قدس انلاین –سعید کوشافر:درحالیکه مقامهای ایرانی هیچ حرفی از تمدید مذاکرات به میان نیاورده وحتی برخی صریحا تمدید مذاکرات را رد میکنند اما برخی نمایندگان مجلس از مذاکره کنندگان میخواهند که رسیدن به یک توافق خوب را فدای زمان نکنند و حتی درصورتیکه زمان از مهلت مقرر گذشت اما تلاش کنند بهترین نتیجه ممکن برای کشورمان حاصل شود.

احتمال تمدید یک هفته تا یکماهه مذاکرات جدی شد/ مذاکره برای تمدید مذاکره ،گزینه روی میز مذاکره کنندگان / شکست مذاکرات درصورتیکه هردوطرف سرسختی کنند

دراین راستا عضو ارشد مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه تغییر مواضع برخی کشورهای 1+5 بعد از مذاکرات لوزان کار را مقداری سخت‌تر کرده است، تأکید کرد: تمدید مذاکرات فعلا در دستور کار نیست و تیم مذاکره کننده تلاش می‌کند در تاریخ تعیین شده به جمع‌بندی برسد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: فعلا تمدید در دستور کار ما نیست بنای ما این است که در تاریخ تعیین شده به یک جمع بندی برسیم و اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع‌بندی کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: به دنبال رسیدن به جمع بندی هستیم و در این دوره بنای تمدید به صورت ادوار قبلی را نداریم که چندین ماه تمدید بشود ولی ممکن است چند روزی نیاز باشد که کار ادامه پیدا کند .

معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با العالم در خصوص میزان پیشرفت مذاکرات گفت: فکر می کنم در موقعیتی نیستم که از درصد پیشرفت خاص صحبت کنم به خصوص که کار در بعضی قسمتها کمی جلو رفته و در بعضی قسمتها کیفی جلو رفته است .

همچنین فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزیران خارجه اروپایی در روزهای آینده که متن توافق نهایی شد به وین بازخواهند گشت.

فدریکا موگرینی بار دیگر بر انعطاف پذیری نسبت به تاریخ 30 ژوئن برای نگارش متن توافق جامع تاکید کرد ولی گفت: اگر تا آن زمان به توافق نرسیم ، پایان دنیا نخواهد بود.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درعین حال بحث تمدید مذاکرات را رد کرد و گفت: بحث تمدید مذاکرات مطرح نیست و ما به دنبال تمدید دراز مدت مذاکرات نیستیم.

وی گفت:طرفین عزم دستیابی به توافق را دارند و تمدید مذاکرات لزوما کار را برای دستیابی به توافق آسان تر نخواهد کرد. من باید نسبت به تاریخ 30 ژوئن انعطاف پذیر باشم، ولی برای چند روز نه بیشتر.

*** احتمال تمدید مهلت برای مذاکرات هسته‌ای

درهمین حال بی بی سی از احتمال تمدید مهلت برای مذاکرات هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، گفتگوها برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد این گفتگوها فراتر از مهلت تعیین شده ادامه خواهد داشت. این سخن را یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی بیان کرده است.

مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق هسته ای تا روز سه شنبه است. شش قدرت جهان در حال مذاکره با ایران هستند تا این کشور، فعالیتهای هسته ای اش را در مقابل برداشته شدن تحریمها محدود کند.

همچنین مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که اگر ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، از دست برود این مساله منطقی خواهد بود که مذاکرات برای ۳ تا ۶ ماه دیگر تمدید شود.

 دنیس راس مشاور سابق باراک اوباما در امور ایران و خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تصریح کرد که اگر ضرب الاجل تعیین شده برای توافق هسته‌ای با ایران از دست برود، هم اخبار خوب و هم اخبار بدی در این خصوص وجود خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تمدید 3 تا 6 ماهه گفتگوها یک فرصت منطقی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود اگر ضرب الاجل 30 ژوئن از دست برود.

دنیس راس گفت: خبر بد این خواهد بود که از دست رفتن ضرب الاجل نشان می‌دهد که ایرانی‌ها تحرکی نداشته‌اند و اگر تحرکی نداشته باشند مذاکرات در مسیر نادرستی به پیش رفته است.

مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه در ادامه افزود: خبر خوب نیز آن خواهد بود که دولت آمریکا نشانه‌ای را برای ایرانی‌ها فرستاده است، نشانه‌ای مبنی بر اینکه واشنگتن تحت فشار ناشی از ضرب الاجل‌های مصنوعی قرار نخواهد گرفت و برای دستیابی به ملاحظاتی که فکر می کند برای توافقنامه نهایی لازم است، پافشاری خواهد کرد.

راس تاکید کرد که از این مساله کاملا خوشحال خواهم شد که ببینم دولت آمریکا اعلام کند که اگر به چیزی که می خواستیم دست پیدا نکردیم، هیچ توافقی حاصل نشده است.

وی افزود: در نهایت این دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد آیا دستیابی به یک توافق امکان پذیر است یا نه ولی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت که اتخاذ این تصمیم نیاز به فرصت بیشتری داشته باشد. شیوه مذاکراتی ایران که سعی می کند تا آخرین لحظات همه چیز را نگه دارد و از ضرب الاجل ها به عنوان اهرم فشاری علیه ما استفاده کند، ما را به سوی راهکارهای خلاقانه پیش برده است.

دنیس راس اظهار داشت: اگر ما به حداقل های مورد نیاز خود در یک توافق دست پیدا نکنیم، پاسخ روشن خواهد بود، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

دراین راستا همچنین یک مقام آمریکایی حاضر در وین گفت که مذاکرات فقط چند روز تمدید خواهد شد و تلاش می‌کنیم در همین زمان به جمع بندی برسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت وزیر خارجه ایران به تهران نیز گفت؛ همزمان با حساس و گرمتر شدن مذاکرات، انتظارش وجود دارد که وزرا در مسیر وین در رفت و آمد باشند.

وی گفت: «بازگشت وزرا به پایتخت‌های خود در صورتی که نیاز به مشورت و راهنمایی باشد چیز خوبیست. واشنگتن با این موضوع هیچ مشکلی ندارد».

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده همچنین افزود: هیات‌های مذاکره کننده بعد از ضرب الاجل 30 ژوئن در وین می‌مانند تا بر روی توافق هسته‌ای کار کنند.

***تمدید مذاکرات تا ماه آينده

دراین حال شبکه تلویزیونی العربیه در خبر فوری گزارش داد: ایران اعلام کرد مذاکرات هسته ای تا ماه آینده تمدید شد.

همچنین خبرنگار سی ان ان گفت مذاکرات هسته ای ایران احتمالاً بعد از مهلت تعیین شده ادامه خواهد یافت.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مذاکرات فشرده بر سر برنامه هسته ای ایران در شهر وین ادامه دارد و اصلاً مشخص نیست که آیا پیش از فرارسیدن مهلت تعیین شده در روز سه شنبه، توافقی حاصل خواهد شد یا خیر. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود دیدار کرده است و هر دو آنها می گویند برای حل اختلافات مهم باقی مانده، باید کارهای بیشتری انجام شود.

نیک رابرتسون خبرنگار شبکه از وین گزارش داد این واقع بینی در مذاکره کنندگان ایجاد شده است که زمان لازم برای حل اختلافات تا پیش از مهلت تعیین شده کافی نیست. بنابراین، همه انتظار دارند که مذاکرات پس از ضرب الاجل ادامه یابد. طبق شنیده های ما، اعضای تیم مذاکرات ایران در گفتگو با خبرنگاران گفته اند احتمالاً تیم مذاکره کننده در پایان دیدارها، شبانه برای مشورت به تهران باز خواهند گشت، اما فردا یا روزهای آینده دوباره به وین خواهند آمد. بدین ترتیب، مذاکرات احتمالاً بعد از مهلت تعیین شده در سی ام ژوئن نیز ادامه خواهد داشت.

هم اکنون دیدارها با جان کری، وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، نمایندگان چین و روسیه در مذاکرات و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه دارد. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس هنگام شرکت در مذاکرات از اختلافات اساسی درباره برخی جزئیات سخن گفت و افزود نبود توافق از توافق بد، بهتر است. این نشان می دهد هم اکنون خوش بینی جای خود را به واقع بینی داده است که اگر قرار است کاری صورت بگیرد، این کار تا سی ام ژوئن انجام نخواهد شد.

درهمین خصوص خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که آمریکا ادامه گفتگوها میان طرفین مذاکره‌کننده در وین پس از سی‌ام ژوئن (نهم تیرماه) را تایید کرد.

آمریکا همچنین اعلام کرد، از این موضوع نگران نیست که "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، به مدت یک روز به تهران باز می‌گردد.

این اخبار درحالی است که الاخباریه گفت، پیش بینی می شود با توجه به دشواریهای پیش رو، مذاکرات هسته ای ایران یک هفته کامل پس از انقضای مهلت کنونی ادامه یابد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان، مذاکرات هسته ای ایران وارد مراحل دشوار خود شده است. وزیران امور خارجه ایران و آمریکا اعلام کردند کارهای دشواری پیش رو باقی مانده است. همزمان وزیر خارجه فرانسه سه شرط برای رسیدن به توافق اعلام کرده است. وی گفت، ایران باید به بازرسان اجازه دهد که حتی به مراکز نظامی این کشور دسترسی کامل داشته باشند، تحقیقات و توسعه هسته ای ایران باید برای مدت نسبتاً طولانی محدود شود و همچنین اگر تهران به تعهدات خود پایبند نبود، امکان بازگشت آنی تحریم ها علیه ایران وجود داشته باشد. این در حالی است که وزیران خارجه گروه پنج به علاوه یک بارها در ماهها و هفته های گذشته با وزیر خارجه ایران علنی و غیر علنی گفتگو کرده اند. با این حال وزیر خارجه فرانسه در حالی که سه روز بیشتر به پایان مهلت مذاکرات باقی نمانده است، به محض ورود به مکان مذاکرات، شرطهایی را مطرح کرد که بسیاری را در مورد سرنوشت مذاکرات ناامید کرد. همزمان مقامات ایران نیز در رسانه های داخلی بر پایداری در برابر شروط غربیها تاکید کرده اند.

برخی پیش بینی می کنند مذاکرات، یک هفته کامل پس از انقضای مهلت کنونی، یعنی سی ام ماه جاری ادامه یابد.

***گزينه شکست مذاکرات هسته اي

درهمین حال پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم امیلی بی. لانداو نوشت:آیا شکست مذاکرات هسته ای ایران یکی از گزینه های مطرح است؟ پاسخ کوتاه به این سؤال - دست کم برای آمریکا- «خیر« است. با اینکه همواره از ما خواسته شده است در مورد «مطرح بودن همه گزینه ها» در قبال ایران به جامعه بین المللی اعتماد کنیم، واقعیت این است که همه گزینه ها روی میز قرار ندارد. تنها یک گزینه مطرح است و آن دیپلماسی است.

به طور قطع، گزینه ارجح، دیپلماسی است، اما ارزش آن به نحوه اجرای آن بستگی دارد. در واقع، در یک سال و نیم گذشته همواره به ما گفته شده است که جایگزین مذاکرات، یا هسته ای شدن ایران است یا راه اندازی جنگ.

دولت آمریکا در طول این مدت به انتقادها مبنی بر اینکه مذاکرات می توانست مؤثرتر از این باشد، بی اعتنا بوده است. دولت آمریکا به جای توجه به این انتقادها، به منتقدان برچسب افراد تندرو و جنگ زده و آنان را به حاشیه رانده است. با این همه، اگر با توجه به سرسختی فعلی ایران، دیپلماسی منجر به اعطای امتیازهای بیشتری از سوی گروه پنج به علاوه یک به این کشور شود، هر گونه امکان جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از بین خواهد رفت. در نتیجه احتمال می رود ایران در هر صورت به کشوری هسته ای تبدیل شود که در اقدامی ناخواسته از سوی جامعه بین المللی به هسته ای بودن آن مشروعیت بخشیده شده است. این وضع نیز به نوبه خود ممکن است منجر به بروز جنگ شود. با اینکه مذاکره کنندگان آمریکایی همواره گفته اند « تا زمانی که بر سر همه مسائل توافق نشود، توافق صورت نگرفته است»، در واقع، مذاکره کنندگان بین المللی هر چه به دستیابی به توافق نزدیک تر شده اند، احتمال اینکه شکست مذاکرات را به عنوان یک گزینه بپذیرند کمتر شده است. بنابراین در حالی که ما را به سوی این باور سوق دادند که حتی اگر تنها تعداد معدودی مسئله حل نشده باقی بماند، قدرت های بین المللی ممکن است گزینه های دیگر را در پیش گیرند، هم اکنون به نظر می رسد اصلاً اینگونه نیست.

متاسفانه این پیامی است که ایران آن را به خوبی در می یابد. در حقیقت، فضای مذاکرات این گونه القاء می کند که مسائل مورد اختلاف باقی مانده - که شامل مهم ترین مسائل مطرح در مذاکرات است- باعث نخواهد شد که ماهها مذاکرات و پیشرفت به دست آمده در این مذاکرات بی نتیجه رها شود. وندی شرمن، مذاکره کننده اصلی هسته ای آمریکا فوریه 2014 گفت: « دستیابی به توافقنامه فراگیر تنها از یک نظر می تواند موفقیت آمیز باشد، و آن این است که باعث شود ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.» وی افزود اما استفاده از ماده ای که در نهایت پس از چند سال به نظارت هسته ای بر ایران پایان می دهد، امکان دستیابی به این هدف را از بین برده است.

رابرت اینهورن به تازگی اعلام کرد هم اکنون ایران است که باید انتخاب کند و سران این کشور اشتباه بزرگی خواهند کرد اگر اشتباه محاسباتی کنند و ندانند که دولت اوباما به حدی مشتاق دستیابی به توافق است که با پایان مذاکرات و امضای توافقنامه ای که به طور عمده بر اساس معیارهای و خواسته های ایران است موافقت خواهد کرد. وی از اینکه ایده روشن دولت درباره توافقنامه ای که قادر به حمایت از آن است، دفاع می کند. اوباما باید برای ایران روشن سازد که اگر ایران چنین توافقنامه ای را نپذیرد، آمریکا عقب نشینی خواهد کرد و کوتاه خواهد آمد. بنابراین سؤالی که همچنان مطرح است این است که آیا دولت اوباما می خواهد این پیام را القاء کند، و سپس از موضع خود عقب نشینی کند. همانگونه که سخنان اخیر جان کری،وزیر امور خارجه آمریکا درباره ابعاد نظامی احتمالی هسته ای ایران نشان می دهد، سناریوی محتمل تر، پیدا کردن «راه حل های خلاقانه تر» مطابق با خط قرمزهای ایران است. بنابراین، در واقع تصمیم گیری و انتخاب بر عهده ایران است. با وجود این، احتمال می رود ایران منتظر موقع مناسب بماند، با تمدید دوباره مذاکرات موافقت کند، و به مقاومت در برابر تحریم ها ادامه دهد.

این رویکرد به احتمال زیاد این امکان را برای ایران فراهم خواهد کرد تا به توافقی دست یابد که در تمام طول این مدت برای آن چانه زنی کرده است: توافقنامه ای که موجب لغو تحریم ها شود، بخش گسترده ای از زیرساخت های هسته ای این کشور دست نخورده باقی بماند و مسیر توانمندی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای باز بماند، حال چه پیش از پایان دوره محدودیت و نظارت هسته ای قید شده در توافق و چه پس از آن.

دراین حال کارشناس امور ایران در لندن گفت: احتمال شکست مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد.

حامد الکنانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم از لندن درباره مذاکرات هسته ای ایران و در پاسخ به این پرسش که تمدید این مذاکرات در وین به چه معناست، گفت: اظهارات متعددی که در وین درباره شکست یا به تعویق افتادن حصول این توافق مطرح شده به این معناست که همه طرف ها به نقطه صفر و مشخصا دوازده سال گذشته بازگشتند. این مذاکرات زمانی آغاز شد که سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از فعالیت های هسته ای سری ایران خبر داد و این کشور مجبور به مذاکره شد. راهبرد ایران از ابتدا وقت کشی و امتیاز ندادن به طرف مقابل بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمدید این مذاکرات به معنای تلاش ایران و گروه پنج به علاوه یک برای رسیدن به توافق یا ایجاد اختلافات بیشتر است، گفت: بیشتر می کنم این اختلافات باقی بماند. این مذاکرات در دوازده سال گذشته هیچ نتیجه ای نداشته است و این مذاکرات تا چند هفته آینده نمی تواند به نتیجه برسد. تاکیدات رهبر معظم ایران بر خطوط قرمز این کشور و همچنین اصرار فرانسه و انگلیس بر مواضع خود بیانگر وخیم شدن این بحران است و حتی می توان گفت بیانیه لوزان نیز هیچ ارزشی ندارد.

الکنانی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ایران عقب نشینی هایی در بازدید از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان هسته ای خود داشته باشد، گفت: این عقب نشینی هیچ همسویی با ماهیت نظام ایران ندارد. نظام ایران نمی تواند با جامعه بین المللی و مشخصا کشورهای غربی آشتی کند. نظام ایران نمی تواند توافقی را بپذیرد که به سقوط این نظام منجر شود. بازرسی از تاسیسات نظامی و گفتگو با دانشمندان هسته ایران از خطوط قرمز این کشور است و تهران به دلیل تحریم ها و حفظ برنامه هسته ای خود صدها میلیارد دلار خسارت دیده است و حاضر نیست از برنامه هسته ای خود عقب نشینی کند. همچنین نظام ایران جدا از پرونده هسته ای خواهان تعاملات سیاسی و مردمی با غرب نیست. این گونه تعاملات هیچ همسویی با نظام ایران ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند حصول این توافق قطعی است چرا که ایران و گروه پنج به علاوه یک به این توافق نیاز دارند، گفت:شاید این مسئله درست باشد ولی این وضع به این معنا نیست که باید غرب در برابر ایران تسلیم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.