سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه حمایت از نمایشگاه بین‌المللی قرآن را نباید به پای جریان‌های سیاسی گذاشت ابراز امیدواری کرد که پس از پایان ماه مبارک رمضان کنسرت‌های موسیقی بدون هیچ مشکلی برگزار شوند.

  سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: حمایت از نمایشگاه بین‌المللی قرآن را نباید به پای جریان‌های سیاسی گذاشت.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایسنا‌، حسین نوش‌آبادی در یکی دیگر از نشست‌های خبری خود که 9 تیر ماه برگزار شد‌، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن ،‌ لغو کنسرت‌های موسیقی و اظهارنظر مقامات قوه قضاییه ‌، قیمت بلیت تئاتر‌، چاپ کتاب بدون مجوز و ساختمان فیلمنامه ایران سخن گفت.

 

او در ابتدای این نشست درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: از آنجا که توسعه برنامه‌های قرآنی جزو لاینفک سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است‌، لذا این نمایشگاه هر ساله در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و سعی شده هر سال توجه بیشتری به کیفیت آن صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از هفتم ماه مبارک رمضان آغاز به کار کرده و تا 27 این ماه ادامه خواهد داشت اظهار کرد: در نمایشگاه امسال علاوه بر عرضه‌ی آثار مکتوب قرآنی و ارائه آخرین پژوهش‌های علوم قرآنی از استعداد‌ و توانمندی‌های هنرمندان هم برای ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی بهره گرفته شده است

 

سخنگوی ارشاد در این باره به 114 اثر فاخر از هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره ناهماهنگی‌هایی که برای برگزاری این جشنواره وجود داشت‌، گفت: با توجه به ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی و ارائه خدمات در این حوزه از حضور هر نهادی چه دولتی و چه غیردولتی استقبال می‌کنیم و تعدد مراکز برگزار کننده نمایشگاه و جشنواره‌های قرآنی یک امتیاز و حسن تلقی می‌شود.

 

نوش آبادی افزود: اما درباره ناهماهنگی ایجاد شده‌، برای مکان این نمایشگاه باید این توضیح را بدهم که در ماه رمضان نماز جمعه در مصلی تهران برگزار می‌شود و این یکی از دلایلی بود که نتوانستیم نمایشگاه امسال را در این مکان برگزار کنیم. که البته با کمک شهرداری تهران از فضای باغ موزه دفاع مقدس استفاده کردیم.

 

 

نمایشگاه قرآن فقط برای دولت نیست

 

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه باتوجه به جابه جایی مکان چرا وزارت فرهنگ تبلیغات بیشتری را انجام نداد تا حداقل رونق سال‌های گذشته در این نمایشگاه وجود داشته باشد‌، گفت: قبول دارم که این مساله شایسته این جایگاه نبود و نهادهای تبلیغی باید برای برگزاری این نمایشگاه اقدام می‌کردند.

 

او افزود: ما از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودیم که دهه اول ماه رمضان تا دهه آخر این نمایشگاه برگزار می‌شود .ما از همه دستگاه‌ها و نهادها به ویژه رسانه ملی می‌خواهیم در مدت باقی مانده مردم را به حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن و بهره برداری از امکانات و خدمات آنجا تشویق کنند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه انتظار برای تبلیغ این نمایشگاه بیش از این‌ها بوده است‌، تاکید کرد:نمایشگاه قرآن فقط برای دولت نیست هر جریان سیاسی که بخواهد از قرآن حمایت کند به نفع دین و باورهای اعتقادی است. بعضیها حمایت یا عدم حمایت را پای جریان سیاسی نگذارند چون ما فقط متولی هستیم و این کار حمایت از اعتقادات است.

 

اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست به اجرایی شدن قانون مربوط به دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی این قانون چند ماه قبل در هیات دولت تصویب شد و پس از تشریفات قانونی قابلیت اجرایی پیدا کرده است.

 

نوش آبادی گفت:براساس این قانون هر شخص ایرانی حق دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی را دارد؛ اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است تا از طریق اعلان عمومی و رسانه‌های عمویم به آگاهی مردم خواهد رسید.

 

به گفته وی با اجرایی شدن این قانون همه موسسات عمومی اطلاعاتی به جز آنچه طبقه بندی شده را باید در دسترس مردم قرار دهند.‌

 

او ادامه داد:براین اساس کمیسیونی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب این قانون و به دستور رئیس جمهور تشکیل شده‌ که نظارت بر اجرای قانون را برعهده دارد

 

در این راستا حمایت از آزادی اطلاعات‌، دسترسی همگانی به اطلاعات موجود‌، تدوین برنامه‌های اجرایی در عرصه اطلاع رسانی‌، نظارت بر حکم اجرا‌، رفع اختلافات‌، فرهنگسازی‌ و ایجاد وحدت رویه‌ از جمله وظایف این کمیسیون است.

 

 

پالایش در صندوق حمایت از هنرمندان

 

نوش آبادی در ادامه این نشست در پاسخ به اینکه حذف تعدادی از هنرمندان از صندوق بیمه حمایت از هنرمندان صحت دارد یا خیر؟ گفت: فلسفه تاسیس صندوق اعتباری هنرمندان‌، حمایت از هنرمندان‌، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بوده‌ و وزارت ارشاد با به کارگیری مدیریت توانمند و منابعی که وجود دارد تلاش کرده این صندوق را در جهت تقویت حمایت از هنرمندان برای تامین مسائل رفاهی‌، بیمه‌های اجتماعی و تکمیلی به کار گیرد.

 

او افزود: صندوق حمایت از هنرمندان در حال حاضر با قدرت بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد و البته محدودیت منابع مالی و مشکلاتی که از قبل وجود داشته ‌ و نیز جذب بیش از اندازه اعضا در گذشته ‌ ما را مجبور به پالایش جدیدی کرد.

 

وی در این باره توضیح داد: به این ترتیب بیش از نیمی از اعضای قبلی صندوق اعم از هنرمندان ‌، نویسندگان‌ و روزنامه‌نگارانی که هویت فرهنگی و هنری آنها زیرسوال بود و تعدادی که اصلا داخل ایران نبودند‌ یا فوت کرده بودند‌، اما همچنان از خدمات صندوق بهره‌مند می‌شدند‌، در یک بررسی دقیق و کارشناسی حذف شدند.

 

نوش آبادی با تاکید بر اینکه در این بررسی کارشناسی بخش مهمی از افرادی که استحقاق خدمات این صندوق را نداشتند حذف شده‌اند،‌ گفت: این صندوق با اعضای جدید ‌، با طراحی بهتر و پالایش نیروها‌، سطح اعتبار به حد قابل قبولی رسانده و آنهایی که هویت فرهنگی و هنریشان در این صندوق اثبات شده‌، از خدمات کامل رفاهی ‌، درمانی و معیشتی برخوردار می‌شوند.

 

معرفی رایزن فرهنگی ایران به لبنان

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معرفی رایزن فرهنگی ایران در لبنان هم که پس از گذشت 18 ماه از شهادتش شهید انصاری به تعویق افتاده است‌، گفت: معرفی رایزن فرهنگی برای لبنان با توجه به توسعه مناسبات فرهنگی ما و این کشور و روابط دیرینه‌ای که داریم انجام می‌شود. اما این انتظار وجود دارد که سریعتر به موضوع انتخاب رایزن فرهنگی آنجا توجه کنیم

 

 

وی تصریح کرد: البته گاهی تبادل سفیر و رایزن به برخی شرایط بستگی دارد‌ که تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها را ممکن است منجر شود با این حال همکاران ما در سازمان تبلیغات اسلامی باید هرچه سریعتر موضوع را پیگیری کنند اگرچه ممکن است برخی از مزاحمت‌هایی که با توجه به در معرض تهدید جریان تروریستی قرار داشتن کشورهای لبنان‌، عراق‌ و سوریه‌، هم وجود داشته باشد که ملاحظاتی را در پی دارد.

 

متولی برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر

 

نوش آبادی درپاسخ به اینکه چه نهاد و موسسه‌ای در برگزاری جشنواره موسیقی فجر همکاری می‌کند،‌ گفت: خانه موسیقی یک تشکل صنفی و غیر دولتی است که توسط خود هنرمندان اداره می‌شود. برای برگزاری جشنواره‌ها کمک به مشارکت همه موسسات و نهادها ضرورت دارد اما هنوز تصمیم نهایی برای اینکه برگزاری جشنواره موسیقی فجر به کدام موسسه یا نهاد واگذار شود گرفته نشده است اما متولی اصلی‌، حوزه هنری (معاونت هنری)و دفتر موسیقی است.

 

او با اشاره به سیاست برون سپاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به کارگیری توانمندی سایر بخش‌های غیردولتی گفت: گلایه‌ها و نقدهایی هم که به خانه موسیقی وارد می‌شود‌، باقی است که امیدوارم برطرف شود. اما با این حال برای برگزاری جشنواره‌ها از ظرفیت‌های صنفی و غیردولتی بهره خواهیم برد.

 

ماجرای لغو کنسرت‌ها و ابراز امیدواری بر پایان مشکلات پس از ماه مبارک رمضان

 

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به چند سوال درباره وضعیت کنسرت‌های موسیقی و اظهارنظرهایی که اخیرا توسط مقامات قوه قضاییه و وزارت کشور صورت گرفته گفت: پس از لغو اجرای چند کنسرت در شهرستان‌ها انتقاداتی مطرح شد که مسولان ذی ربط و دخیل در لغو آنها پاسخ دادند. اما خوشبختانه از آنجا که تعداد کنسرت‌های لغو شده با کنسرت‌های برگزار شده قابل مقایسه نیست نمی‌خواهیم بزرگ‌نمایی کنیم.

 

نوش‌آبادی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاد یک ناهماهنگی و اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود و البته خوشحالیم که موضوع هنر و موسیقی آنقدر مهم تلقی شده که روسای قوا به بحث موسیقی عنایت پیدا و به تبعات اجرای یک برنامه این چنینی توجه کردند. البته موضع گیری رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه اظهارات معارضی نیست و هر کدام از منظری به موضوع پرداختند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در راستای تفاهم با نیروی انتظامی مذاکراتی داشتیم که به یک پیش‌نویس اولیه برای تفاهم‌نامه اجرایی تبدیل شده و امیدواریم این تفاهم‌نامه به امضای مقامات دو نهاد برسد و پس از ماه رمضان دیگر شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

 

او درباره اینکه چطور قوه قضاییه درباره جرمی که هنوز به وقوع نپیوسته اقدام می‌کند و در جریان لغو کنسرت‌ها به این موضوع استناد می‌کند‌، اظهار کرد: آنها وظیفه پیشگیری از وقوع جرم‌، حفظ نظم و امنیت و نظارت بر اماکن را دارند اما حرف ما این است که مسئولان ذی ربط قبل از صدور مجوز باید نظرات خود را ارائه کنند‌ و پس از آن در اجرای برنامه همکاری و هماهنگی صورت گیرد. در حال حاضر مشکل ما در اجرا است چون برای صدور مجوز از تمام دستگاه‌هایی که نقش دارند استعلام گرفته می‌شود.

 

وی همچنین درباره ورود قوه قضاییه به این ماجرا توضیح داد: درباره اینکه دادستانی یا قوه قضاییه تا چه حد حق ورود دارند‌، ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد اما آنها ادله‌ای دارند و ما نیز ادله‌های خود را داریم که نباید برخی از تصمیمات گرفته می‌شد. آنها مدعی هستند که قوه قضاییه هم حق برخورد با جرایم مشهود را دارد و هم باید از وقوع جرم احتمالی پیشگیری کند که با استناد به همین قانون این اختیار به نیروی انتظامی و قوه قضاییه داده می‌شود که تصمیماتی را بگیرند. اما باید راه حلی برای این موضوع پیدا شود.

 

نوش‌آبادی همچنین اظهار کرد: در سال 93 و سه ماه ابتدایی 94 ، سه هزار و 946 مجوز برای اجرای صحنه‌ای موسیقی اعم از سنتی‌، پاپ‌، نواحی و مقامی داده شده که بسیاری از آنها ممکن است اجرا نشده باشند آن هم به دلیل آنکه خود متقاضیان اقدام به اجرای کنسرت نکردند.

 

این مسوول با اشاره به آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور و اینکه کنسرت‌های مهمی بودند که لغو شدند گفت: مجوزهای صادر شده از سال قبل تعداد زیادی را در بر می‌گیرند و آن چند کنسرتی که به دلایلی لغو شده بحران تلقی نمی‌شوند که البته همین هم نباید اتفاق بیفتد به ویژه کنسرت‌های موسیقی سنتی که تبعات جرم خیز ندارد.

 

وی در بخش پایانی توضیحات خود درباره کنسرت‌های موسیقی تاکید کرد: اگر همه در حوزه وظایف خود به قانون التزام داشته باشند مشکلی پیش نمی‌آید صدور مجوز کتاب ،‌ مطبوعات‌، پروانه کانون تبلیغاتی‌، قرآنی نشر‌، چاپ‌، موسیقی‌، تئاتر و سینما برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و طبیعی است که ما متولی اصلی هستیم و بقیه نهادها مسئولیت هماهنگی و همراهی را دارند.

 

انتصاب مشاور وزیر ارشاد اسلامی در امور جوانان برای چیست؟

 

سخنگوی وزارت ارشاد در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر انتصاب فردی به عنوان مشاور حوزه جوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحت دارد، گفت: اصل خبر درست است و استفاده از ایشان تصمیمی است که برای توانمند سازی حوزه جوانان در وزارتخانه اتخاذ شده است تا مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد برطرف شود.

 

بنیاد رودکی و تاسیس دو واحد جدید موسیقی و تئاتر

 

نوش‌آبادی پس از اشاره به انتخابات خانه موسیقی و ارائه پیشنهاد به انتخاباتی توسط اعضاء و براساس چارچوب قانون برگزار شود‌، درباره اخبار منتشر شده از بنیاد رودکی و تصمیم آن مبنی بر تاسیس دو واحد جدید موسیقی و تئاتر گفت: این ایده توسط بنیاد مطرح شده که در حال بررسی است. البته بنیاد رودکی از آنجا که یک نهاد دولتی نیست و فقط با نظارت و حمایت ارشاد فعالیت می‌کند‌ به شرط اینکه فعالیتش تعارضی با سیاست‌های حاکمیتی وزارت فرهنگ نداشته باشد، می‌تواند کار خود را دنبال کند. چون دفتر موسیقی و اداره کل هنرهای نمایشی جزو لاینفک معاونت هنری و وزارت فرهنگ هستند و نقش حمایتی،نظارتی و سیاست‌گذاری آنها باید همچنان تداوم داشته باشد.

 

او تاکید کرد: بنابراین بنیاد باید تصمیمات خود را در حوزه اجرایی و آنچه به او محول شده دنبال کند و قطعا چیزی فراتر از اساسنامه و فعالیتی که موازی با زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد باشد، برعهده آن قرار نمی‌گیرد.

 

تجدید چاپ کتاب «ایران در گذر روزگاران» تخلف است

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجوز انتشار کتاب ایران «در گذر روزگاران» و اینکه گفته شده به صورت افست عرضه شده است توضیح داد: مجوز چاپ اول این کتاب سال گذشته پس از بررسی‌های محتوایی توسط وزارت فرهنگ صادر شد اما چاپ دوم کتاب بدون طی تشریفات قانونی و اخذ مجوز صورت گرفته که تخلف محسوب می‌شود، حال چه به صورت افست چاپ شده باشد و چه معمول، هر دو تخلف است چون ارشاد نه تنها مجوز چاپ مجدد نداده بلکه مجوزی برای توزیع و عرضه آن هم به بازار نداده است.

 

او گفت: این یک قانون‌شکنی که پیگیری می‌شود و البته تاکید می‌کنم بحث محتوایی درباره کتاب نداریم.

 

از مجازات دو مامور متعرض سعودی چه خبر؟

 

حسین نوش ‌آبادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به آخرین پیگیری‌ها از اجرای حکم ماموران متعرض به دو زائر ایرانی و اینکه با توجه به تاکید ایران بر تعرض و نه تجاوز‌، قاعدتا باید مجازات کمتری انجام شود‌، اظهار کرد: ما قبلا اعلام کردیم، احکام صادره با جرمی که صورت گرفته تناسبی ندارد و هتاکی و رفتارهای خلاف شانی که صورت گرفته جسارت بزرگی به زوار ایرانی بوده است که به سادگی قابل گذشت نیست.

 

او گفت: ما در این مساله پیش‌شرط‌هایی را برای برقراری روابط مجدد در نظر داشتیم که هیچ کدام از آنها هنوز موفق نشده است از جمله عذرخواهی رسمی دولت سعودی از ایران‌، تنبیه هتاکان و متخلفان‌ و برقرای امنیت کامل جهت ورود زائران ایرانی به عربستان که حتی مورد سوم هم هنوز مورد ابهام است.

 

مصدود شدن سایت‌های بی‌هویت

 

نوش آبادی درباره اعلام نظر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ نسبت به مصدود شدن سایت‌های بدون شناسنامه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اعلام قبلی و مهلت داده شده‌، هنوز تعدادی سایت غیرمجوز در کشور فعالیت می‌کنند ولی تصمیم بر مصدود کردن، آنها ارتباطی با انتخابات ندارد.

 

او افزود: با این حال وقتی در آستانه انتخابات قرار داریم این موضوع اهمیت پیدا می‌کند چون اگر کنترل نشود ممکن است آسیب‌هایی را به وجود آورد و انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد. عده‌ای در این باره تخطی کردند و گروه‌های فشار و غیررسمی می‌خواهند بدون تعهد اخبار و غیرمسئولانه اخبار را منتشر کنند که این تخلف است.

 

تامین بودجه چند میلیاردی برای ساختمان فیلمخانه در سال جاری انتظار بالایست

 

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره به پایان رساندن ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران گفت: روند ساخت این مجموعه کُند پیش رفته و باعث نگرانی شده است، با این حال تلاش می‌شود مشکل تامین آن حل شود و پیگیری‌ها هم از طریق وزارت ارشاد صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: از آنجا که ادامه و تکمیل این پروژه نیازمند یک اعتبار چند میلیاردی است‌ و نیز با توجه به مشکلات اعتباری دولت این انتظار بالایی است که امسال سه چهار میلیارد تومان برای فیلمخانه تامین شود.

 

شو را در تالار وحدت به مصلحت نمی‌دانم

 

نوش‌آبادی در پایان این نشست درباره قیمت بالای بلیت تئاتر‌ها و نیز اجرای نمایشی پرحاشیه در تالار وحدت هم اظهار کرد: برخی از هنرمندان زندگی خود را از طریق اجرای صحنه‌ای می‌گردانند به همین دلیل چنین مسائلی روی قیمت بلیت تاثیرگذار است اما از آنجا که نرخ گذاری بلیت‌ها در اختیار دولت نیست نظارتی هم نمی‌توان انجام داد و باید این موضع توسط تشکلها بررسی شود.

 

وی با استقبال از حضور هنرمندان خوش سابقه در یک برنامه نمایشی و رونق بخشی به تئاتر گفت: این کار پسندیده است اما خوب است که فقط به یک مکان و مخاطب خاص محدود نشود و به دیگر سالن‌ها و شهرها هم تعمیم پیدا کند. با این حال تاکید دارم تالار وحدت یک تالار ماندگار و تاریخی است و نباید چنین مجموعه‌ای که هزینه نگهداری و تجهیز آن بالاست به سادگی در اختیار هر برنامه‌ای قرار گیرد به همین دلیل، اینکه در آن شو برگزار شود به مصلحت نمی‌دانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.