امین غلام نژاد: شیلی با پیروزی 2-1 مقابل پرو، به فینال رقابت های کوپا آمریکا صعود کرد.‏

 شیلی به فینال کوپا آمریکا رسید

 در شبی که پرو از دقیقه 20، با اخراج کارلوس زامبرونا 10 نفره شده بود، ‏ادواردو وارگاس با زدن هر دو گل شیلی، ستاره میدان بود.‏ وارگاس ابتدا در دقیقه 42 میزبان را پیش انداخت اما در دقیقه 60، گل به خودی گری مدل، کار را به ‏تساوی کشید، ولی این نتیجه چندان پایدار نبود و وارگاس در دقیقه 64 بار دیگر شیلی را پیش انداخت. ‏این نتیجه تا پایان پا بر جا ماند و شاگردان سامپائولی به فینال رقابت‌ها راه پیدا کردند؛ جایی که باید با ‏برنده دیدار آرژانتین- پاراگوئه روبه‌رو شوند.‏

 

      کارت قرمز سرنوشت ساز

تا قبل از اخراجِ زامبرانو پرو تیمِ برتر میدان بود و کاملاً سرتر از میزبانِ پر استرس‌اش بازی می‌کرد. اما در دقیقه‌ 20 زامبرانو، در حالیکه یک کارتِ زرد هم داشت پایش را بیش از حد بالا آورد و در پایین آوردنش پایِ آرانگوئیز را هدف قرار داد. در نگاهِ اول این یک اتفاق به نظر می‌رسد، اما صحنه‌ِ آهسته و البته رکوردِ اخلاقیِ بد زامبرانو برایِ آینتراخت فرانکفورت، نشان داد که عمدی در کار بوده است. خوسه آرگوته، داورِ بازی، بی هیچ شک و تردیدی به مدافعِ پرو کارتِ قرمزِ مستقیم نشان داد. بعد از این اخراج بود که شیلی خودش را پیدا کرد و تازه شروع به بازی کرد.

 سؤالی که حالا در سرِ پرویی‌ها می‌چرخد، این است که اگر زامبرانو اخراج نمی‌شد، چه سرنوشتی ممکن بود برایِ بازی رقم بخورد. این سوال وقتی موضوعیتِ بیشتری پیدا می‌کند که به یاد بیاوریم، لوس اینکاس در 20 دقیقه ابتدایی بازی نمایشی کاملاً برتر داشت. پرو در این دقایق بدونِ توجه به جوِ ورزشگاه، بدونِ ترس و راحت بازی می‌کرد و برعکس تمامِ فشار و استرسِ بازی افتاده بود، رویِ بازیکنانِ شیلی. هر حمله‌ای که پرو رویِ دروازه‌ شیلی می‌کرد، استادیوم ناسیونال را در ترس و وحشت فرو می‌برد؛ حتی اولین موقعیتِ بزرگِ بازی هم ضربه جفرسون فارفان بود که به تیرِ دروازه‌ کلودیو براوو برخورد کرد.  اما کارتِ قرمزِ زامبرانو جدا از اینکه پرو را 10 نفره کرد، بهترین بازیکنشان را هم ازشان گرفت، چون گارکا تصمیم گرفت برایِ بازسازیِ خطِ دفاعی‌اش کریستین کوئواس را بیرون بکشد.

ریتمِ بازیِ پرو بعد از این تعویض به هم ریخت، اما روحیه‌ مبارز و مقاومِ آنها همچنان پا برجا بود. اما پوششِ تمامِ فضاها با 10 نفرِ مقابلِ خطِ حمله برق‌آسایِ شیلی واقعاً ماموریتی غیرممکن بود. به هرروی این سؤال همچنان باقی می‌ماند: اگر پرو 10 نفره نشده بود، آیا موفق می‌شد میزبان را از رسیدن به فینال محروم کند؟

 

      سرمربی‌پرو: اخراج بازی را عوض کرد

ریکاردو گارکا، سرمربی پرو این سؤال را اینگونه جواب می دهد که اخراج زامبرانو، باعث شد تا بازی به نفع شیلی بچرخد و در نهایت 2-1 شیلی پیروز شود. او گفت: «کار سختی است که با یک بازیکن کمتر،مقابل میزبان دقایق زیادی بازی کنید. حالا باید سعی کنیم خود را برای مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده کنیم. اخراج تمام برنامه‌های ما را به هم ریخت. باید دفاع را دچار تغییر می‌کردیم زیرا یک بازیکن در آن پست از دست داده بودیم. در عرض چند ثانیه این اتفاق رخ داد. سعی کردیم چینش چهار دفاع را بازیابی کنیم. باید سعی کنیم اخراجی ندهیم. این موضوع را باید یاد بگیریم و ممکن است برای هر بازیکنی اتفاق بیفتد زیرا بازی‌ها خیلی نزدیک و پایاپای هستند.»

 

      سامپائولی: در سخت‌ترین دیدارمان پیروز شدیم

خورخه سامپائولی، سرمربی شیلی عنوان کرد که دیدار مقابل پرو، سخت ترین دیدار آنها در این کوپا آمریکا بوده است. سامپائولی درباره این دیدار گفت: «حریف عملکرد بسیار خوبی داشت. در دیدارهایی که ما در کوپا آمریکا داشتیم، این سخت ترین دیدار ما بود. از اینکه پیروز شده ایم خوشحالیم. ما با حریفان خیلی سختی روبه‌رو شدیم تا به فینال برسیم. باید عملکردمان را نسبت به بازی های قبل بهبود ببخشیم.»

سامپائولی سپس به تمجید از وارگاس پرداخت و گفت: «خیلی خوشحالیم که وارگاس همیشه به کمک ما آمده است. با او عملکردمان بهتر می‌شود و هر بار که بازی می‌کند، نتیجه را به نفع ما رقم می‌زند.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.