قدس آنلاین-ایلام: ماه رمضان، ماه میهمانی خداست، ماه رسیدن به مقام و بهترین مراتب انساني است، ماه تمرين بندگي و بخشندگي است.

امام حسن مجتبی (ع)، تجلی عشق و اکرام

 ماه رمضان فرصتي براي بازسازي خود از زنگار غفلت و فراموشي است، هر ثانيه اش تبلور اراده بشر براي رهايي از چنگال شیطانی نفس  است.  

در اين ماه پربركت، درهاي بهشت الهي بر روی كساني گشوده مي شود كه پنجره هاي سرنوشت را بسته و بر بال هاي صبر و فدا کاری و گذشت و مهرباني با ايتام و در راه ماندگان به افق انسانيت چشم دوخته اند.

 روزه داران واقعي كساني هستند كه صبر در برابر سختي ها،  فداکاری در برابر همنوعان، گذشت از خطاها، کشیدن دست نوازش بر سر يتيمان و شاد كردن دل غمگینشان و رونق بخشيدن به سفره فقرا را نه تنها تمرين كرده بلكه در وجود خود سرشته و استقرار یافته اند.

چه زيباست كه در  روزهاي پر از رحمت رمضان این دقايق تكرار نشدني ساعات ماه خیر و برکت علاوه بر بندگي و بخشندگي، مهرباني را هم تمرين كنيم و بدانيم كه جامعه ما زماني حال و هواي واقعي رمضان را درك خواهد كرد كه ما دستان خود را از مهرباني كردن به يتيمان و در راه ماندگان و نيازمندان واقعي دريغ  نکنیم.

تمامی ائمه معصومین(ع) در کنار سایر خصلتهای اخلاقی و انسانی که داشتند به جوانمردی و بخشندگی نیز معروف بودند که امام حسن مجتبی(ع) نیز در میان آن بزرگواران از این لحاظ از برجستگی و عظمت خاصی برخوردار است تا به آیندگان این درس را بدهد که در راه خدا باید از مال و ثروت خود گذشت و نیازمندان را از آن محروم نساخت.

آن امام همام(ع) به آیندگان تأکید دارد: لذت دنیا در این نیست که آنچه داری تنها برای خود داشته باشی بلکه باید شادی را با فقرا و نیازمندان تقسیم کرد.

تاریخ نمونه های فراوانی از این ایثار و از خود گذشتگی ها را به ثبت رسانده که بیان هر یک از آنها سند افتخاری است برای آن امام هدایت، اما باید توجه داشت که جود و بخشش های امام حسن(ع) بی هدف و بی حساب نبود و آن حضرت بدنبال هر کمکی درس جدیدی را به نمایش می گذاشت تا آموزه ای برای آیندگان باشد.

مورخان از انس بن مالک نقل کرده اند که روزی کنیزی شاخه گلی برای امام حسن(ع) هدیه کرد امام به او فرمود: تو در راه خدا آزاد هستی.
 انس می گوید: من به امام عرض کردم شما به خاطر یک شاخه گل او را آزاد کردی؟ امام حسن(ع) فرمود : خداوند ما را چنین تربیت کرده است آنجا که می فرماید: « و اذا حییتم تبحیه فحیوا باحسن منها » هرگاه به شما  تحیت گفته شد پاسخ آن را  به بهترین نحو بدهید و نیکوتر از هدیه اش آزادی او در راه خدا بود.

 آنچه بیان شد تنها مشتی از خروارها ایثار وکرم و جود و بخشش امام حسن (ع) بود و به خاطر همین خوها و عادتهای اخلاقی است که ایشان به کریم اهل بیت(ع) شهرت یافته است.

باشد که ما نیز با پیروی کردن از آن حضرت روش انفاق و بخشش و گشاده دستی را در  ماه بندگی و رحمت پیش گیریم و به درستی تمرین کنیم.

*-طاهره علی نژاد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.