قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز درخبرها امده بود که رییس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که منابع خود را نزد موسسات مجاز سپرده گذاری کنند و گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم مردم نباید به موسسات غیر مجاز اعتماد کنند و ممکن است که این موسسات با نرخ‌های وسوسه کننده‌ای منابع مردمی را جمع آوری کنند،اما توصیه ما به مردم سپرده گذاری در موسسات مجاز است.

بانک مرکزی عامل اصلی افزایش موسسات مالی غیر مجاز/ نقش سیاسیون وافراد بانفوذ درتاسیس وتوسعه موسسات مالی/پولهای مردم درموسسات غیرمجاز گروگان گرفته شده است

این توصیه البته سفارشی بجا به مردم است  اما درشرایطی که فعالیتهای تبلیغی موسسات غیر مجاز به صورت کاملا ازادانه انجام میشودو این تبلیغات اغوا کننده بسیاری از مردم را به سوی خود جلب میکند ؛اینکه پشت میزمان بنشینیم و به توصیه بسنده کنیم به نظر دور از اعتدال و انصاف میاید.

این توصیه مانند این است که به دلیل نداشتن نیرو وامکانات نگهداری ،  سارقان از زندان رها شوند و در مقابل پلیس به مردم توصیه کند مراقب اموالشان باشد ؛ ایا این مساله  برای مردم پذیرفتنی است ؛ رییس کل بانک مرکزی نقش همان پلیس را دارد که مدعی است به دلیل نداشتن امکانات نمیتواند موسسات مالی غیر مجاز را تعطیل کندو درمقابل از مردم میخواهد که درانها سپرده گذاری نکنند.

این تازه جای خوب ماجراست ؛ جای تعجب وتامل زمانی است که وی میگوید از سوی این موسسات تهدید شده والبته از این تهدید نترسیده است ؛ خوب اگر نترسیده پس چرا هیچ واکنشی بعنوان رییس کل بانک مرکزی انجام نمیدهد.

دراین حال ولی الله سیف ، در خصوص برنامه های بانک مرکزی برای ضرورت ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری، گفت: یکی از اولویت های بانک مرکزی به سرانجام رساندن موضوع ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری، در کشور بوده و در این راستا اقدامات خود را انجام داده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: متاسفانه برخی ها به دلیل گرایشات سیاسی و جناحی قصد دارند با اقدامات خود برای بانک مرکزی در زمینه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری مشکل ایجاد کنند و حتی بانک مرکزی را متهم به سیاسی کاری می کنند.

سیف با اشاره به تهدیدهایی که در مصاحبه ها توسط برخی ها در زمینه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام می شود، گفت: بانک مرکزی با حول و قوه الهی مصمم است  تا موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کند و خوشبختانه در این راه از حمایت مسئولان نظام برخوردار است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی،  قوه قضائیه و نیروی انتظامی هماهنگی های لازم را برای ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری، انجام داده اند که می تواند انجام این مهم را تسریع کند.

*** بالای‌ چشم‌ موسسات‌مالی غیرمجاز ابرو نیست

دراین خصوص اما نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: با مقایسه تداوم فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و موضوع جلوگیری از فعالیت یک خواربار فروشی در جامعه می توان، به عملکرد ضعیف نظارتی بانک مرکزی پی برد.

نادر قاضی پور ادامه داد: برخی ارگان ها حاکمیتی با استفاده از منابع مالی که در اختیار دارند بانک تاسیس کرده اند که این موضوع می تواند رانت به همراه داشته باشد.

وی افزود: با مقایسه تداوم فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز  و موضوع جلوگیری از فعالیت یک خواربار فروشی در جامعه می توان، به عملکرد ضعیف نظارتی بانک مرکزی پی برد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: نکته مهم این است که نباید به موسساتی مالی وا عتباری که سودی در حدود 35 درصد اخذ می کنند اجازه داده  شود که از اسماء مقدس استفاده کنند.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از وجود موسسات مالی غیر مجاز در کشور و تحمیل خسارت‌های بی شمار به مردم،گفت: شناسایی و برخورد با این موسسات نیازمند اهتمام جدی مسئولان و همچنین کوتاه کردن دست حمایت کنندگان از آنان است.

بهروز نعمتی با انتقاد از وجود موسسات مالی غیر مجاز در کشور،گفت: بانک مرکزی،وزارت اقتصاد و همچنین قوه قضاییه مسئولیت جدی در خصوص وجود چنین موسساتی دارند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید اهرم های نظارتی بیشتری برعملکرد موسسات مالی وجود داشته باشد،افزود: باید مشخص شود که چرا برای انجام کارهای خرد نظیر ایجاد سوپر مارکت نیاز به مجوز از تمامی مراکز و دستگاه‌های زی صلاح است؛اما برای موسسات مالی مانند میزان با این همه خسارت‌هایی که به مردم وارد کرده مجوز و تاییدیه ای لازم نیست.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید براینکه شناسایی موسسات مالی غیرمجاز آسان است،تصریح کرد: دولت باید با شناسایی موسسات مالی غیرمجاز و ارجاع به قوه قضاییه با قوت بیشتری به این موضوع ورود کرده و مانع از خسارت بیشتر مردم شوند.

نعمتی با بیان‌اینکه بی توجهی به وجود موسسات مالی غیرمجاز به بهانه راحت نبودن شناسایی آن ها توجیه منطقی ندارد،تصریح کرد: درصورتی که 48 ساعت به من حکم بدهند،ضمن شناسایی این نوع موسسات آن ها را تحویل مراجع قانونی خواهم داد.

وی افزود: پشتوانه‌های مستحکمی که موسسات مالی غیرمجاز را حمایت می کنند،اجازه منحل شدن آنان را نمی دهد.

*** ضعف بانک مرکزی در برخورد با متخلفین

همچنین دراین راستا یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه موسسات غیرمجاز وابسته به لابی‌های قدرت هستند، گفت: اگر این موسسات افرادی را نمک گیر نکرده بودند، نمی توانستند در فعالیت‌های وسیع و گسترده حضور یابند.

جعفرقادری درگفت و گو با خانه ملت،درواکنش به صحبت‌های وزیر اقتصاد که اعلام کرده دولت تعهدی در بازپرداخت اصل دارایی مردم درموسسات غیرمجاز ندارد،گفت:این صحبت‌ها کاملا صحیح است،اما نباید فراموش کرد که دولت،مسئولیت عمومی داشته و باید از ایجاد موسسات مالی غیرمجاز جلوگیری کند.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی افزود: شکی نیست که برای سپرده‌گذاری در موسسات،باید در مورد مجوز آن استعلام گرفت،اما بانک مرکزی هم وظیفه دارد که جلودار فعالیت موسسات غیرمجاز باشد.

وی تصریح کرد:اگر جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز نیازمند قانون است،باید بانک مرکزی و دولت لایحه آن را به مجلس ارایه دهند.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: به هرحال اینکه هیچ مجموعه ای تعهدی را درمقابل فعالیت برخی موسسات مالی درکشور قبول نکند،پذیرفتنی نیست.

قادری درپاسخ به این سوال که چطورموسسات مالی می توانند بدون اخذ مجوزبه فعالیت بپردازند،گفت: این موضوع نتیجه بهم ریختگی قوانین است و دولت در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کند.

وی در ادامه صاحبان موسسات غیرمجاز را وابسته به لابی‌های قدرت دانست و گفت: بطور مثال مجموعه "پدیده" مبالغ کلانی را صرف تبلیغات کرد و مردم نیز به همین تبلیغات اعتماد  کردند،درحالی که مراجع ذیربط نباید اجازه تبیلغات به این مجموعه ها را بدهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: قطعا اگر موسسات غیرمجاز به لابی‌های قدرت وابسته نبودند و افرادی را نمک گیر نکرده بودند،نمی توانستند در فعالیت های وسیع و گسترده حضور یابند.

نماینده مردم شیراز درمجلس بیان کرد:مطمئنا پشت این قضایا برخی وزارتخانه‌ها، افراد موثر و اشخاص با نفوذ در دستگاهها حضور دارند چراکه مردم عادی توان چنین فعالیت‌هایی را ندارند.

***مردم گروگان مؤسسات پولی و مالی متخلف

یک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم دراین خصوص  گفت:‌ بعضی مؤسسات پولی و مالی متخلف از مردم به‌عنوان گروگان استفاده کرده و مانع اقدام دولت نسبت به تعطیل کردنشان می‌شوند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی راه‌حل بخشی از مشکلات و مسائل کشور را مقابله با اتفاقات معمول در مؤسسات پولی و مالی خواند و گفت: باید ببینیم برای جلوگیری از تأسیس و تشکیل مؤسساتی که مدیران آنها مرتکب تخلف می‌شوند چه باید کرد؟

وی از مردم به عنوان گروگان این صندوق‌ها یاد کرد و افزود: دولت نمی‌تواند این صندوق‌ها را تعطیل کند چرا که اکنون 30 هزار سپرده گذار در آنها سرمایه‌گذاری کردند و این صندوق‌ها از همین حربه استفاده کرده و به دولت اعلام می‌کنند اگر مانع فعالیت ما شوید این 30 هزار نفر بیچاره می‌شوند.

یوسفیان‌ملا همچنین گفت: این صندوق‌ها مدعی می‌شوند که حال که گشایش یافته‌ایم ضمانت دوام ما مشتریان ما هستند، لذا دولت قادر نیست به تعطیلی آنها مبادرت کند.

وی با اشاره به اینکه مردم با مشاهده تابلوی عناوین این مؤسسات، به اشتباه، دولت و قوه قضائیه را حامیان آنها تصور می‌کنند، اظهار داشت: مردم باید بدانند که اگر تخلفی در این صندوق‌ها رخ داد دولت نمی‌تواند مبالغی در حد 2 هزار میلیارد و بالاتر تامین کرده و به سپرده‌گذاران بدهد.

وی در توضیح افزود: بانک مرکزی مکلف است که در کارگروه خود از نیروهای نظامی استفاده کرده تا دیگر تابلوی مؤسسات پولی و مالی بالا نرود و مردم بیش از این درگیر نشوند و نیز صندوق‌های موجود را نیز به دقت رصد کنند.

یوسفیان‌ملا اعلام اسامی بانک‌های قانونی را یکی از نتایج اضافه شدن این تبصره برشمرد و گفت: در این صورت مردم خود می‌فهمند که کدام موسسه قانونی و کدام غیرقانونی است، البته می‌توان با این تبصره فهرستی جداگانه ارائه داد و موسسات غیرقانونی را در آن معرفی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.