معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌ که ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از اقدامات شجاعانه رهبر انقلاب بود، اظهار کرد: ما در آن مقطع خیلی تردید داشتیم که آیا بخش خصوصی می‌تواند دارای کارخانه و معدن بزرگ، بانک و بیمه باشد، ‌اما رهبری گفتند که باید در همه این زمینه‌ها بخش خصوصی فعال شود.

ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از اقدامات شجاعانه رهبر انقلاب بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری صبح امروز در جمع فعالان اقتصادی در سالن اجلاس سران، گفت: اگر سیاست‌های اصل 44 درست اجرا می‌شد، بخش خصوصی فعال و میدان‌دار می‌شد، زیرا سیاست‌های اصل 44 سقف پرواز بخش خصوصی را برداشت. به هر حال این مسیر اکنون گشوده شده است.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود کشور از جمله چالش بیکاری، گفت: ما برای ایجاد رفاه و حل مشکل بیکاری به توسعه پایدار و همه جانبه نیازمندیم که توسعه صنعتی پیشرو توسعه اقتصادی کشور است. صنعتی شدن به عوامل متعدد سیاسی،‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیاز دارد. ما باید گذشته را آسیب شناسی کرده و با رویکرد به آینده عوامل صنعتی شدن کشور را به درستی در کنار هم قرار دهیم و نقش و سهم دولت و بخش خصوصی را مشخص کنیم.

 

جهانگیری با اشاره به این‌که اگر سیاست‌ خارجی و سیاست فرهنگی متناسب با صنعتی شدن تنظیم نشود ما صنعتی نمی‌شویم،‌ خاطرنشان کرد: دهه هشتاد فرصت بی‌نظیری برای صنعتی شدن کشور بود، اما برخی سوءمدیریت‌ها باعث شد حتی علیه صنعتی شدن حرکت هایی انجام شود. ما در این دهه علاوه بر ویژگی‌های ثابت کشورمان مثل منابع طبیعی یک نیروی انسانی در سن کار و تولید داشتیم. اکنون هم 70 درصد جمعیت ما در سن تولید و کار هستند که باید از این نیرو استفاده کرد.

 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که ایران اکنون کانون ثبات و آرامش در منطقه است، گفت: این امنیت با هدایت‌های رهبری و هوشیاری نیروهای مسلح و مردم ایجاد شد.

 

به گفته وی در سال‌های اخیر هرچند از نفت به خوبی استفاده نشد، اما در زمینه تکمیل زیرساخت‌های مثل بنادر، راه‌آهن و راه‌ها اقدامات خوبی شد.

وی با بیان این‌که یکی از فرصت‌های استثنایی ما در ده سال گذشته حجم بالای درآمدهای ارزی بوده است،‌ خاطرنشان کرد: بین سال‌های 84 تا 92 درآمد ارزی کشور حدود 950 میلیارد دلار بود، البته انسان غصه می‌خورد که به دلیل مدیریت بد این درآمدها ما را به سمت تولید نبرد. من وقتی گفتم میزان واردات کشور در سال‌های 84 تا 92، 700 میلیارد دلار بوده است، برخی ناراحت شدند و گمان کردند ما حرف منفی علیه دولت قبل زدیم. در حالی که روزی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی تبدیل شد، موجودی آن صفر بود. اگر طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل می‌شد باید حساب این صندوق به بیش از 150 میلیارد دلار می‌رسید. اما درآمدهای ارزی کشور چه شد؟ ما که می‌گوییم 700 میلیارد دلار صرف واردات شده بهترین دفاع را از دولت قبل می‌کنیم. اما اگر عده‌ای اصرار دارند که واردات کم بوده پس مسئولان آن دوره باید پاسخ دهند باقی ارزها کجاست؟

 

وی در ادامه با بیان این‌ که به هر حال این فرصت طلایی از دست رفت، اما فرصت فعلی موقعیت خوبی برای صنعتی شدن کشور است‌، ‌اظهار کرد: ما باید بخش خصوصی توانا و کارآمد را به رسمیت بشماریم تا آنها میدان‌دار شوند. دولت این باور را دارد که بخش خصوصی را وارد صحنه کند. بخش خصوصی هم باید به این باور دولت اعتماد پیدا کند. در واقع بخش خصوصی باید دولت را پس بزند. یک دولت کارآمد و چابک باید سیاست‌گذاری و برنامه ریزی کند. ما گفته‌ایم که دولت الکترونیک را مستقر می‌کنیم تا از حجم بوروکراسی‌ها کاهش یابد.

 

جهانگیری همچنین افزود: از بین بردن اقتصاد سیستمی یکی از پیش شرط‌های صنعتی شدن است نمی‌شود کسی با تلاش سرمایه و ثروت تولید کند ولی کسی با زدوبند چند برابر آن سرمایه را به دست آورد.

 

وی در ادامه با تأکید بر این‌که وظیفه دولت ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است، گفت: دولت باید منضبط عمل کرده و به گونه‌ای اقدام کند که مردم به آینده امیدوار باشند. دولت نباید در خزانه ملی دست ببرد. اگر این شرایط حاکم شود در کشور آرامش به وجود می‌آید. اکنون مردم چون به تیم مدیریت کشور و آینده امیدوارند دیگر به سمت خرید ارز و طلا نمی‌روند. اکنون در کشور آرامش و ثبات حاکم شده است. ما باید کاری کنیم که شاخص‌های اقتصادی قابل پیش بینی باشد.

 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌ که ما باید با جهان تعامل داشته باشیم، گفت: کشور در انزوا صنعتی نمی‌شود. ما تلاش کرده‌ایم تا تحریم‌ها را از دست و پای صنعتگران باز کنیم. ما یک تیم مذاکره کننده قوی داریم و بزرگترین سرمایه ما در مذاکرات هم راهنمایی و تدابیر رهبری است. در مقطعی که فشار بر تیم مذاکره کننده زیاد بود رهبری با صحبت‌های خود موجب ایجاد اعتماد به تیم مذاکره کننده شد. البته طرف مقابل ما دنبال زیاده خواهی است اما ما می‌توانیم با منطق، ‌استقلال و شجاعت از حقوق ملت دفاع کرده و به تحریم‌ها پایان دهیم.

 

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: ما منابع غنی نفت و گاز داریم پس کانون صنعتی شدن کشور باید حول محور نفت و گاز باشد. ما باید در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و میادین مشترک را فعال کنیم و در این حوزه کارخانه‌سازی کنیم. البته ما بیش از ده‌ها میلیارد دلار برای مسأله بهینه شدن مصرف انرژی کارخانه‌ها، گازکشی و مسکن ایجاد کرده‌ایم.

 

به گزارش ایسنا،اسحاق جهانگیری در ادامه با بیان اینکه یکی از اقدامات جدی دولت تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی است اظهار کرد: گاهی ممکن است با این سیاست‌ها برخورد شعاری شود اما ما به این سیاست‌ها اعتقاد داریم و بر این باوریم که این سیاست‌ها عالمانه بوده پس ده‌ها جلسه گذاشته‌ایم تا برنامه‌ها و اهداف خود را برای تحققاین سیاست‌ها طراحی کنیم. در این زمینه در همین دوران‌ها دستاوردهای خوبی داشتیم که این دستاوردها نتیجه تلاش دولت و بخش خصوصی است. ما با کمک هم تورم را کاهش داده و رشد منفی را مثبت کرده‌ایم.

وی همچنین افزود: به لحاظ بودجه امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های دولت است زیرا بودجه سال‌ها با قیمت‌هر بشکه نفت صد دلاری بسته می شد اما صادرات ما به نصف رسیده و نفت هم به زیر 60 دلار رسیده پس به دولت فشار می‌آید اما ما با اتکا به توانمندی بخش خصوصی باید مسیر توسعه را پیش ببریم بخش خصوصی باید به دولت و ملت کمک کرده و به صحنه بیاید، البته می‌دانیم این کار سخت است ولی با کمک هم می‌توانیم این مسیر را ادامه دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تهیه و ابلاغ سیاست‌های رونق اقتصادی گفت: ما از واحدهای اقتصادی می‌خواهیم مطالبه‌گر این سیاست‌ها باشد تا این سیاست‌ها عملیاتی شود. البته قانون رفع موانع تولید هم ظرفیت خوبی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این دولت بدهی به بخش‌های مختلف است. آدم می‌ماند این حجم درآمد ارزی کشور مصرف شد و چگونه این همه بدهی ایجاد شد. باید چه هنری داشت که این دو را با هم جمع کرد. اولویت ما پرداخت بدهی به پیمانکاران است. البته صندوق توسعه ملی هم باید منابع خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، زیرا اگر بخش خصوصی از این منابع استفاده نکند دولت برای کمبود منابع خود از این منابع بهره می‌گیرد. ما معتقدیم بانک‌ها هم باید به صحنه بیایند.

جهانگیری در ادامه بااشاره به اینکه ما باید راه فاینانس خارجی را هم باز کنیم افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود حجم زیادی از فاینانس به ایران می‌آید اما اگر تحریم‌ها برداشته نشد، ما باید راه فاینانس را باز کنیم اولویت ما هم باید طرف‌های خصوصی باشد.

به گفته‌ی وی با همکاری بانک‌ها و سایر بخش‌ها امسال معوقات بانکی 2 یا 3 درصد کاهش یافته است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: بخش خصصوی در این سال‌ها گرفتار شده است. ما کارگروه حمایت از بنگاه‌های تولیدی را در همه استان‌ها تشکیل داده‌ایم که ریاست این کارگروه با استانداران است. استانداران موظفند به مشکلات بنگاه‌های دولتی درقالب این کارگروه رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.