قدس آنلاین؛ با ما همراه باشید با مروری بر صفحات اول امروز روزنامه ها.

از "دکل رستم روی میز بیژن" و "«آتن» در آستانه ورشکستگی" تا "توافق جامع در یک قدمی"

روزنامه "قدس" با بیا اینکه "هنوز مشخص نیست آیا از پرانتزهای متن توافق 20صفحه ای کاسته شده است یا نه؟" در تیتر یک خود نوشت: "حریف و حدیث ها درباره تمدید مذاکرات"

روزنامه "همبستگی" هم در تیتر یک خود به طرح این پرسش پرداخت: "تمدید یا پایان"

روزنامه "وطن امروز" یادداشتی با تیتر  "چرا توافق خوب ممکن نیست؟" به چاپ رسانده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: " هرچه به ساعات پایانی ضرب‌الاجل مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم افق‌ رسیدن به توافق کمرنگ‌تر می‌شود و حصول یک «توافق خوب» دست‌نیافتنی‌تر و باز هم احتمال تمدید مذاکرات محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد."

درحالیکه روزنامه "ابتکار" از "تمدید کوتاه مدت مذاکرات در آخرین مهلت توافق" خبر می دهد، روزنامه اقتصادی "آسیا" که روز گذشته از "پایان جدال هسته ای" خبر داده بود، در تیتر یک امروز خود از "جزئیات توافق" نوشت. در این روزنامه می خوانیم: "روز توافق، آمریکا و اروپا تحریم های خود را لغو می کنند و شورای امنیت قطعنامه می دهد."

روزنامه "آسیا" از قول "فدریکا موگرینی" می نویسد: "به توافق نزدیک شده ایم. این یک توافق خوب است"

روزنامه "تجارت" هم از سرگرفته شدن نگارش متن توافق جامع خبر می دهد. این روزنامه در تیتر یک خود نوشته است: "اجرای توافق هسته ای در سه مرحله"

تیتر دیگر روزنامه ها در این خصوص به این شرح می باشد:

جمهوری اسلامی: "نگارش متن توافق جامع هسته ای در مرحله حساس"

جوان: "معجون هسته ای با طعم حقوق بشر کامل شد!"

شرق: "ضرب الاجل توافق امروز به پایان می رسد؛ ساعت صفر هسته ای"

ایران: "اروپا:  به توافق هسته ای نزدیک شده ایم"

اعتماد: "ایران و 1+5 در دوئل پایانی"

آرمان امروز: "چانه زنی در وین؛ رایزنی در خانه؛ موج توافق نهایی در پایتخت ها"

آفتاب یزد: "توافق جامع در یک قدمی؟"

***

«آتن» در آستانه ورشکستگی

با تعطیلی بانک ها در یونان و بحرانی تر شدن شرایط اقتصادی این کشور، موجی از سردرگمی یونانی ها را دربرگرفت. در همین راستا روزنامه "همشهری" نوشت: "بانک ها در یونان تعطیل شدند"

روزنامه "وطن امروز" با بیان اینکه "بی توجهی یونان به ضرب الاجل تروئیکای اروپایی، همه پرسی هفته آینده برای عدم پرداخت بدهی ها و تعطیلی یک هفته ای بانک ها در این کشور، اتحادیه اروپا را در شرایط حساسی قرار داده است" در تیتر یک خود نوشت: "دروازه فروپاشی یورو"

روزنامه "عصرایرانیان" نیز با اعلام خبر تعطیلی یک هفته ای بانک های یونان؛ در تیتر یک خود نوشت: "«آتن» در آستانه ورشکستگی"

گفتنی است اتحادیه اروپا پرداخت وام به یونان را به انجام اصلاحات ساختاری و مالی از جمله افزایش مالیات ها و کاهش تعداد کارمندان، حقوق کارمندان و بازنشستگان و کاهش بودجه عمومی مشروط کرده است.

***

کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی

مهدی کرباسیان-معاون وزیرصنعت- از کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی خبرداد و گفت: باسرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در منطقه سنگان، ۱.۲ میلیاردتن ذخیره قطعی سنگ‌آهن، ۱۵ میلیون تن گندله و ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره خواهیم داشت.

در همین راستا روزنامه "قدس" نوشت: "معاون وزیر صنعت خبر داد: کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی"

روزنامه های "همدلی"، "اطلاعات"، "کائنات"و "خراسان" تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص دادند.

***

دکل رستم روی میز بیژن!

به نظر می رسد مسئله گم شدن دکل هم به مانند مسئله آلودگی هوا، بنزین های آلوده، برداشت دولت از صندوق توسعه ملی و ... به مسئله جناحی تبدیل شده و هر روزنامه با از زاویه دید خود به موضوع می پردازد.

روزنامه "وطن امروز" با بیان اینکه "وزیر سابق نفت ادعای گم شدن دکل نفتی را تکذیب کرد"؛ نوشت: "دکل رستم روی میز بیژن"

در بخشی از این مطلب می خوانیم: "بیژن زنگنه باز هم جنجال‌ساز شد! مهره نفتی دولت ژنرال‌ها این بار ادعایی مطرح کرد به بزرگی و گرانقیمتی یک دکل نفتی! او در اظهارنظری جنجال‌ساز مدعی شد یک دکل نفتی در دولت سابق مفقود شده است! تا با این ادعا یک موج تبلیغاتی علیه مدیران سابق نفتی ایجاد کند! با این حال اما روز گذشته وزیر سابق نفت و مدیرعامل سابق تاسیسات دریایی ضمن ابراز تعجب از این اظهارات وزیر نفت، ادعای او را نه تنها تکذیب کردند بلکه مورد تمسخر قرار داده و توضیح دادند که اساسا دکلی وارد کشور نشده که اکنون غیب شده باشد. آنها توضیح دادند ماجرا مربوط به یک قرارداد خرید دکل است که در همان مراحل ابتدایی خرید، به دلیل نبود منابع مالی انجام نشده است."

در نقطه مقابل روزنامه "شرق" هم در مطلبی تحت عنوان "ردپای پول دکل گمشده در چین" نوشت: " ماجرای دکل حفاری تأسیسات دریایی همچنان خبرساز است تا جایی که اخبار گوناگونی از رد پای افرادی به گوش می‏رسد که ممکن است این پرونده را سیاسی کنند. از نام رضا مصطفوی‌طباطبایی که به‌همراه فرزند یکی از مقامات سابق دولتی به‏عنوان واسط، اقدام به خرید این دکل کرده تا مابقی پول خرید این دکل که سر از چین درآورده است، از خبرهای جدیدی است که پیرامون این مسئله به گوش می‏رسد، اما گویا مسئولان دولت قبل هریک سعی دارند پای خود را از این معامله کنار بکشند تا نامی از آنها برده نشود، اما از طرفی شنیده‏ها حاکی از خطاکاری این مسئولان سابق دولت گذشته است، اما به‌هرترتیب به گفته یکی از نمایندگان مجلس این ماجرا سر از قوه قضائیه درآورده است. به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس، درحال‌حاضر پرونده این موضوع به قوه قضائیه ارسال شده و تیمی روی این پرونده کار می‌کند."

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.