قدس آنلاین:در حالی که تعدادی از مسؤولان طمع فروشندگان و یا توزیع کنندگان را عامل اصلی ورود لوازم آرایش قاچاق به استان و به تبع آن مصرف توسط جامعه می‌دانند فروشندگان و واحد صنفی مرتبط تقاضای خریداران و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم را دلیل اصلی ترغیب فروشندگان به توزیع مواد آرایشی قاچاق می‌دانند.

طمع فروشندگان یا اصرار خریداران/ بازی رنگ و لعاب  با سلامت مردم

 

به گزارش قدس آنلاین این موضوع که بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی که در استان خراسان‌رضوی توزیع می‌شود قاچاق بوده و از راه‌های غیر قانونی وارد کشور می‌شود بر هیچ کس پوشیده نیست و همیشه هم طرح‌های متفاوتی برای پیشگیری از آن انجام شده است که تعدادزیادی از آنها دنبال نشده و مسکوت مانده‌اند.

در دسته‌بندی کالاها , لوازم آرایشی و بهداشتی جزء کالاهای سلامت‌محور هستند که باید نظارت دوچندانی روی آنها انجام پذیرد ولی درواقع می‌بینیم که این اتفاق نمی‌افتد و مردم به ویژه بانوان که استفاده‌کنندگان بیشتر این لوازم هستند در میان موجی از هجوم کالاهایی که میزان سلامتشان معلوم نیست گرفتار شده‌اند.

فقط به فروشگاه اطمینان می‌کنم

یک خانم شاغل ساکن در مشهد در پی سؤال ما در مورد نحوه خرید لوازم آرایش و اطمینان از سلامت آن گفت: در حال حاضر هیچ چاره‌ای ندارم به جز مراجعه به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنم . کاتالوگ‌هایی که دارند در مورد سلامت و فواید مواد آرایشی  است و از تقلبی بودن آنها  اطمینانی ندارم.

وی اظهار داشت: ترجیح می‌دهم حتی مبلغ بالاتری بپردازم اما از خریدی که انجام می‌دهم اطمینان داشته باشم زیرا زیاد شنیده شده است  فردی در پی استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب دچار عارضه های پوستی وحشتناکی  شده است.

هر جنسی که ارزانتر باشد آن را خریداری می‌کنم

شهروند دیگری نیز در پاسخ به همین سؤال با  اشاره به قیمت‌های بسیار بالایی که برخی از لوازم آرایش‌ها دارند تصریح می کند: با این شرایط اقتصادی ترجیح می‌دهم هر جنسی که ارزانتر باشد را خریداری کنم زیرا هیچ اطمینانی هم وجود ندارد که جنس گران قیمت واقعا از مرغوبیت مناسبی برخوردار باشد و یا قاچاقی وارد نشده باشد.

برچسب هایی که بی اعتبار است

همچنین خانمی دیگر با اشاره به برچسب های نامعتبری که بر روی لوازم آرایش می زنند  گفت: تا به حال چند بار کدهای مندرج روی این برچسب ها را به شماره نوشته شده روی آنها ارسال کرده ام ودر برخی از موارد نتیجه گرفته و در برخی از موارد نگرفته ام با اینکه همه محصولات عرضه شده در یک فروشگاه بوده اند و به همین دلیل دیگر اعتمادی به آنها ندارم.

روی لوازم آرایشی هم بنویسید مضر است

به گزارش قدس آنلاین ،رئیس اتحادیه لوازم آرایش فروشان مشهد مقدس با اشاره به اینکه بسیاری از موادی که در کشور مصرف می شود از جمله دخانیات هم برای بدن مضر هستند ولی مغازه هایی که آنها را توزیع می کنند همچنان به کار خود ادامه می دهند و کسی جلوی آنها را نمی گیردمی گوید: می توان برای لوازم آرایش نیز همین موضوع را مطرح کرد و تنها روی جعبه های آن مضر بودنشان را اطلاع داد.

محمد جواد فرزانه مبارزه با قاچاق را نیازمند پیگیری آن در کل کشور و کریدورهای  ورود آنها دانسته و اظهار می دارد: در حال حاضر تنها کاری که برای مبارزه با قاچاق انجام می شود اقدام به جمع آوری آنها در واحدهای صنفی است در صورتیکه برای قاچاق عوامل متعدد دیگری هم دست اندر کار هستند.

وی با تأکید بر این موضوع که بسیاری از اجناس تقلبی که در بازار وجود دارد به شدت برای پوست مضر بوده و از مواد بسیار نامرغوبی تهیه شده خاطر نشان می کند: در خیلی از موارد حتی فروشنده هم از تقلبی بودن آنها خبر ندارد چون وارد کننده برای یک نمونه مرغوب مجوز می گیرد ولی کل بار او از کیفیتی نامناسب برخوردار است.

رئیس اتحادیه لوازم آرایش فروشان مشهد مقدس در ارتباط با دیگر دلایل گرایش جامعه به جنس قاچاق می گوید: از دیگر دلایل این امر قیمت پایین این دسته از فرآورده هاست , لذا فروشنده مجبور است کالایی را در مغازه اش به فروش بگذارد که مشتری برای آن وجود داشته باشد.

فرزانه خاطرنشان می کند: همچنین برای ریشه کن کردن مصرف لوازم آرایش نامرغوب علاوه بر اقدام برای از بین بردن سرچشمه های آن باید واحدهای غیرمجاز پخش لوازم آرایش از جمله مزون های زیر زمینی و یا آرایشگاه های زنانه را نیز کنترل کرد.

آکنه و سوختگی سوغات لوازم آرایش قاچاق

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با مشکلاتی که ممکن است لوازم آرایش قاچاق برای پوست به همراه داشته باشد گفت: این محصولات اغلب با مواد اولیه نامرغوب ساخته شده اند که ممکن است آکنه پوستی را ایجاد و یا تشدید کنند.

مهناز بنی هاشمی اظهار داشت: همچنین به دلیل شرایط حمل و نقل و نگهداری نامناسب فعل و انفعلاتی دراین مواد به وجود می آید که ممکن است ترکیبات سوزاننده را در آنها به وجود بیاورند.

وی تصریح می کند: به وجود آمدن اگزماهای پوستی، به وجود آمدن لک و التهابات پوستی از جمله دیگر مواردی است که ممکن است در افرادی که از این محصولات استفاده می کنند به وجود بیاید.

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه می دهد: حتی ممکن است هیچ کدام از این عوارض در لحظه برای فرد اتفاق نیفتد ولی در اثر جذب مواد سمی به کار گرفته شده در این محصولات به ویزه در دراز مدت احتمال ابتلای فرد به برخی از بیماریهای مزمن از جمله سرطان ها افزایش پیدا می کند.

خرید جنس قاچاق یعنی بروز هزینه های چند برابری

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به اینکه بیشتر افراد به خاطر پایین بودن قیمت محصولات قاچاق به خرید آنها راغب می شوند به خبرنگار قدس آنلاین  میگوید: ولی این افراد نمی دانند که این محصولات مشکلاتی را برای سلامتی آنها ایجاد می کند که ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های چند برابری شود.

محمد ابراهیم افشاری اظهار می دارد: معمولا هم توزیع کنندگان این محصولات تنها به سود مادی خود فکر می کنند و به موارد دیگر از جمله سلامتی مصرف کننده توجهی نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه مبارزه با لوازم آرایش قاچاق به دلیل سلامت محور بودن این محصولات در همه ابعاد در حال انجام است تصریح می کند: در ورودی های استان، در سطح واحدهای صنفی مجاز و حتی واحدهای توزیع کننده غیر مجاز اقداماتی برای دستگیری فرد خاطی و جمع آوری اجناس قاچاق انجام شده است.

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی بیشتر قاچاق انجام شده در استان خراسان رضوی را از مرزهای داخل کشور اعلام کرد و یادآور می شود: تا به حال برای پیشگیری از این نوع قاچاق که از استان های غربی و جنوبی انجام می شود اقدامت مناسبی انجام شده است و اخیرا نیز یکی از محموله های بزرگ  لوازم آرایشی قاچاق وارد شده به استان منحدم شده است.

افشاری می افزاید: همچنین اقدامات آموزشی به ویژه برای آرایشگران زنانه به عمل آمده است که در آنها این قشر نیز همکاری لازم برای مبارزه با لوازم آرایشی قاچاق را داشته باشند.

وی تأکید می کند: ولی بیشترین توجه روی فروشندگان لوازم آرایش است که باید با در نظر گرفتن سلامت مردم از بازار مناسبی که ممکن است این محصولات داشته باشند چشم بپوشند و از توزیع آنها خودداری کنند.

با همه این تفاسیر هنوز هم لوازم آرایش قاچاق و نامرغوب وارد بازار می شود و مردم هنوز هم آنها را خریداری می کنند که می توان باید برای آن فکر دیگری برداشت هر روز به تعداد استفاده کنندگان ازاین لوازم افزوده می شود و ایران جزء کشورهای پیشرو در استفاده از لوازم آرایش است که با این نوع از محصولات با سونامی دیگری از بیماری های پوستی رو به رومی شویم به نظر می رسد سر این رشته باید از جاهای دیگری گرفته شود تا به سرمنشا اصلی رسید و یا شاید هم باید به مردم به نحوی از انحاء قبولاند که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.