۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 292758

قدس آنلاین: امنيت، مهم ترين نياز هر جامعه در هر زمان و انتظار نخست انسان ها از حكومت ها است؛ كه ابعاد گوناگون و گسترده ای را به خود اختصاص داده است.

وضعیتِ امنیت پیش و پس از ظهور

به گزارش قدس آنلاین، امنيت، مهم ترين نياز هر جامعه در هر زمان و انتظار نخست انسان ها از حكومت ها است؛ كه ابعاد گوناگون و گسترده ای را به خود اختصاص داده است. تأثيرپذيري امنيت از فرهنگ، اقتصاد، و جمعيت و تأثيرگذاري آن بر همة زندگی انساني، به آن نقشی حياتی داده است.

 حکومت جهانی و عدالت‌گستر حضرت مهدي (عج) به عنوان واپسين نسخة درمان دردهای جامعة بشري نيز از اين قاعده بيرون نيست و در اين حکومت جهاني براي رسيدن به آرمان بزرگ شايستگان و فرجام سعادت‌ بخش زندگي، فراهم‌ شدن امنيت فراگير، از ارزش ويژه و والايي برخوردار است.

 

رواج دنیادوستی و ناخوش داشتن مرگ

بر اثر تجاوز قدرت های بزرگ، امنیت از میان حکومت های کوچک و ملت های ضعیف رخت بر خواهد بست و دیگر آزادی و امنیت مفهومی نخواهد داشت؛ پیامبر اکرم (ص) آن دوران را چنین ترسیم می کنند: «به زودی امت ها (پیروان دیگر آیین ها و مکاتب) بر ضد شما وارد عمل خواهند شد آنگونه که گرسنگان به ظروف غذا حمله ور می شوند.» شخصی گفت: از آن جهت که در آن زمان در اقلیت به سر می بریم اینگونه مورد هجوم قرار خواهیم گرفت؟ پیامبر (ص) فرمودند: «تعداد شما در آن زمان بسیار خواهد بود ولی چون خس و خاشاک روی سیل خواهید بود. خداوند مهابت و عظمت شما را از دل دشمنانتان خارج ساخته بر دل هایتان سستی خواهد افکند.» کسی پرسید: ای رسول خدا (ص)! این وهن و سستی به علت چیست؟ حضرت (ص) فرمودند: «دنیادوستی و ناخوش داشتن مرگ.»

همان حضرت (ص) فرموده اند: «مهدي اين امت از ما است. هنگامي در دنيا هرج و مرج شده و آشوب‌ ها آشکار شود و راه‌ ها مورد راهزني قرار گرفته و بعضي از مردم به بعض ديگر تهاجم کنند و بزرگ به کوچک رحم نکند و کوچک‌ تر احترام بزرگ ‌تر را نگاه ندارد، در چنين زماني مهدي ما که نهمين امام از صلب حسين است؛ برج و باورهاي گمراهي و قلب ‌هاي قفل شده را فتح مي‌کند و در آخرالزمان به‌ خاطر دين قيام مي‌کند؛ همان‌‌گونه که من در اول زمان، بدين قيام مبادرت کردم. او زميني را که از جور پر شده، از عدل و داد، پر و سرشار مي‌سازد.»

رسول خدا (ص) همچنین در تشریح وضع نابسامان و ناامن دوران پیش از ظهور می فرمایند: «سوگند به آنکه جانم در دست اوست دنیا به پایان نمی رسد تا آنکه زمانی فرا رسد که مرد به هنگام عبور از گورستان خود را روی قبر انداخته و می گوید: ای کاش من به جای صاحب این قبر بودم. در حالی که مشکل او بدهکاری نیست بلکه گرفتاری ها و فشار روزگار و ظلم و جور است.»

 

سهولت زنان در مسافرت به تنهایی

در حالی که پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) شرایط ناامنی بر جهان چیره است یکی از بنیادی ترین کارهای حضرت حجت (عج)، باز گرداندن امنیت به جامعه است. در حکومت حضرت مهدی (عج) با برنامه ریزی دقیقی که انجام می شود در مدت کوتاهی امنیت در همه زمینه ها به جامعه باز می گردد و مردم در محیطی پر از امنیت به زندگی خود ادامه می دهند؛ امنیتی که بشر در هیچ روزگاری مانند آن را ندیده است.

امام علي (ع) دربارة عدل‌گستري و امنيت در عصر ظهور مي‌ فرمايند: «اگر به تحقيق، قائم ما به پا خيزد، به سبب ولايت و عدالت او، آسمان آن ‌چنان كه بايد، مي ‌بارد و زمين نيز رستني‌ هايش را بيرون مي ‌دهد و كينه از دل ‌هاي بندگان زدوده مي‌شود و ميان دد و دام آشتي برقرار مي ‌شود؛ به گونه‌ اي كه يك زن ميان عراق و شام پياده خواهد رفت و آسيبي نخواهد ديد و هر جا قدم مي ‌گذارد، همه سبزه و رستني است و بر روي سرش زينت‌ هايش را گذارده و نه ددي او را آزار دهد و نه بترساند.»

امنیت عمومی در عصر امام زمان (عج) آنچنان فراگیر می شود که حتی اگر کسی به خواب رود، اطمینان دارد که او را بیدار نمی کنند و مزاحم خواب او نمی گردند.

رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند: «امت مهدی (عج) به آن حضرت (ع) پناه می برند چنانکه زنبورهای عسل به ملکه خود پناه می آورند. آن حضرت (ع) زمین را پر از عدل و داد می کند چنانکه پیش از آن پر از ستم و جور شده بود؛ به حدی که مردم به فطرت نخستین خود باز می گردند. شخص خوابیده را از خوابش بیدار نمی کند و خون کسی ریخته نمی شود.»

امنیت راه ها نیز در عصر ظهور به اوج می رسد و در این باره روایات بسیاری رسیده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «به یقین خداوند این امر (دین خود) را به پایان می رساند به گونه ای که شخص سواره در شب از صنعا به حضر موت مسافرت می کند و جز خدا از کسی ترس ندارد.»

جالب آنکه دامنه این امنیت در عصر ظهور به زمینه های فکری فرهنگی و عقیدتی نیز کشیده می شود، آنچنان که امام صادق (ع) در اين باره مي‌ فرمايند: «سبحان الله! آيا دوست نداريد كه خداوند حق و عدل را در همه شهرها آشکار كند و همه را با يك كلمه جمع كند و ميان دل ‌هاي گوناگون پيوند اندازد و در هيچ زميني نافرمانی خدا نکنند و دستورات خدا در ميان بندگان اجرا گردد و حق به اهلش برگردد، كمال حق ظاهر شود به گونه‌ ای كه هيچ چيز از حق به سبب ترس از هيچ آفريده ‌ای پنهان نشود و يا مخفي انجام داده نشود.»

امام باقر (ع) نیز می فرمایند: «پس از ظهور مهدی (عج) هیچ حقی از کسی بر عهده دیگری نمی ماند مگر آنکه حضرت آن را باز می ستاند و صاحب حق می دهد.»

منابع:

بحارالانوار

معجم الکبیر

نشانه هایی از دولت موعود

انتهای خبر/

 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.