قدس انلاین-قاانی: قابل پیش بینی بود که خیلی زود ولید کنندگان چینی با تقلید و کپی برداری ازفرش ایرانی با قیمتهای ارزان‌تر سعی بر این خواهند داشت که بازار را از تولیدکنندگان ایرانی بروبایند که در این زمینه به موفقیتهایی نیز دست یافته‌اند.

کشیدن بازارفرش اززیرپای ایران/رواج کپی سازی ازفرش ایرانی

به گزارش قدس انلاین؛زمانی که برخی رسانه ها نوشتند که کشور چین برای توسعه و بدست آوردن جایگاه فرش ایرانی در بازار‌های کشور‌های هدف چند سالی است که شهری را تحت عنوان شهر کاشان احداث کرد و با استفاده از این نام فرش خود را صادر می‌کند برخی فقط لبخند زدند. در همان زمان وزیر بازرگانی وقت مسعود میر کاظمی و رییس سابق مرکز ملی فرش ایران مرتضی فرجی وجود چنین شهری را تکذیب می‌کردند اما بالاخره بابک افقهی رییس سازمان توسعه تجارت در دولت دهم، در ابتدای پذیرش ریاست سازمان وجود چنین شهری را تایید کرد و گفت چینی‌ها با ایجاد شهر کاشان سعی دارند از برند فرش کاشان در بازار‌های هدف سوء استفاده کنند و بازار فرش ایران را در اختیار گیرند.

*فرش کپی رقبا جای فرش دستباف ایرانی را گرفت

 مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه فرش دستباف در تاروپود زمان در حال از بین رفتن است، گفت: عدم سرمایه‌گذاری برای زیرساخت فرش دستباف از مسائلی است که باعث از بین رفتن فرش دستباف شده است. عبدالله بهرامی درباره بازار فروش فرش دستباف در کشور گفت: یکی از دلایلی که مردم فرش دستباف نمی‌خرند، این است که مردم تصور می‌کنند قیمت فرش دستباف گران استوی با بیان اینکه فرش دستباف مزایای بسیاری دارد، اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات درستی درباره فرش دستباف صورت نگرفته است. در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی به‌راحتی تبلیغات فرش ماشینی دیده می‌شود، اما هیچ‌گونه تبلیغی درباره فرش دستباف نیست. متأسفانه به‌راحتی بازار فرش دستباف را واگذار کردیم و به‌دنبال بازارهای دیگر هستیم.

بهرامی با بیان اینکه میزان فروش فرش دستباف به کمتر از 5 درصد رسیده است، ادامه داد: اینکه مصرف کننده‌ای بخواهد فرشی با تنوع رنگ بالا و میزان ابریشم زیاد را انتخاب کند، قیمت آن کمی بالاتر می‌رود، اما اگر بخواهیم صرفاً یک فرش دستباف برای مصرف انتخاب کنیم، نیازی به خرید فرش با قیمت گران نیستمدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه کل پشم کشور صادر و پس از فراوری به کشور بازمی‌گردد، افزود: عدم سرمایه گذاری برای زیرساخت فرش دستباف از مسائلی  است که باعث از بین رفتن فرش دستباف در تاروپود زمان شده است. برندهای فرشهای خارجی در کشور خریدار بیشتری دارد.وی تأکید کرد: کشورهای دیگر با الگوبرداری از نقش‌های اصیل ایرانی فرش‌هایی مشابه فرش‌های ایران تولید می‌کنند و محصولات خود را در بازارهای جهان با نام و برند فرش ایران نیز به فروش می‌رسانند؛ اما ما قدر بازار داخلی را نمی‌دانیم.

 بهرامی با تأکید بر ضرورت ایجاد شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه گفت: برای زیرساخت فرش دستباف اقدامی نکرده‌ایم. حدود 5درصد مصرف فرش در کشور دستباف و بقیه ماشینی است. بانک‌ها می‌توانند عامل مهمی برای فروش کالا باشند، یعنی فرش را به‌ اقساط طولانی‌مدت به مشتری واگذار کنندوی با بیان اینکه سال گذشته تعداد فروشگاه‌های عرضه فرش ماشینی در کشور افزایش یافت، افزود: این مسئله نشان دهنده این است که بازار خرید فرش در کشور وجود دارد اما کسی از تولید کننده فرش دستباف حمایت نمی‌کند.

*کپی سازی در نبود ثبت فرش ایرانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عدم ثبت فرش ایرانی بستر کپی سازی را برای دیگر کشورهای جهان مهیا کرده است، گفت: تعطیلی کارخانه‌های فرش ایران را از بازار جهانی خارج کرد.       ایرج ندیمی درباره خارج شدن صنعت فرش ایران از چرخونه بازارجهانی محصول، تصریح کرد: توسعه صنعت فرش دستباف ایران یکی از راه‌های موثر برای عدم وابستگی بودجه به دیگر منابع مواد معدنی و ذخائر نفت و گاز در کشور است.نماینده مردم سیاهکل  درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه صنعت فرش دستباف ایران یکی از راه‌هایی است که بودجه کشور ما وابسته به نفت نباشد،تصریح کرد: بسیاری از کشورهای جهان با  سرمایه گذاری بر روی صنایع دستی و اقلامی همچون فرش که ابعاد هنری نیز درآن نهفته است تنها به اقتصاد نفتی  وابسته نیستند. ندیمی  با بیان اینکه متاسفانه صنعت فرش ایران درجهان به نحو کارآمدی ثبت نشده است،تاکید کرد: عدم ثبت  فرش  ایرانی موجب شده است، برخی از کشورها فرش‌های ما را به نام خود حک کرده و در فروشگاه‌های جهان به فروش برسانند.ندیمی، افزود:‌صنعت فرش می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای ما تولید ثروت کند،بنابراین با توجه اینکه دربرخی از استان‌های ما بافت فرش آمیخته شده با سنت و فرهنگشان به سادگی می توان با سرمایه گذاری بهینه نه تنها مشکلات بیکاری کشور را حل کنیم؛ بلکه در راستای توسعه این صنعت نیز به موفقیت‌های چشمگیری برسیم.عضوکمیسیون اقتصادی مجلس، یاد آورشد:عدم سرمایه گذاری مناسب در راستای حمایت از صنعت فرش موجب شده که بسیاری ازکارخانه‌های فرش کشورتعطیل شوند واین درحالی است که اگر بخش خصوصی به نحو مطلوب حمایت می‌شود؛نه تنها صنعت فرش هدفمند ترحرکت می‌کرد بلکه می‌توانستیم با این اوصاف نرخ بیکاری را نیز درکشور کاهش دهیم.

* علل افت صادرات فرش ایرانی

البته چندی پیش سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: آمارها نشان می دهد که برخلاف شایعات چین دیگر کپی کننده و رقیب ایران در تولید فرش دستبافت نیست بلکه یک مشتری خوب وپنجمین خریدار عمده فرش کشورمان در سال گذشته بود.حمید کارگر در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر درمحل نمایشگاه دائمی بین المللی مشهد افزود: اینکه کشور چین طرح و نقش فرش ایران که ذخیره ملی ماست را کپی می کند و برند ایرانی را به حاشیه رانده است، دیگر افسانه ای بیش نیست.وی بیان کرد: آمار ماه های گذشته گمرک چین، گمرک ایران وآمار بخش اقتصادی سازمان ملل متحد نشان می دهد که کشور چین درحال خروج از دایره تولید کنندگان فرش دستبافت ایران بوده وبه یکی ازخریداران عمده فرش کشورمان تبدیل شده است.
وی اظهارکرد: رقبای قدرتمند دیگری مانند هند، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه هستند که در بازار تولید فرش دستبافت حضور دارند و بعضا طرح و نقش فرش ایرانی را کپی می کنند.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: طی دهه اخیر سالانه به طور متوسط 500 میلیون دلار صادرات فرش در کشور صورت می گیرد و در پایان سال 1392 با 314 میلیون دلار به کمترین عدد ثبت شده در طول عمر صادرات فرش ایران رسید که این افت ناشی از عوامل بیرونی و داخلی بود.وی اظهار کرد: تحریم مستقیم واردات هر گونه فرشی که مبدا تولیدش ایران ثبت شده باشد مهمترین عامل بیرونی درافت صادرات فرش بود به طوری که به عنوان مثال با این تحریم یک پنجم بازار صادراتی ایران در آمریکا حذف شد.
کارگر، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان و خروج شماری ازآنان ازبخش تولید، رکود بازار اقتصادی اروپا، بالارفتن هزینه های حمل ونقل و هزینه بیمه، افزایش ریسک صادرات، نوسانات نرخ ارز، اشباع شدن برخی از بازارهای صادراتی ازفرش، ناآرامی های سیاسی دربازارهای هدف صادراتی وقدرتمند شدن برخی رقبا را ازدیگر عوامل داخلی وخارجی افت صادرات فرش ایران برشمرد.وی ادامه داد: از ابتدای سال 1393 بهبود روابط بین المللی صادرات فرش ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که درانتهای این سال پنج هزار تن فرش دستبافت به ارزش 330 میلیون دلار به 80 کشور دنیا صادر شد.
وی گفت: افزایش صادرات فرش ایران درسالجاری نیز ادامه یافت و بارقه امیدی در این صنعت نسبت به بهبود روابط بین المللی بوجود آمد.سرپرست مرکز ملی فرش ایران اظهارکرد: با وجود تمام فراز ونشیب ها در صادرات فرش ایران، کشورمان همچنان صدرنشین صادرات این بخش است و در تمام بازارهای یک میلیارد و300 میلیون دلاری تجارت جهانی فرش دستبافت رتبه یک را داشته و دارد.کارگر گفت: با توجه به رتبه بالای فرش ایران باید مانع از کپی برداری طرح و نقش فرش دستبافت ایرانی توسط رقبا شد به همین منظور یکی ازاقدامات بازدارنده دراین خصوص ثبت برند ومناطق جغرافیایی طرح ها ونقوش فرش دستبافت ایرانی است که این ثبت درسطوح مختلف در حال انجام است.
وی افزود : اکنون با همکاری مرکز ملی فرش ایران، مرکز واسپاری سازمان ثبت اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پدیدآوردندگان این آثار هنری می توانند نقش وطرحشان را با نام خود به ثبت برسانند.
وی بیان کرد: اقدام دوم برای مقابله با کپی برداری رقبای تولید فرش دستبافت، ثبت ملی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت است که به قوت در حال انجام می باشد و اقدام سوم ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت ایرانی است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.