گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - معاون سازمان امور مالیاتی کشور، مؤسسات اعتباری غیرمجاز را مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دانست.

 مؤسسات اعتباری غیر مجاز مشمول پرداخت مالیات شدند

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا طاری‌بخش روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به معاف بودن مؤسسات مجاز گفت: متأسفانه تعداد غیرمجازها از مجازها بیشتر است.

 وی خاطرنشان کرد: براساس قانون تنها کارمزد بانکها و مؤسسات مالی مجاز مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، اما از آنجا که هزینه‌های سود و کارمزد در مؤسسات غیرمجاز، قابل پذیرش نیست، مالیات بیشتری از این مؤسسات دریافت خواهد شد.

وی افزود: بانکهای مجاز به ازای سود و کارمزد به دلیل قابل پذیرش بودن، مالیات کمتری می‌پردازند، بنابراین تسهیلات گیرندگان مؤسسات غیرمجاز به دلیل قابل پذیرش نبودن سود و کارمزدشان، مالیات بیشتری به نظام مالیاتی پرداخت می‌کنند.

معاون سازمان امور مالیاتی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص میانگین مالیات بر ارزش افزوده ابرازی طلافروشان گفت: این رقم به طور میانگین در آخرین دوره؛ یعنی زمستان سال 93 حدود 900 هزار تومان بود. البته این میزان در گذشته کمتر بوده و مالیات ابرازی منطبق با واقعیت نیست، بنابراین براساس حسابرسی‌ها از آنها مالیات واقعی را وصول خواهیم کرد.

طاری‌بخش همچنین کالاهای اساسی خانوارها را خارج از شمول مالیات بر ارزش افزوده دانست و ادامه داد: این کالاها اقلامی نظیر آرد و نان، گوشت، برنج، روغن، شکر، پنیر و شیر را در برمی گیرد.

وی با بیان اینکه تخفیف و ترجیحی برای افراد خاص در پرداخت مالیات قایل نشده ایم، گفت: در کشور سه میلیون مؤدی مالیات مستقیم داریم، اما فقط 500 هزار مؤدی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند که از حدود 495 هزار مؤدی مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنیم.

به گفته وی، در سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و 12 هزار میلیارد تومان عوارض از سوی شهرداری‌ها و دهداری‌ها دریافت شده است. وی تأکید کرد: مؤدی مالیات را از جیب خود نمی‌پردازد، بلکه به صورت امانت از مصرف‌کننده دریافت و در دوره‌های سه ماهه به دولت پرداخت می‌کند، پس اگر مالیات را بگیرد، اما به دولت نپردازد، قطعاً متخلف است و با وی برخورد می‌شود. ضمن اینکه مؤدیان می‌توانند از فرصت سه ماهه برای ساماندهی نقدینگی خود استفاده کنند، حال آنکه در برخی کشورها باید مالیات را روزانه و یا حداکثر 10 روزه با دولت تسویه کرد. وی همچنین آژانسهای مسافرتی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف دانست و خاطرنشان کرد: رستورانها، چلوکبابی‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی و تالارها در سال جاری برای ثبت نام در سایت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان شده‌اند و اصناف دیگر اغذیه فروشی از جمله پیتزا فروشی‌ها حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند، در غیر این صورت گرانفروشی کرده‌اند و سازمان تعزیرات حکومتی با آنها برخورد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.