پیشنهاد سردبیر

گروه هنر- تکتم بهاردوست - حامد امرایی، کارگردان فیلم سینمایی «یاسین» دراولین تجربه بلند سینمایی  سراغ موضوعی رفته که به قول خودش جزو دغدغه‌های شخصی‌اش بوده است.

 فیلمی اجتماعی با لایه های دینی

«یاسین» فیلمی ‌در راستای سبک زندگی ایرانی واسلامی ‌و برگرفته ازآموزه‌های کتاب آسمانی ماست.

داستان این فیلم درمورد پدری است که در مقطعی اززندگی با سوء استفاده ازموقعیت پسر کوچکش که حافظ قرآن است، سعی دررانت خواری و بهره‌برداری‌های مادی و معنوی به نفع خودش دارد که در این بین اتفاقی می‌افتد... به انگیزۀ اکران این فیلم با امرایی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

 

 یاسین یک فیلم دینی - مذهبی است؟

- نه، به نظرم این گونه فیلمها تعاریف خاص خودشان را دارند.ترجیح می‌دهم بگویم«یاسین» یک فیلم اجتماعی با لایه‌های دینی است که قراراست یکسری پیامهای اخلاقی رامنتقل کند. چون درواقع دراین فیلم یک معضل وموضوع اجتماعی به تصویرکشیده شده است؛ معضلی که متأسفانه من فکرمی‌کنم چند سالی است که جامعۀ ما به آن مبتلا شده است.

 

 کمی‌ درخصوص ایدۀ اولیۀ فیلمنامه بگویید.چرا برای اولین تجربه بلند سینمایی سراغ یک چنین موضوعی رفتید؟

- ایده فیلمنامه ازطرف تهیه کننده(محسن علی اکبری) آن هم براساس یک ماجرای واقعی مطرح شد.شخصی که ازجایگاه پسرش که قاری قرآن است به نفع خودش سوءاستفاده می‌کند وجالب است، بدانید که این آدم الان درزندان اوین به سرمی‌برد.

 

 این فیلمنامه برای خودتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

- شاید مهمترین ویژگی‌اش اجتماعی بودن داستان بود. من به این سینما علاقه‌مندم و این موضوع دغدغۀ خود من هم بود.

 

 آیا از خروجی فیلم راضی هستید؟

- من فکرمی‌کنم هر فیلمسازی وقتی اثری را خلق می‌کند، زمانی که مقداری ازکار فاصله می‌گیرد، طبیعی است که نتواند رضایت صددرصدی داشته باشد، چون هر کاری یک تجربه است وشاید اگر من بخواهم زمانی دیگردوباره یاسین را بسازم، اصلاً به شکل دیگری ساخته شود.

احتمالاً بزرگان سینما همین نظررا دارند.همیشه بهترین کار،اثری است که هنوزساخته نشده است.

 

  این فیلم برای قشر خاصی از مخاطبان ساخته شده است؟

-  تماشاگران این فیلم مخاطبان فعلی سینما نیستند، بلکه قشر گسترده‌ای هستند که سال‌هاست سینما را فراموش کرده‌اند. درحقیقت باید گفت این فیلم برای آحاد مردم تولید شده تا بتوانند به واسطۀ چنین فیلم‌هایی با آسیب‌هایی که ممکن است ازراه خودنمایی دینی هرفردی را تهدید کند، آشنا شوند. در واقع این فیلم درباره افرادی است که سعی می‌کنند ظاهری دینمداراز خود ترسیم کنند. اتفاقی که باید جدی گرفته شود، چون این دست آسیب‌ها ممکن است در طولانی‌مدت باعث مشکلات بسیار جدی در جامعه شود.

 

 کمی‌ازانتخاب بازیگرانتان بگویید ودرانتخاب آنها تا چه اندازه به گیشه توجه داشتید؟

- اگربگویم درانتخاب‌هایم به فکر گیشه نبوده‌ام که دروغ است، هرچند این قضیه طبیعی است چون به هر دلیل فیلم باید فروش کند و مخاطب هم باید رغبتی برای استقبال از اثر داشته باشد و طبیعتاً این بازیگران هستند که به عنوان ویترین فیلم ازجایگاه خاصی برخوردارند و دراین زمینه تأثیرگذار نمی‌شود منکر این قضیه شد که برخی از تماشاچیان به خاطر بازیگران فیلم هستند که به سینما می‌روند.

به هر دلیل ازهمان ابتدا با صحبتی که با تهیه کننده داشتیم، قراربراین شد از بازیگرانی استفاده کنیم که دربین مردم محبوب و شناخته شده باشند.

 حمید فرخ نژاد از همان ابتدا یکی ازانتخابهای قاطع خودم بود واززمانی که فیلمنامه نوشته می‌شد به او فکرمی‌کردم و به نظرم اصلاً این نقش از فرخ نژاد بود. در خصوص بقیه بازیگران هم به همین شکل عمل شد.

 

  از زمان اکران فیلم و تبلیغات آن راضی هستید؟

-  اکران فیلم برایمان خیلی غافلگیرکننده بود. ما پنج روزقبل از اکران مطلع شدیم.ولی دوستان سازمان سینمایی با توجه به موضوع فیلم تمایل داشتند فیلم دراین زمان اکران شود و تهیه کننده هم برخلاف آماده نبودن پذیرفت، ولی ما هنوز بعد این مدت نتوانسته‌ایم هیچ تبلیغات محیطی داشته باشیم و بجز تبلیغات تلویزیونی کار دیگری نتوانستیم برای این فیلم انجام دهیم.

با همۀ اینها اکران ماه مبارک اکران خوبی محسوب می‌شود و تقریباً هم امتحانش را پس داده است و استقبال نسبتاً خوبی از آثار می‌شود.

ولی به نظر من ترکیب اکران می‌توانست از این بهتر باشد چون اکران یاسین با فیلمهای کمدی مثل گینس همزمان شده و بالطبع فیلمهای کمدی مخاطب‌پسندتر و گیشه‌پسندتر هستند و این قضیه شاید باعث شود فیلمهایی از این دست کمتر دیده شوند.

 

  ‌درخصوص فیلم دومتان بگویید.

-  نزدیک به دو یا سه ماهی است که روی فیلمنامه‌ای کار می‌کنم که متفاوت از فیلم یاسین است. در فضای دیگری داستانش سیر می‌کند که درواقع باز هم یک فیلم اجتماعی است.

فیلمنامه را خودم بر اساس یک ماجرای واقعی می‌نویسم.داستان فیلم دریک دنیای کاملاً متفاوتی می‌گذرد و یک موضوع اجتماعی با سوژه‌ای ملتهب دارد که فکرمی‌کنم فیلمنامه تا ماه آینده تمام شود و امیدوارم بتوانم شهریور یا مهر کار را جلوی دوربین ببرم. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.