسؤلان امر، علاوه بر ایجاد یک بازار شکیل و در خور شأن مردم، در امور روزمره، کسب و کار، تردد خودرویی و رفت و آمد مردمی، اختلالی ایجاد نشود و نارضایتی ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه تغییر و دگرگونی بدون شک در ابتدا با مقاومت ها و نارضایتی هایی همراه است، تصریح می کند: اگر این کار بصورت کاملأ کارشناسی و با رعایت اصولی همه جوانب آن شکل گرفته باشد، قطعأ در گذر زمان نقاط قوت آن بیشتر نمایان خواهد شد.

* طرح سنگ فرش خیابان؛ دستور مرکز و مصوبه شورای ترافیک!

معاون امور عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه اجرای این طرح در سطح کشور و مراکز استان ها استارت خورده است، می گوید: با کار کارشناسی و رعایت همه جوانب، این طرح در شورای ترافیک استان مطرح و پس از بحث و تبادل نظر فنی، به تصویب این شورا رسیده و برای اجرا به شهرداری ایلام ابلاغ شده است.

مهندس شاپور پولادی با اشاره به اینکه هرگونه تغییر در رفتار، الگو و فضای پیرامونی با مقاومت و نارضایتی سطحی همراه است، اظهار می دارد: هدف از اجرای این طرح، رونق دادن به المان شهری، زیبا سازی مرکز شهر و مرکز خرید مردم، روان سازی عبور و مرور مردم و گسترش فرهنگ استفاده صحیح از حمل و نقل عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد هر گونه طرح عمرانی ممکن است با ایراد و اشکالاتی مواجه باشد، تصریح می کند: امیدوارم که این طرح با سرعت، دقت و ظرافت کامل به سرانجام برسد و مردم فهیم استان از برکات آن بهره مند شوند.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام همراهی، همکاری، تعامل و مشارکت مردم در اجرای هر طرحی را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و بیان داشت: از سعه صدر، خویشتن داری، صبر و حوصله مردم شریف استان بسیار سپاسگزاریم و انتظار می رود که خادمان خویش را در راستای توسعه و عمران شهری به خوبی یاری کنند.

* هدف از اجرای طرح؛ زیباسازی المان شهری!

فرماندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سنگ فرش یکی از خیابان های وسط شهر طرحی است که از سوی وزارت کشور به مراکز تمامی استان ها ابلاغ شده است، می گوید: این طرح به دستور معاون اول رئیس جمهور و از سوی وزارت کشور به استان ها ابلاغ شده و تمامی مراکز استان ها موظف به اجرای آن هستند و در شهر ایلام خیابان طالقانی که ساختمان فرمانداری نیز در آن واقع شده برای اجرای این طرح مهم در نظر گرفته شده است.

ناصر خوش خبر با اشاره به اینکه مسئولان شهری موظف به ایجاد مبلمان شهری مناسب و زیباسازی شهر هستند، اظهار می دارد: هدف از سنگ فرش خیابان طالقانی تغییر مناسب در مبلمان شهری، ایجاد المان های جدید و زیبا در مرکز شهر، رفع گره ترافیکی و زیبا سازی شهر است که اجرای آن نیاز به همراهی و همدلی آحاد جامعه دارد.

وی تغییر هندسی معابر و خیابان ها در راستای اجرای این طرح را مهم ارزیابی می کند و خاطر نشان می سازد: تلاش خواهد شد تا با تغییر مناسب در برخی معابر از حجم ترافیک وسط شهر کاسته و موجبات آسایش مردم و کسبه و بازاریان فراهم شود.

فرماندار ایلام به نظرات مختلف مردم در اجرای این طرح اشاره می کند و می افزاید: قطعاً هر طرحی که اجرا شود نظرات موافق و مخالفی دارد و سعی می کنیم که این طرح بگونه ای در شهر ایلام اجرا شود که در چشم انداز آینده شهر تأثیرگذار باشد و رضایت نسبی شهروندان را جلب کند.

*ضرورت ایجاد خط ویژه تاکسی برای روان سازی ترافیک!

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیا ن اینکه پلیس راهور در راستای اجرای طرح های عمران شهری کارشناسی شده و مصوب، خود را موظف به همراهی و همکاری با متولیان امر می داند، می گوید: با رفع موانع و مشکلات فراروی طرح، جایگزین معبر مناسب، اهمیت دادن به حمل و نقل عمومی و اختصاص یک خط ویژه برای رانندگان تاکسی، می توان حجم ترافیک و نارضایتی مردم را کاهش داد.

سروان ابوالفضل خانجانی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما جلب رضایت و ایجاد آسایش و آرامش برای مردم است، اظهار می دارد: امیدواریم که این طرح، ترافیک مرکز شهر را به حداقل برساند و به روان سازی عبور و مرور کمک کند.

امید است این طرح آنچنان دقیق، کارشناسی و فنی طراحی شده باشد که به مرور زمان مردم حلاوت و شیرینی این" تدبیر"  و " ابتکار" را به خوبی لمس کنند و در زندگی روزمره همشهریان " اختلال" ایجاد نکند و خدای ناخواسته پس از صرف هزینه های هنگفت از بیت المال، متولیان امر مجبور به تبدیل به حالت قبلی و وضع موجود نشوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.