قدس آنلاین_ "مفاهیم قرآنی "بسیج رسانه، با یکی از موضوعات بنیانهای معرفتی جوان در قرآن (توحید) که در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه دقیق ترین تعریف درباره خدا وجود بی نهایت است گفت: توحید درک بی نهایت بودن خداوند است و بی نهایت را نمیتوان تصور کرد مگر آنکه مفهوم توحید را در آن جستجو کنیم.

دقیق ترین تعریف درباره خدا وجود بی نهایت است که اولویت دار تر از آن در زندگی بشر وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بسیج رسانه خراسان رضوی، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی شب گذشته درسلسله نشست های استودیو گفتگو وی با بیان اینکه توحید یک فکر و حس است گفت: توحید از جهت فکری درک بی نهایت بودن خداوند است و از نظر حسی، حس حضور بی نهایت خداوند در تمام ارکان زندگی است.

وی با اشاره به اینکه عموم افراد به خدا ایمان نمی آورند مگر اینکه حالت شرک را نیز همزمان با آن دارند بیان کرد: در باب اینکه چطور ورود به شرک را دارند باید گفت وقتی توحید یک حضور بی نهایت است باید درعمل و رفتار فرد نمایان شود.

حجت الاسلام واسطی افزود: وقتی فرد به خداوند باور و ایمان دارد زمینی ترین اثر باور در زمان تصمیم گیری و عمل دیده می شود، این در حالی است که در مواقعی تصمیم ها تابع نفع و ضرر ماست.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: عموم افراد تصمیم گیری های خود را بر اساس سلیقه و تجربه شخصی خودشان در زندگی می گیرند در صورتی که این تصمیم گیری باید بر مبنای خواست آن بی نهایت که توحید است انجام شود.

وی بیان کرد: همه افراد به جای اینکه به این توجه کنند که علاقه شخصی شان چیست و چه چیزی را دوست دارند باید به این موضوع تاکید داشته باشند که خداوند چه چیزی را به نفع و ضرر آنها بیان کرده و همان را انجام دهند ولی اغلب در کنار توجه به توحید، تمایلات شخصی خود را دخیل می کنند.

حجت الاسلام واسطی یادآور شد: نباید طوری عمل کنیم که رفتارمان جمع ایمان وشرک باشد که در زمان تصمیم گیری این شرک قرار دادن خداوند در رفتار ما نمایان می شود.

وی ادامه داد: باید تمام تصمیم گیری ها به آنچه خداوند می پسندد و برنامه زندگی ما بر آنچه خدا ترسیم کرده انجام شود.

حجت الاسلام واسطی با بیان اینکه وقتی از افراد پرسیده می شود "چه کسی برای زندگیتان برنامه ریزی می کند" می گویند؛ خودمان به این کار سزاوارتریم افزود: این طرز تفکر صحیح نیست در صورتی که همه چیز و نفع و ضرر ما را خداوند در قالب برنامه ای به نام دین به ما ارائه کرده است.

وی درباره اینکه چرا بسیاری از خواص و نخبگان در زندگی خود اشتباه می کنند بیان داشت: علت خطا در این افراد نقص در تصور صحیح از خدا و عدم حس صحیح از خداست.

وی ادامه داد: نقص در تصور خدا این است که افراد خدا را به صورت مبهم و اجمالی در گوشه ای از عالم در نظر می گیرند در صورتی که خدا و توحید در سراسر جهان گسترش دارد و "ملأت ارکان کل شی" است . 

این محقق و پژوهشگر علوم دینی گسترده سازی خدا را در تمام زوایای زندگی دانست و خاطر نشان کرد: حس ناقص دومین خطاست، و اگر بخواهیم حس خدا را داشته باشیم در تمام شئون زندگی باید خدا را در فضای درون خودمان پیدا کنیم و توجه به غیر خدا را غیر فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه محبت شکل بیرونی ندارد اظهار داشت: خدا را باید با قلب روئیت کرد و درک این حس قلبی و مثال آن همان درک مفهوم محبت است، و اگر حس حضور خدا احساس شود همین محبت است.

حجت الاسلام واسطی با بیان اینکه برخی تصور دارند که خدا پروردگاری است که کارها را بر طبق منافع آنها به انجام می رساند اظهار داشت: در نظر این افراد اگر کاری به خواست و اراده خدا باشد و با منافع آنها در تضاد باشد آنها از انجام آن خودداری کرده و فقط زمانی که منافع آنها را تامین کند آن را انجام می دهند. 

وی در پایان گفت: هر فردی  قبل از تصمیم گرفتن کاری باید با خود محاسبه کند که آیا این کاری که میخواهد انجام بدهد مورد پسند و رضایت خداوند هست یا نه و اگر مطابق خواست خدا بود آن را انجام دهد و این درک حس حضور خدا است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.