قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و رئیس مجمع و هیأت مدیره سازمان اقتصادی رضوی گفت: فعالیت های مربوط به اجرای برنامه پنج ساله سوم استراتژیک شرکت ها و مؤسسات تابعه سازمان اقتصادی رضوی مربوط به دوره ۱۳۹۸-۱۳۹۴، از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

آغاز اجرای برنامه سوم استراتژیک در مؤسسات سازمان اقتصادی رضوی

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی، برنامه سوم استراتژیک شرکت ها و مؤسسات تابعه سازمان اقتصادی در سال 1393 تدوین و پس از طی مراحل تأیید و تصویب، در بهمن ماه سال گذشته برای اجرا ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در تدوین این برنامه علاوه بر توجه به اسناد بالادستی شامل چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی، سند چشم انداز بیست ساله ایران 1404، قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از مطالعات آینده پژوهی؛ از توان کارشناسان و متخصصان داخلی و تجارب و دانش کسب شده طی برنامه های استراتژیک اول و دوم سازمان اقتصادی نیز استفاده شده است.

مهندس عزیزیان از مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی مشارکتی در هلدینگ ها به عنوان رویکرد برنامه سوم یاد کرد و افزود: این برنامه با بهره گیری از توان متخصصان شرکت ها و مؤسسات تابعه و با توجه به خط مشی ها و سیاست های ابلاغ شده از سوی سازمان اقتصادی تدوین شده است.

وی ادامه داد: به منظور اطمینان از کیفیت محتوای فنی و تخصصی، برنامه های موسسات و شرکت ها در کارگروه های تخصصی برنامه استراتژیک نظیر کارگروه مالی و اقتصادی، صنایع غذایی، صنایع قند، عمران و ساختمان، کشاورزی و دامپروری مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت توسط کمیته تخصصی و راهبردی سازمان اقتصادی تصویب شده است.

رئیس مجمع و هیأت مدیره سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به اهداف استراتژیک سازمان اقتصادی در برنامه پنج ساله سوم خاطرنشان کرد: رشد درآمد، افزایش و توسعه سهم بازار داخلی و خارجی محصولات و خدمات، ارتقای بهره وری و مدیریت هزینه ها و بهای تمام شده محصولات و خدمات، تقویت هم افزایی و ارتباط بین شرکت ها و موسسات، ارتقای کاربری و بهبود به کارگیری دارایی ها و تکنولوژی های در دسترس، مهم ترین اهداف مورد نظر در تدوین برنامه سوم است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اصلاح و بازنگری فرآیندها و توسعه سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات، تأمین و استفاده بهینه از منابع مالی و بهینه سازی ساختار مالی و سرمایه شرکت ها، ارتقای تحقیق، توسعه، خلاقیت و نوآوری و همچنین توجه به نیازهای بازار و مشتریان از دیگر اهداف به شمار می رود.

مهندس عزیزیان درباره پایش و نظارت بر روند اجرای برنامه سوم خاطرنشان کرد: سازمان اقتصادی رضوی علاوه بر نظارت عالیه بر مراحل مختلف تدوین برنامه استراتژیک، همچون برنامه های قبلی، روند اجرای برنامه سوم را نیز به طور دقیق و مستمر در کمیته برنامه ریزی استراتژیک سازمان مورد اندازه گیری و پایش قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: سازمان اقتصادی رضوی به همین منظور از زیرساخت ها و بستر های ارتباطی و هچنین سیستم های اطلاعاتی فراهم شده بین سازمان، شرکت ها و مؤسسات تابعه بهره خواهد گرفت.

 

مهم ترین دستاوردهای برنامه دوم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و رئیس مجمع و هیأت مدیره سازمان اقتصادی رضوی گفت: در برنامه دوم با وجود شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و رکودد بازارها، در بیشتر حوزه های کسب و کار موسسات و شرکت های تابعه آستان قدس رضوی، بهبود و روندی رو به رشد داشته اند.

مهندس مهدی عزیزیان اظهار داشت: شرایط محیطی پیرامون فضای کسب و کار شرکت ها و مؤسسات تابعه سازمان در طول برنامه دوم در بیشتر گروه های کسب و کار سازمان اقتصادی، فضایی بسیار ناپایدار و نامتعادل بوده است.

وی با اشاره به شرایط نامساعد محیط کسب و کار در طول برنامه دوم استراتژیک خاطرنشان کرد: وجود تحریم های ناجوانمردانه بین المللی، تلاطم های ارزی، تورم، مشکلات تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها و شرایط رکود حاکم بر بازارها خصوصاً پروژه های ملی و عمرانی و نیز تداوم و شدت گرفتن مشکل کم آبی و خشکسالی و سایر تحولات جوی از جمله نمونه هایی از شرایط نامساعد محیط کسب و کار در این دوره بوده است.

عزیزیان ادامه داد: با وجود تمامی این ناملایمات، با استفاده از رهنمودهای روشنگرانه مقام منیع تولیت آستان قدس رضوی و با استعانت از ولی نعمتمان، حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تهیه و ثناء و همچنین توجهات خاصه آن حضرت و تدابیر به عمل آمده، به حمد الله نه تنها مجموعه عملکرد شرکت ها و مؤسسات تابعه دچار بحران و چالش نشده، بلکه شاهد بهبود و ارتقای آن نیز بوده ایم.

وی اضافه کرد: در مجموع تأثیر ریسک ها و چالش های محیطی بر عملکرد مجموعه ها کاهش یافته و در بیشتر حوزه های کسب و کار روند رو به رشد بوده است.

رئیس مجمع و هیأت مدیره سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به سرمایه گذاری ها و پروژه های بزرگ به انجام رسیده در طی برنامه دوم عنوان کرد: در حوزه کشاورزی با توجه به مطالعات آینده پژوهی صورت گرفته، بحران آب به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی برنامه ریزی های انجام شده هم اکنون شرکت ها و مؤسسات تابعه با بهره گیری از تکنولوژی های نوین نظیر استفاده از سیستم های آبیاری نوین، حرکت به سمت کشت های گلخانه ای، ایجاد باغ های متراکم، کاهش میانگین سنی باغات، نوسازی و بهره گیری از ماشین آلات و ادوات کشاورزی به روز، پتانسیل سنجی و بهینه سازی الگوی کشت و تولید با توجه به کاهش نزولات آسمانی و همچنین شرایط اقلیمی به لطف حق توانسته اند در مقایسه با سال های گذشته عملکرد مناسبی در رابطه با بحران آب و بهینه سازی مصرف آن داشته باشند.

رئیس مجمع و هیأت مدیره سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به دستاوردهای شرکت های صنعتی و معدنی سازمان اقتصادی رضوی در برنامه دوم اظهار کرد: در این شرکت ها پروژه های بهبود و نوسازی تکنولوژی به انجام رسیده و بعضاً در دست اقدام است. در این حوزه نیز توانسته ایم دستاوردهای مناسبی داشته باشیم و شرکت های زیان ده و دارای بازدهی نامناسب به شرکت هایی با عملکرد و بازدهی مناسب تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: در گروه داروسازی نیز عملکردی موفق به سمت تولید داروهای خاص ضد سرطان، داروهای همودیالیز، هورمون رشد و همچنین ایجاد زنجیره ارزش در صنعت دارو و تولید فاکتور هشت برای اولین بار در ایران داشته ایم.

مهندس عزیزیان درباره سرمایه گذاری های صورت گرفته در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ صنایع غذایی به خبرنگار ما گفت: در گروه شرکت های صنایع غذایی سرمایه گذاری به منظور نوسازی، بهینه سازی و ارتقای ظرفیت خطوط و تولید شرکت ها و ارتقای صادرات محصولات، برنامه ریزی و به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: بازآفرینی و بهینه سازی شرکت کمباین سازی ایران و خروج این شرکت از زیان دهی یکی دیگر از دستاوردهای برنامه دوم است که ان شا ا... طیسال های آینده نتایج برنامه ها و اقدامات صورت گرفته به ثمر خواهد نشست.

مهندس عزیزیان اضافه کرد: همچنین در گروه شرکت های عمران و خدمات، مجموعه ای از مهندسان و کارشناسان خبره و متخصص توانسته اند پروژه های بسیار مناسب و ارزشمندی را به عنوان پیمانکار دولت محترم و بخش خصوصی در داخل و خارج کشور به انجام رسانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.