قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه انتظارش هم میرفت وپیش بینی هم می شد ، مذاکرات درموعد مقرر به پایان نرسید و توافق بر سر پرانتزهای باز موجود درمتن توافق با سرسختی طرفین نیازمند زمان بیشتر برای حل موضوع شد.

فقط چند گام تا توافق هسته ای باقی مانده است/ نگارش دشوارترین بخش توافق با مذاکره روی خطوط قرمز/ بازی امریکا با زمان برای فشار به مذاکره کنندگان ایرانی

با بازگشت محمد جواد ظریف که هیاتی را هم همراه خود داشت به محل مذاکرات ؛ کارجدی ترشد و طرفین عزم خود را برای پایان دادن به مذاکرات و اعلام توافقی که انتظار میرود برد – برد باشد ، جزم کردند.دراین حال هنوز هم نمیتوان به طور صددرصد از رسیدن به یک توافق قطعی خبر داد اما به نظر میرسد که طی هفته پیش رو گامهای نهایی دراین خصوص برداشته شود.

دراین حال گزارش میرسد که رمزگشایی از تاخیر ایجاد شده در مذاکرات هسته ای با توجه به اخباری که قبلا در خصوص ارسال جمع بندی نهایی کری و مونیز به اوباما منتشر شد، چندان دشوار به نظر نمی رسد.

 اگرچه قرار بود تا سه شنبه نظر نهایی و قطعی اوباما در خصوص نقاط اختلافی مهم و تعیین کننده در رسیدن به توافق اعلام شود، اما هنوز این اعلام نظر به صورت قطعی صورت نگرفته است. از این رو تیم مذاکره کننده هسته ای ایالات متحده آمریکا نیز تا زمان عدم اعلام این موضوع ترجیح داده است با سرعتی آهسته به فعالیت خود ادامه دهد. جان کری که در جریان مذاکرات هسته ای وین ۸، تجربه تغییر نظر اوباما در دقایق پایانی مذاکرات هسته ای را درک کرده است این بار سعی دارد به مدیریت صحنه مذاکرات و حفظ فضای متلاطم موجود تا زمان اعلام نظر قطعی اوباما بپردازد.

 از سوی دیگر، تاکید مقامات کاخ سفید در خصوص تمدید چند روزه مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی، نشان می دهد اگرچه تصمیم هایی از سوی اوباما در قبال نقاط اختلافی اتخاذ شده است، اما او هنوز در مخابره قطعی این تصمیم به محل مذاکرات هسته ای در وین دچاز تزلزل است.

 درهمین حال شبکه تلویزیونی الحره، "میشل غندور" خبرنگار این شبکه در گفتگویی از وین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک در این شهر و احتمال دستیابی طرفین به توافق گفت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به محض بازگشت از تهران به وین، در این شهر با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و این دیدار حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از این دیدار هیئت های آمریکایی و ایرانی هم به آنها ملحق شدند.

ظریف در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص سفر به تهران و اهمیت این سفر گفت: من امروز برای دستیابی به توافق نهایی در اینجا هستم و گمان می‌کنم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. از سوی دیگر کری هم مذاکرات دو جانبه با همتای ایرانی خود را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد.

وی در ادامه درباره وجود جدول زمان بندی شده برای گفتگوها یا صدور هرگونه بیانیه از آن گفت:  هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند با قاطعیت درباره زمان اضافی مورد نیاز سخنی بگویند اما قدر مسلم این که تاکید می‌کنند این دور، آخرین دور مذاکرات است و این دور از مذاکرات به هیچ وجه به حال تعلیق در نخواهد آمد تا دور جدیدی از مذاکرات در آینده، برگزار شود.

***مذاکرات هفت روز تمدید شد

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره تمدید مذاکرات گفت: چون مذاکرات به پایان نرسیده و از طرفی مهلت ما به پایان رسید تصمیم همه این است که برای هفت روز بیشتر در وین بمانند و این مذاکرات را به سرانجام برسانند.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگویی افزود: از آنجا که تحریم‌هایی که تعلیق شده بودند طبق قوانین به صورت اتوماتیک بر می‌گشت، بنابراین اروپا و آمریکا ناچار بودند به طور رسمی مذاکرات را تمدید کنند. ولی برای اینکه احساس اینکه دوباره برای چند ماه مذاکرات تمدید شده، پیش نیاید صرفا برای هفت روز توافق ژنو تمدید شد و به آژانس هم اعلام شد که براساس توافق ژنو به وظایف خودش ادامه دهد.

وی گفت: مذاکرات در این چند روز ادامه پیدا خواهد کرد تا ان‌شاءالله به سرانجام برسد، اما ما هنوز در موقعیتی نیستیم که به صراحت بگوییم این مذاکرات قطعا به سرانجام نهایی خودش به عنوان یک توافق یا عدم توافق می‌رسد.

عراقچی افزود: بعضی مسائل اختلافی هنوز وجود دارد که در مورد آنها توافق حاصل نشده و بعضی از متون هست که هنوز نوشته نشده، در حقیقت داریم شبانه‌روزی روی آنها کار می‌کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در این هفت روز توافق امکان دارد، گفت: امیدوار هستیم که در این هفت روز به سرانجام برسیم اگر هم نرسد ما هیچ گاه اسیر زمان نبوده و نخواهیم بود و برای ما رسیدن به یک توافق خوب با ملاک‌هایی که ترسیم شده، مهم است نه اینکه حتما در یک زمان مشخصی باید به سرانجام برسد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که تمدید 7 روزه مذاکرات ایران و 1+5 در وین، امری ساده و فنی برای ادامه تلاش‌ها در راه رسیدن به راه حل نهایی بوده است.

جان کربی بار دیگر به مسئله تمدید 7 روزه بازگشت و گفت: «شاید طی 3 روز و یا شاید در هفتمین روز به توافق برسیم؛ شاید هم اصلاً به توافق نرسیم. وزیر (کری) پیش از این هم گفته بود که عدم توافق بهتر از رسیدن به توافقی بد است

***تهدید اوباما به خروج از مذاکرات هسته‌ای

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب و در بحبوحه آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای که با هدف دست‌یابی به توافق جامع دنبال می‌شود، از وضعیت شهورندان این کشور در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته رویترز، وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با «دیلما روسف» همتای برزیلی خود سخن می‌گفت، افزود که جدا از مساله هسته‌ای، مساله شهروندان آمریکایی در ایران را پیگیری خواهد کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده چارچوب توافق به دست آمده با ایران را چارچوبی دانست که می‌تواند این کشور را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای منع کند. ادعای اوباما در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است.

وی هشدار داد که اگر ایران به چارچوب مزبور پایبند نباشد، در روند مذاکرات مشکل ایجاد خواهد شد و تاکید کرد که هدف از مذاکرات، رسیدن به راه‌هایی است که قابل راستی‌آزمایی بوده و ایران را از دسترسی به سلاح اتمی بازدارد.

وی همچنین ادعا کرده است که در صورت مطرح بودن یک توافق بد، آمریکا از مذاکرات خارج خواهد شد.

درهمین حال سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان گفت : اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه برسد در ثانیه های آخر به نتیجه خواهد رسید چرا که تا کنون هیچ کدام از طرفین برگ های آخرشان را رو نکرده اند و منتظر لحظات آخر می شوند .

آصفی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در این باره که مذاکرات تا شش روز دیگر تمدید شده و اگر زمان این مذاکرات طولانی شود آیا به نفع ماست یا به ضرر ما ؟ افزود: ما خودمان را نباید خیلی گرفتار زمان کنیم .

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه اصولاً غربی ها و مخصوصاً آمریکایی ها شیوه ای دارند که با استفاده از آن طرف مقابل را از لحاظ زمانی تحت فشار قرار می دهند و به این ترتیب سعی می کنند حداکثر امتیاز را بگیرند افزود : از ابتدا هم روشن بود که این مذاکرات تا نیمه شب سه شنبه  که وقت مقرر بود به نتیجه نمی رسد چون اختلاف ها باقی مانده خیلی هم کم نیست و اختلاف ها کیفی بود .

آصفی هدف از فضاسازی های شدید رسانه های غربی که اینگونه القاء می کنند که ایران باید خطوط قرمزش را رها کند تا مذاکرات به سرانجام برسد گفت : هدف آنها برای بدست آوردن امتیازهای بیشتر است ؛‌ باید توجه کنیم که ایران خطوط قرمز خود را به صورت علنی اعلام کرده است و آنها هم این را می دانند اما در دنیای سیاست می گویند که اگر این مذاکره به نتیجه نرسید مقصر ما نبودیم و مقصر ایرانی ها بودند .

وی در همین زمینه افزود : اما تا اینجای کار جو عمومی دنیا در دست ایران است و معتقدند که حق با ایران است و به نظر من این مذاکرات دو سر سود بوده است؛ چه به نتیجه برسد که در این حالت منافع کشورمان بدست می آید و چه به نتیجه نرسد که در این حالت هم طرفهای مقابل ما مقصر هستند .

محسن رضائی هم به تلویزیون دولتی چین گفت تهران خواهان نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای جاری است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، رضائی گفت:« ما دلمان می خواهد که در همین مرحله از گفتگوها، توافق نهایی حاصل شود و نه اینکه به دور بعدی برسد. اما باید توجه داشت آمریکا بر برخی از درخواستهای محکوم به شکست تاکید دارد. ما نگران هستیم که آمریکا بخواهد با این کارهایش، روند مذاکرات را مختل کند. همه مقامات به دنبال رسیدن به توافق خوب هستند. ما آمادگی های زیادی نیز برای رسیدن به این توافق، ترتیب داده ایم. به همین علت، ما محدودیتهای متعددی را پذیرفته ایم

***موضع سرسختانه دو طرف مذاکرات هسته اي

این درحالی است که یورونیوز اعلام کرد موضع سرسختانه دو طرف مذاکرات هسته ای، دستیابی به توافق را دشوار کرده است.

پرسشی که در این جا می شود اینکه با وجود این موضع سرسختانه ،چه طرفی است حاضر است امتیاز بیشتری بدهد.

همچنین خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم سسیل فویاتر  و فیلیپ شوآب نوشت:

قدرت‌های بزرگ جهانی و ایران که درگیر مذاکرات واقعاً‌ پیچیده‌ای در وین هستند، روز سه‌شنبه با تمدید این مذاکرات تا هفتم ژوئیه آینده موافقت کردند تا به توافقی تاریخی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

دستیابی به این توافق هسته‌ای که به گفته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هنوز دور از دسترس نیست، موضوع ماراتنی دیپلماتیک است که از بیش از بیست ماه پیش آغاز شده است. پیشتر امید می رفت تا سی‌ام ژوئن این توافق‌نامه نهایی شود.

بازرسی از مراکز مشکوک ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اساسی ترین نکات گفتگوها است. آژانس پیش از این به مراکز هسته ای اعلام شده ایران دسترسی داشته است اما می خواهد این امکان را به دست آورد که دامنه بازرسی های خود را به مراکز نظامی گسترش دهد. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران و کسی که حرف آخر را درخصوص پرونده هسته ای می زند اساسا چندین بار با این مسئله مخالفت کرده است .

مسایل کلیدی دیگری باید حل وفصل شود که از آن جمله می توان به دوره توافق اشاره کرد. جامعه بین المللی می خواهد برنامه هسته ای ایران به مدت دست کم 10 سال مهار شود اما آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران هفته گذشته محدودیت زمانی طولانی مدت را در ظرفیت های ایران رد کرد .

لغو تحریم ها نیز گره مهمی است، زیرا ‌تهران تدابیری فوری را می خواهد درحالی که پنج بعلاوه یک لغو تدریجی و مشروط این تحریم ها را می خواهد.

دستیابی به توافق‌نامه قطعی شاید پیامدهای بین‌المللی مهمی داشته باشد و راه را به روی نزدیکی بیشتر بین آمریکا و ایران باز کند و باعث بازگشت جمهوری اسلامی ایران به صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی شود، موضوعی که به ضرر اسرائیل و حکومت‌های سنی منطقه تمام خواهد شد.

درهمین حال ، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اعلام کرد خبر بدی برای توافق هسته ای با ایران منتشر شده است چراکه مقامات آمریکایی می گویند توافق هسته ای احتمالا تا مهلت تعیین شده یعنی سی ام ژوئن آماده نخواهد شد. ماجرا فقط به همین مسئله ختم نمی شود. مایکل هیدن رئیس سابق سازمان سیا نیز گفته است از آن بیم دارد که ایران در مذاکرات فشرده، دست بالاتر را به دست بیاورد.

دراین راستا همچنین خبرنگار الاخباریه سعودی با اشاره به خوشبینی های موجود درباره مذاکرات هسته ای، تمدید مذاکرات را نشان دهنده موضوعات بغرنجی دانست که پیش روی مذاکره کنندگان قرار دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی، مذاکره کنندگان ایران و غرب تصمیم به تمدید مذاکرات هسته ای تا روز هفتم ژوئیه گرفتند. این تصمیم در پی عدم دستیابی به توافق نهایی تا پایان مهلت تعیین شده یعنی سی ام ژوئن اتخاذ شد. منابع دیپلماتیک از پیشنهاد آمریکا در خصوص بازرسی از تاسیسات نظامی خبر دادند که یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف در این مذاکرات به شمار می رود.

نایف نوفل خبرنگار شبکه در وین در گزارشی با اشاره به این که سی ام ژوئن فرارسید و به جای اعلام دستیابی به توافقنامه نهایی، خبر تمدید مذاکرات تا هفتم ژوئیه اعلام شد، افزود: اعلام تمدید مذاکرات نشان دهنده پیچیدگی های موجود بر سر راه مذاکره کنندگان در مدت باقیمانده است که قرار است آخرین مهلت قبل از امضای توافقنامه جامع باشد که هدف از آن تضمین صلح آمیز بودند برنامه هسته ای ایران در برابر لغو تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر این کشور است. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پس از بازگشت از تهران به وین به صورت جداگانه با وزرای خارجه کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک دیدار کرد.

در ادامه پس از پخش قسمتی از سخنان ظریف که در آن بر داشتن اختیارات کامل در مذاکرات تاکید کرد و گفت برای گرفتن اختیارات به تهران نرفته بود، آمده است: دیپلمات های غربی به آنچه ظریف درباره سفر خود برای رایزنی با مسئولان ایرانی به آن اشاره نکرد، اشاره کردند. ظریف حامل پیشنهاد آمریکا در خصوص کوتاه آمدن غرب از بازرسی مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی در مقابل دادن اطلاعاتی شفاف درباره فعالیت های فعلی و گذشته ایران، بود. کارشناسان بر این باورند که این پیشنهاد با استقبال تهران روبرو شده است.

یک کارشناس با اشاره به سخنان آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم ایران در خصوص مذاکرات گفت: پیام آیت الله خامنه ای، علائمی مثبت برای مذاکرات ارسال می کند و این بدان معناست که می توان به حل یکی از بغرنج ترین مسائل مورد اختلاف نزدیک شد، ولی با این حال مسئله تحریم ها نیز وجود دارد که بی شک موضوعی بغرنج است. خوش بینی های محتاطانه های درباره نتایج مذاکرات کنونی وجود دارد.

در ادامه گزارش آمده است: موضوع لغو تحریم های اقتصادی تهران و اطمینان از توانایی های این کشور برای توسعه هسته ای و نیز بازرسی ها، از مهمترین موضوعات مورد اختلاف است که مذاکرات وین می کوشد آنها را برای دستیابی به حل جامع موضوع هسته ای، به آنها دست پیدا کند. سوالی که اکنون وجود دارد سرنوشت این دور از مذاکرات پس از تمدید چند روزه آن است که یا به توافقی تاریخی منجر می شود یا این که همچنان اسیر چرخه تمدید باقی خواهد ماند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.