چند روز پيش با گروهي از دوستان براي انجام كاري از يكي از مسيرهاي روستايي شهرستان قوچان عبور مي كرديم كه  ...

نقش مديران شهري قوچان در آلودگي محيط زيست!

در ابتداي اين جاده و در دو سه كيلومتري شهر قوچان، ديدن منظره اي تأسف انگيز، آه از نهادمان برآورد.

شهرداري قوچان جايي در دل طبيعت و محصور در بين چند تپه را به محل دپوي زباله اين شهر اختصاص داده كه با توجه به وضعيت محل، مشخص است قرار بوده زباله ها پس از انتقال به اين محل، در گودالهاي مخصوص، دفن و بدين صورت از آلودگي محيط زيست جلوگيري شود. اما گويا تنها اتفاقي كه هرگز رخ نداده همين بخش دفن زباله بوده است.

انبوه زباله هاي خانگي و بعضا صنعتي، در شعاع چند كيلومتري و تا جايي كه چشم كار مي كند، در پهنه دشت و بيابان و تپه هاي اطراف گسترده شده و حتي اراضي كشاورزي از اين هجوم مصون نمانده است.

اين همه گويا تنها به سود افرادي است كه در لابه لاي زباله ها به دنبال آشغال و زباله اي خاص، براي عرضه در بازارهاي خاص هستند، گفته مي شود زندگي اين افراد تا آنجا به اين زباله ها وابسته است كه خانه و زندگي خود را به نزديكي محل دفن زباله ها منتقل كرده اند و به تدريج روستايي در اين محل شكل گرفته اســت كه هر روز هم بر جمعيت آن افزوده مي شود و كوچك و بزرگ اهالي اين روستا از راه فروش زباله امرارمعاش مي كنند.

در اين ميان دسته هاي پرندگان در جاي جاي اين پهــــنه در لابه لاي زباله ها به دنبال غذا مي گردند. در گوشـه اي از اين منــطقه نيز گله اي گوسفند در حال چرا و خوردن زباله ديده مي شود و كمي دورتر مزارع گندم و اراضي كشاورزي ديگر مملو از پلاستيك هايي است كه باد با خود برده است.

اين درحالي است كه سالهاست به هنگام ورود و خروج از شهر قوچان بوي مشم‍ئزكننده اي مشام هر عابر و مسافري را مي آزارد و وضعيت بسيار خراب و اسفناك آسفالت بلوارهاي ورودي و خروجي و ميادين واقع در اين مسير، چهره ناخوشايندي را از اين شهر تاريخي در ذهن ثبت مي كند. شهري كه در مسير تردد ميليونها زائر بارگاه امام هشتم قرار گرفته و بايد نقش ميقات الرضا (ع) و دروازه ورودي خراسان رضوي را ايفا كند.

هرچند كمتر مسافري رغبت مي كند وارد شهر شود اما اگر بخواهيم از خيابانهاي اين شهر و مبلمان شهري قوچان هم بگوييم بايد براي هر يك مطلبي جداگانه بنويسيم كه قصه مشكلات اين بخشها طولاني است.

ضروري است مسوولان شهرستان و مديران شهري قوچان نه تنها براي تأمين آسايش و رفاه شهروندان كه وظيفه اصلي آنان مي باشد، بلكه به حرمت صاحب اين ملك و خدمتگزاري به زائران حضرتش، رفع اين مشكلات را در اولويت كاري خود قرار دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.