قدس ‌آنلاین-ایلام: در پاسخ به گزارشی که تحت عنوان « آه از ته دل دامدار روستایی؛ روز چوپانی، شب نگهبانی» در تاریخ ۳۱/۳/۹۴ در خبرگزاری قدس آنلاین منتشر شده است،نیروی انتظامی ایلام جوابیه به شرح زیر برای انتشار در قدس ‌آنلاین ارسال کرده است

توزیع بروشورهای آموزشی حاوی نکات پیشگیرانه از سرقت احشام بین دامداران

به گزارش قدس آنلاین از ایلام ،در پی درج گزارشی با عنوان "اه از ته دل دامدار روستایی ....."نیروی انتظامی ایلام جوابیه ای به شرح زیر برای قدس آنلاین ارسال نموده که از نظر می گذرد:

جوابیه نیروی انتظامی

همه بر این امر واقفند که خبرنگاران نقش مثبتی در جامعه دارند. رعایت اصل اخلاقی انصاف و امانتداری در نشر واقعی و صحیح وقایع خصیصه ای مهم و ارزشمند است که خبرنگاران نباید آن را با چیزی دیگری معامله کنند و نباید با برجسته سازی و تحریف واقعیات و تقلیل نکات مثبت  بیش از آنکه دغدغه بهبود امور داشته باشند فضای امن را تخطئه کنند. موضوع سرقت و در کل وقوع جرائم؛ تحلیلی چند عاملیتی دارند،اما نیروی انتظامی در آن بخش که مسئول تأمین امنیت  و به نوعی پیشگیری از جرم است این وظیفه را برابر قانون به خوبی اجرا و پیگیری کرده است . در مواردی که نیازمند مشارکت مردمی بوده ایم در کنار اطلاع رسانی و بسط آموزش همگانی توصیه های پلیسی لازم را در بحث پیشگیری از جرائم مطرح کرده ایم .

موضوع سرقت از جمله جرائمی است که نیازمند مشارکت مردمی در حفظ اموال شخصی شان هست. طبیعتا پلیس نمی تواند به تعداد انگیزه های نامعلوم و تعداد نفرات جامعه و به پهنه گستره جغرافیایی حضور فیزیکی داشته باشد و این مشارکت مردمی است که زمینه ها را تقلیل می دهد.

خبرنگار محترم پایگاه خبری قدس آنلاین در نگارش این گزارش سعی کرده است با استفاده از تکنیک برجسته سازی، موضوعی را آنقدر سیاه نمایی نماید که همه خدمات انتظامی در همان مقوله را کم رنگ جلوه دهد. سامانه های آماری پلیس و دستگاه قضایی به وضوح تصدیق می کنند که در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه در قبل آمار وقوع سرقت در شهرستان چرداول به میزان 16 درصد کاهش داشته است.

خبرنگار محترم در این گزارش کسانی را به عنوان مالباخته معرفی کرده است که از طرفی همگی از بستگان شخص خبرنگار و غیر قابل تعمیم به کلیت جامعه مورد مصاحبه است و به آن اندازه نیستند که درستی ادعا و تفسیر خبرنگار محترم از مفهوم امنیت را مورد تصدیق قرار دهند.

نکته دیگری که قابل عرض است اینکه خبرنگار محترم مدعی شده است که با تنی چند از مسئولین مصاحبه داشته که هیچ اشاره ای به هویت حقیقی و حقوقی مسئولین مورد ادعا نکرده است.

نکته بعدی اینکه نام بردن از آمار پرونده های قضایی دلیلی بر نا امن بودن استان ایلام نمی باشد کما اینکه همه تصدیق می کنند که استان ایلام از امن ترین استانهای کشور است و عناوین این پرونده ها می تواند در رابطه با جرائمی باشد که مخدوش کننده احساس امنیت نیست جرائمی چون تصادفات و مسائل مدنی غیر کیفری و اختلافات مالی و ملکی که تحلیل جامعه شناختی خاص خود را دارند به هیچ وجه نمی تواند حربه ای  برای سیاه نمایی اقدامات انتظامی و قضایی استان باشدبلکه اتفاقا موید خدمات رسانی خوب دستگاه انتظامی و قضایی در رسیدگی به دعاوی مردمی است.

در پایان به عرض مردم عزیز شهرستان و استان می رسانم که  پلیس اقدامات انتظامی و پیشگیرانه خوب و موثری را انجام داده و پرونده های سرقت را با حساسیت ویژه دنبال می کند اما چیزی که جامعه امروز بیش از اقدامات انتظامی و قضایی به آن نیاز دارند این است که آنها حداقل اسباب و پیش زمینه نگهداری از وسایل  و احشام خود را بایستی مهیا کنند و زمینه های سرقت را به حداقل برسانند کما اینکه در اخرین اقدام آگاهسازی و آموزش عمومی بروشورهای آموزشی حاوی نکات پیشگیرانه از سرقت احشام تهیه و در بین روستائیان و عشایر و دامداران توزیع شد.

توضیح قدس آنلاین:

ضمن تشکر از حساسیت نیروی انتظامی و ارایه توضیحات لازم ،به اطلاع مخاطبین فهیم می رساند که این گزارش در نهایت صحت و دقت به تحریر درآمده و در آن هیچگونه معامله و یا برجسته سازی و تحریف واقعیات صورت نگرفته است و در آن به صراحت از اقدامات مثبت نیروی انتظامی استان به خاطر سرعت عمل در برخورد با دیگر جرائم تقدیر و تشکر به عمل آمده است و طبیعتاً چون موضوع گزارش، سرقت از احشام و دغدغه خاطر دامداران منطقه بوده، شفاف سازی لازم در این خصوص بعمل آمده و هیچ گونه سیاه نمایی و اغراقی در آن گنجانده نشده است.

نیروی انتظامی استان در متن جوابیه به کاهش 16 درصدی وقوع سرقت در شهرستان چرداول در 3 ماهه ابتدایی سال جاری اشاره کرده است که همین اعلام رسمی نیروی انتظامی، بر وجود سرقت احشام در شهرستان چرداول دلالت دارد.

ایرادی که نیروی انتظامی، بر این گزارش مستند و مستدل وارد ساخته این است که "مالباختگان از بستگان خبرنگار هستند!"، حال بایستی اعلام داشت به فرض صحت این امر مگر این مالباختگان جزو جامعه نیستند و نباید گلایه های خود را به رسانه ها و مسئولان امر اعلام دارند؟ آیا همین تعداد دامدار مذکور در گزارش که به زعم نیروی انتظامی آشنای خبرنگار هستند، نمی تواند تناسب مناسبی دال بر وفور سرقت احشام در منطقه باشد؟  

در متن گزارش بنا به تأکید و اصرار مسئولان متولی امر در منطقه، به هویت حقیقی و حقوقی آنان اشاره ای نشده است و این نمی تواند به ایراد و مستمسکی دال بر عدم صحت گزارش تبدیل شود.

در اعلام «جرم خیز بودن ایلام» نه تنها قدس آنلاین بلکه هیچ رسانه ای کوچکترین دخالتی نداشته است و آنچه که در صدر اخبار رسانه های دیداری و شنیداری قرار گرفته است، استناد به مصاحبه رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه با رسانه ها بوده است و این در حالی است که تیتر اصلی قدس آنلاین در مصاحبه های اخیر رسانه ها با رئیس کل دادگستری استان و فرمانده انتظامی استان، «ایلام جرم خیز نیست و امن ترین استان کشور است» بوده است

مالباختگان و دامدارانی که از سوی سارقین مورد دستبرد قرار گرفته اند در محاکم قضایی اقامه دعوی نموده و پرونده آنان هم اکنون در جریان است که این پیگیری حقوقی مالباختگان می تواند ادله کافی و وافی باشد مبنی بر اینکه سرقت احشام در منطقه صورت گرفته است.

امیدواریم دامداران عزیز به حق و حقوق از دست رفته خود دست یابند و مسئولان انتظامی و امنیتی استان نیز با حساسیت و ظرافت کامل امور را رصد و آسایش و آرامش را بیش از پیش به مردم این منطقه هدیه دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.