وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم وام از تامین مسکن در ۱۰ سال گذشته روندی نزولی داشته و اکنون به حدود ۱۲.۵ درصد رسیده است.

   وام مسکن تنها ۱۲.۵ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی در مراسم نقشه راه تامین مالی مسکن با بیان اینکه بزرگ‌ترین اتفاق مهم در اقتصاد خانوار متوسط ایرانی خانه‌دار شدن آنهاست، گفت: نیاز به استراتژی بلندمدت داریم که این بخش را به سامان برسانیم ولی هنوز در این 35 سال نتوانستیم به این توفیق برسیم. نقش بخش خصوصی در سال 87 تا 90 از 73 درصد به 64 درصد کاهش داشته و در برابرش سهم بانکی در حوزه اعتبارات بانکی در این بخش افزایش داشته است، همان بحثی که موجب بحران مالی در ایران شده است.

وی ادامه داد: در واقع می‌بینیم سهم مسکن در سال 90 تا 92 ظرف سه سال کاهش یافته است. اگر از کل تسهیلات مسکن از 25 درصد به 12 درصد رسیده باشیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به متوسط قیمت مسکن در شهرهای مختلف از سال 85 تا 93 در مقیاس واحدهای 100 متری اشاره کرد و گفت: سهم کل وام از 48 درصد در سال 85 به 12.5 درصد سال 93 کاهش پیدا کرده است. اساسا سهم وام در تامین مالی به شدت رقم ناچیزی است و این فشار بسیار بسیار زیادی به اقتصاد خانواده‌های متوسط و مخصوصا کم‌درآمد وارد می‌کند که تامین مسکن را برایشان به رویا تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در بخش کلان، وضعیت بدتر است با اشاره به نسبت تسهیلات رهن به تولید ناخالص داخلی، گفت:‌ در اتحادیه اروپا این رقم 52 درصد است، در آمریکا 69 درصد، در بریتانیا 81 درصد و این آمار در ایران 4 درصد است که نشان از وضعیت نابسامان تسهیلات رهنی در ایران نسبت به GDP دارد.

 

اگر شرایط ایران در کشور دیگر اتفاق می‌افتاد حتما بحران مالی اعلام می‌شد

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان موضوع بحث نظام تامین مالی مسکن کشور، گفت: آقای رییس‌جمهور در سال 92 گفتند وضعیت اقتصادی در وضعیت رکود تورمی بسیار سختی قرار دارد و تورم نیز بسیار بسیار سخت است. آنچه که دولت یازدهم از دست دولت دهم تحویل گرفته اگر در کشور دیگری این اتفاق می‌افتاد حتما باید بحران مالی اعلام می‌شد، چون با تمام شاخصه‌ها در وضعیت بحران بسیار شدید مالی قرار داشتیم. در واقع شرایطی که حجم معوقه (تسهیلات غیرجاری) به بالای 12 درصد برسد و قدرت وام‌دهی به کمتر از 12 درصد GDP کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی کشور در این وضعیت منفی قرار بگیرد و بودجه خاصیت اهرمی‌اش را از دست بدهد و نتواند به عنوان اهرم فعالیت اقتصادی بر اقتصاد ایران عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحران سال 2007 آمریکا، ادامه داد: یکی از سنت‌های خوب که در اقتصاد کشورهای دیگر است این است که وقتی بحران رخ می‌دهد این بحران را اعلام می‌کنند و جامعه را برای بازنگری کلی آماده می‌کنند و جامعه آماده می‌شود که تمام سیاست‌ها را مورد بازنگری بنیادی قرار بدهد. این در حالی است که سیاست ایرانی به نحوی از کنار همه چیز عبور می‌کند و سعی می‌کند همه چیز را آرام نشان بدهد که انگار همه چیز آرام است تا اضطرابی ایجاد نشود.

 

یارانه و مسکن مهر اقتصاد برانداز بودند!

 

آخوندی در ادامه با اشاره به بحث یارانه و مسکن مهر، گفت: ما دو طرح اقتصادبرانداز یارانه و مسکن مهر را در ایران داشتیم که اقتصاد ایران را تکان داد. در خصوص مسکن مهر، بانک مرکزی و وزارت دارایی ارقامی را اعلام کردند که چه آثاری در افزایش پایه پولی کشور داشت. در بخش یارانه‌ها در همان سال اول با کمبود منابع مواجه بودیم و کمی منابع از توسل به بانک مرکزی گرفته می‌شد که امسال بودجه کشور را فلج کرد که این امر قدرت عملکرد را در سال جاری از دست داد. این وضعیت واقعی اقتصاد کلان ایران است.

وی ادامه داد: در سمینار بانکی چندی قبل مطرح شد که رقم‌هایی که وزارت دارایی اعلام می‌کند 200 هزار میلیارد تومان مجموع بدهی‌های مختلف دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها است. اگر دولت 200 هزار میلیارد بدهی دارد باید برای دولت بازار بدهی ایجاد شود. اعلام بازار بدهی 200 هزار میلیاردی قاعدتا تصمیم بسیار بزرگی است و باید این شجاعت را داشته باشیم که این را اعلام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ملت باید بداند با چه اقتصادی مواجه هستیم و سیاست‌های بسیار غلط و نااندیشیده شده گذشته اقتصاد ایران را در چه وضعیتی قرار داده که با بیان نکردن مساله‌ حل نمی‌شود و باید با شفافیت راه‌حلی یافت.

وی با اشاره به میزان وام بانک‌های ایران، گفت: وقتی که میزان وام بانک‌های ایران به 12 درصد GDP کاهش پیدا می‌کند شما چطور می‌توانید وام‌دهی شش درصد GDP را داشته باشید. اگر وام‌دهی بانکی ایران به 80 درصد هم برسد رشد شش درصد کار بسیار بسیار سختی است چه برسد به اینکه کل قدرت وام‌دهی حدود 12 درصد GDP است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.