مرتضی روشنی:قدس ویژه خراسان - هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته در تالار شورای شهر درحالی برگزار شد که حواشی جالبی داشت.

 ممنوعیت تغییر کاربری کوهستان پارک تا پیشنهاد فسخ قرارداد آبادگران

در ابتدای جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص نیاز جوانان به فضاهای سرگرم کننده و لزوم راه اندازی کوهستان پارک شادی صحبت کرد.

محسن انتظاری هروی گفت: شایعات بسیاری درباره تغییر کاربری کوهستان پارک توسط بنیاد شهید شنیده می شود که شورای شهر با قاطعیت مخالف آن است و اجازه این کار را نخواهد داد. مسؤولان بنیاد شهید می‌باید هرچه سریعتر نسبت به ایمن سازی مجموعه کوهستان پارک اقدام نمایند تا پس از چهار سال تعطیلی شهروندان مشهدی و زائران از آن استفاده نمایند.

  ماده جنجالی!

اما در جلسه دیروز موضوع اصلی درباره لایحه 20 ماده ای ضوابط و مقررات تبلیغات شهری برای دومین هفته متوالی بررسی شد که حاشیه هایی به همراه داشت. مطابق بند 20 این لایحه، « قراردادهای مشارکتی مجموعه شهرداری مربوط به ایجاد تأسیسات و تجهیزات شهری که هزینه آن از طریق ایجاد فضای تبلیغات در شهر پیش‌بینی شده، ممنوع است.» در تبصره این بند آمده، درآمد حاصل از تبلیغات پلهای عابر پیاده تنها برای احداث پلهای جدید، مکانیزاسیون پلهای موجود و هزینه نگهداری پلها صرف می شود.

برخی مخالفان این ماده، دغدغه مسایل فرهنگی داشتند و برخی دیگر نیز دغدغه سلامت روانی جامعه. حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به پیام رهبری درباره اختصاص دادن نیمی از تابلوهای تبلیغاتی به مسایل اسلامی، انقلابی و سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: نخبگان، علما و تشکلهای مختلف دغدغه فرهنگ دارند و با اینکه در محافل گوناگون صحبت از سبک زندگی اسلامی می کنیم، اما تابلوهای تبلیغاتی که از شهرداری مجوز گرفته اند درحال ترویج سبک زندگی غربی هستند!

وی همچنین با انتقاد از سازمان میادین شهرداری گفت، این سازمان توجه خاصی به ارزشها ندارد.

  مردم تحمل تبلیغات زیاد را ندارند

سید جلال فیاضی نیز در تأیید این موضوع به بحث سلامت روانی جامعه اشاره کرد و گفت: مردم ما مگر چقدر توان تبلیغات را دارند؟ درحال حاضر بیلبوردهای سامانه دوچرخه از شــمار دوچرخه هایی که مردم استفاده می کنند بیشتر است!

این عضو شورای اسلامی شــهر ادامه داد: می گویند تابلوها را در اختیار کار فرهنگی قرار دهیم، این درصورتی است که اگر قرار باشد تأسیساتی براساس کار تبلیغاتی ساخته شود، به دلیل ذات درآمدزایی تبلیغات، که دیگر نمی توان کار فرهنگی انجام داد چون باید آن کار درآمد داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم ساخت هرنوع تأسیسات شهری را به اتکای تبلیغات، ممنوع کنید تا روان و سلامت مردم به خطر نیفتد.

کاظمی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری نیز با رد این موارد گفت: چرا شهرداری نباید از فضای خالی تبلیغاتی استفاده نماید؟ آن هم وقتی در تبصره آمده است که درآمد این تأسیسات صرف ساخت و بهسازی پلهای عابر پیاده می شود. اعضای محترم باید بدانند مشهد نیازمند 140 پل عابر پیاده است که بخشی از هزینه آن توسط همین تبلیغات تأمین خواهد شد.

نخعی، عضو دیگر شورای شهر هم که دغدغه درآمدزایی داشت در تأیید صحبتهای معاون شهرداری گفت: اگر میانگین ساخت هر پل عابر پیاده را سه میلیارد تومان درنظر بگیریم و جلوی استفاده از تابلوهای تبلیغاتی مشارکتی را در این پلها بگیریم، شهرداری یا شورای شهر از کجا می خواهند این بودجه را تأمین کنند؟ وقتی از ابتدا در بودجه برای این طرح درآمد پیش بینی شده، حال چگونه است که اعضای کمیسیون فرهنگی به یکباره مخالف درآمدزایی پلهای عابرپیاده هستند؟

  قرارداد آبادگران را فسخ کنید

سخنران پیش از دستور این جلسه محمود عامری فرد عضو شورای چهارم بود که به موضوع زمین خواری و ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد پرداخت.

وی درباره پروژه آبادگران و ماهیت آن گفت: در قالب پروژه آبادگران 49 هزار مترمربع از زمینهای ارتفاعات جنوب شهر مشهد با شروط خاص بر اساس مصوبه سازمان مسکن و شهرسازی و مصوبات کمیسیون ماده پنج به شرکت آبادگران واگذار شد.

وی با اشاره به تخطی شرکت آبادگران از بندهای قرارداد ادامه داد: بر اساس ماده پنج قرارداد این زمین فقط برای ساخت مجتمع رفاهی به خریدار واگذار شد و خریدار تحت هیچ شرایطی حق واگذاری زمینها را به غیر نداشته است، اما شرکت آبادگران این بند قرارداد را زیر پا گذاشته و شماری از واحدها را تحت عنوان مسکونی و انتفاعی به غیر واگذار کرده است.

وی افزود: افزون بر این، 17 هزار مترمربع از زمینها به سرمایه گذار هتل هفت ستاره فروخته شده که همه این موارد نقض قرارداد است بنابراین باید این قرارداد لغو شود، زیرا طبق قرارداد هرگونه تغییر کاربری به بازگشت این زمینها به دولت منجر می شود.

عامری فرد ادامه داد: طبق قرارداد این پروژه باید 10 ساله به پایان می رسید و پس از چندین بار تمدید آخرین مهلت بهره برداری آن اردیبهشت ماه 1392 بوده، ولی هنوز پروژه ناتمام است.

وی گفت: بر اساس قرارداد باید 55 درصد از زمین مذکور به عنوان سهم ورود به منطقه به شهرداری واگذار و یا وجه آن پرداخت می شد که تاکنون انجام نشده، آن هم حقی که متعلق به همه شهروندان مشهدی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.