۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 292845

مریم مرتضوی - اگر دوست دارید در ماه رمضان پای درس منبری‌های شناخته‌شدۀ تهران بنشینید، این راهنما به کارتان می‌آید.

محفل‌های نور در رمضان

مجالس مذهبی بسیاری در ماه رمضان در گوشه و کنار شهر تهران برگزار می‌شود که خیلی از آن‌ها ثابت‌اند و هرهفته در ساعت خاصی توسط اساتید بنامِ اخلاق و عرفان تشکیل می‌شوند؛ اساتیدی‌که با روش خاص خود تلاش می‌کنند به نیازهای فرهنگی و معنوی مردم به‌ویژه جوانان پاسخ دهند. اگر می‌خواهید دربارۀ زمان و محل برگزاری بعضی از این جلسات سخنرانی و مراسم احیای شب‌های قدر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، این مطلب را بخوانید.

بیت رهبری

مراسم احیای شب‌های قدر و عزاداری حضرت‌علی(ع) با حضور مقام‌معظم رهبری در حسینیۀ امام‌خمینی(ره) واقع در خیابان فلسطین، تقاطع خیابان آذربایجان برگزار می‌شود و سخنرانان و مداحان زیادی در این مراسم به ذکر مصیبت و عزاداری می‌پردازند.

سخنرانی‌های شیخ حسین انصاریان

برای بهره‌بردن از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان می‌توانید در دهۀ اول ماه مبارک رمضان، هرشب حدود ساعت 23 به هیئت عشاق‌الحسین(ع) در خیابان پیروزی، خیابان نبرد شمالی، مسجد شهید بهشتی(ره) بروید. برنامۀ مناجات این شب‌ها را معمولاً حاج‌علی قربانی برعهده دارد. در شب‌های مبارک قدر هم شیخ‌حسین انصاریان از ساعت 22 در حسینیۀ همدانی‌ها، برنامۀ سخنرانی، مناجات و برنامۀ قرآن برسرگرفتن را برعهده دارد. برای شرکت در این مراسم هم باید به خیابان ری، حسینیۀ همدانی‌ها بروید.

هفته‌ای دو کلاس

آیت‌الله  محمدعلی جاودان، نوۀ شیخ‌مرتضی زاهد و یکی از نزدیک‌ترین افراد به مرحوم آیت‌الله حق‌شناس از اساتید بنام اخلاق است که هرهفته برای علاقمندان کلاس برگزار می‌کند. جلسات سخنرانی ایشان پنجشنبه‌ها در خیابان ۱۷شهریور، نرسیده به میدان شهدا، جنب ورزشگاه، در دبیرستان سادات‌موسوی تشکیل می‌شود. باتوجه به اینکه این جلسات در بعضی ماه‌های سال، قبل از نماز مغرب و عشاء و در بعضی از ماه‌ها بعد از نماز برپا خواهد شد، بهتر است برای آگاهی از زمان دقیق سخنرانی در ماه مبارک رمضان به اطلاعیه‌هایی‌که در این زمینه در سایت استاد درج می‌شود مراجعه کنید. البته آیت‎‌الله جاودان کلاس دیگری هم دارند که روزهای چهارشنبه در خیابان شهید مصطفی خمینی، قبل از چهارراه مولوی، کوچۀ شهید بالاگر، بن‌بست شهید صادقی، پلاک ۲۴ برگزار می‌شود. ساعت برگزاری این جلسه، یک ساعت قبل از نماز مغرب است.

اخلاق در سیرۀ ائمۀاطهار(ع) 

روش سخنرانی حجت‌الاسلام طباطبایی کاملاً سنتی است و بیشترِ جلساتش به درس اخلاق می‌گذرد. ایشان تسلط خوبی بر تاریخ اسلام دارند و سیرۀ ائمۀاطهار(ع) را به تفصیل تعریف می‌کنند. طباطبایی، یکی از روحانیون مورداعتماد مردم است که خیلی‌ها برای حل مشکلات و گرفتاری‌های خود به دفترش مراجعه می‌کنند. جلسات درس اخلاق حجت‌الاسلام طباطبایی در مسجد امام موسی‌بن جعفر(ع) در نزدیکی محل او برگزار می‌شود. برای شرکت در این جلسات می‌توانید به نشانی خیابان هفده شهریور، بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ارجمند راد، روبروی بن‌بست سعید، مسجد امام موسی‌بن جعفر(ع) مراجعه کنید.

صحن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) 

یکی از مراکز مهم برگزاری عزاداری امام‌علی(ع) و برگزاری مراسم احیای شب قدر، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری است. این مراسم هرسال از روز اول ماه رمضان برگزار می‌شود و تا پایان ماه ادامه پیدا می‌کند. مراسم در شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک از ساعت 22 شروع شده و تا حدود ساعت 2:30 ادامه می‌یابد. برای شرکت در این مراسم هم باید به شهرری، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بروید.

حرم امام‌زاده صالح(ع)

صحن مطهر حرم امام‌زاده صالح(ع) در میدان تجریش هم یکی از مراکز فعال در برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر است که هرسال پذیرای جمعیّت بسیاری از نقاط گوناگون تهران است. این مراسم معمولاً در ساعت 22 شروع شده و با قرائت دعای جوشن‌کبیر و اجرای مراسم قرآن برسرگرفتن، تا حدود ساعت 2:30 ادامه پیدا می‌کند.

مهدیۀ تهران

سال‌های زیادی است که مسئولان و مردم در مهدیۀ تهران در ماه مبارک رمضان برنامه‌های عزاداری امام‌علی(ع) و احیای شب‌های قدر را برگزار می‌کنند. امسال هم سخنران شب‌های قدر مهدیۀ تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علیرضا پناهیان است که بعد از اقامۀ نماز مغرب و عشاء شروع می‌شود. بعد از سخنرانی هم برنامۀ قرائت جوشن‌کبیر و قرآن برسرگرفتن برگزار می‌شود. برای شرکت در این مراسم لازم است که حدود ساعت 22:45 خودتان را به خیابان ولیعصر، بالاتر از تقاطع مولوی، مهدیۀ تهران برسانید.

مجلس برای بانوان

حاجیه‌خانم «حکمت فقیه» نوۀ مرحوم آیت‌الله مقدس‎اردبیلی است که به درجۀ اجتهاد رسیده است، او در مؤسسۀ عشاق‌الحسین(ع) جلسات سخنرانی ثابتی برای بانوان دارد و علاقمندان می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.  کلاس‌های آموزشی «حكمت فقیه» روزهای شنبه و یکشنبه، شامل احکام اسلامی و قرآن، تفسیر قرآن‌کریم، نهج‌البلاغه و اخلاق اسلامی برگزار می‌شود. برای شرکت در این جلسات می‌توانید به آدرس خیابان ستارخان، روبروی ایستگاه اتوبوس دریان نو، کوچۀ مکتب‌الصادق(ع)، پلاک ۵ مراجعه کنید.

ملاقات خصوصی

شب‌های سه‌شنبه ماه مبارک رمضان بعد از اقامۀ نماز مغرب و عشاء می‌توانید از جلسات سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی بهره‌مند شوید. میدان قدس، خیابان دربند، خیابان شهید زمانی، جنب کوچۀ عبدالعظیم غریب مکانی است که کلاس‌های اخلاق این استاد برگزار می‌شود. اگرهم می‌خواهید با ایشان دیدار و گفت‌وگوی شخصی داشته باشید، بهتر است بدانید که نخستین جمعۀ هرماه قمری، می‌توانید ایشان را میدان قدس، خیابان نیاوران، کوچۀ بهار، انتهای کوچۀ شهید صادقی ملاقات کنید.

حسینیۀ امام‌زاده علی‌اکبر(ع)

چندسالی است که در ماه رمضان، در حرم امام‌زاده علی‌اکبر(ع) در محلۀ چیذر برنامۀ مفصلی با مداحی حاج محمود کریمی برگزار می‌شود. ساعت شروع این مراسم از ساعت 22 است. اگر می‌خواهید داخل حسینیۀ امام‌زاده علی‌اکبر(ع) باشید، حتماً یکی دو ساعت زودتر خودتان را به این مکان واقع در خیابان شریعتی، بزرگراه صدر، میدان پیروز، بقعۀ امام‌زاده علی‌اکبر(ع) برسانید.

مسجد ارک

حاج‌منصور ارضی و چند نفر از سخنرانان، امسال هم در ماه رمضان به‌خصوص در شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم این ماه مبارک هرشب از ساعت 23 در مسجد ارک تهران برنامۀ احیاء را برگزار می‌کنند. در این مراسم علاوه بر مداحی حاج‌منصور ارضی، سخنرانانی هم به ارائۀ اطلاعات دربارۀ اهمیّت احیای شب قدر می‌پردازند. البته حاج‌منصور به‌همراهی حاج‌حسین سازور و حاج‌ابوالفضل بختیاری، به‌غیر از مداحی، برنامۀ مناجات و قرآن برسرگرفتن را هم برعهده دارد. مسجد ارک در خیابان پانزده خرداد و در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد.

حسینیۀ پیروان حضرت مهدی(عج)

اگر از طرفداران شرکت در مراسم حاج‌محمدرضا طاهری هستید و می‌خواهید از مداحی و مناجات او بهره ببرید، در مراسم عزاداری این مداح شرکت کنید و به خیابان 17 شهریور، خیابان شهید عجب‌گل، حسینیۀ پیروان حضرت مهدی(عج) بروید. معمولاً سخنران مراسم شب‌های قدر، دکتر حشمت‌الله قنبری، مهدی توکلی و مهدی قاسمی هستند و مداحی و مراسم احیا را حاج‌محمدرضا طاهری برعهده دارد. 

مهدیۀ امام‌حسن مجتبی(ع)

پاتوق برنامه‌های عزاداری حاج‌سعید حدادیان هم در شب‌های مبارک قدر، در مهدیۀ امام‌حسن مجتبی(ع) است. اگر می‌خواهید در این برنامه که با همّت هیئت رزمندگان غرب تهران برگزار می‌شود شرکت کنید، کافی است حدود ساعت 30: 22 به سمت خیابان آزادی بروید و بعد از پل یادگار امام(ره) به مهدیۀ امام‌حسن مجتبی(ع) برسید و یا با مترو به ایستگاه حبیب‌الله در خیابان آزادی بروید تا پس از زیرگذر بهبودی به مهدیۀ امام‌حسن مجتبی(ع) بروید. حاج‌سعید حدادیان برنامۀ مناجات، توسل و مراسم احیاء را در شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان در هیئت رزمندگان غرب تهران، به‌همراه حاج‌حمد نیکبختان و پسرش، کربلایی محمدحسین حدادیان، برگزار می‌کند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.