سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پیشرفتی که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته، انکارناپذیر است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا: می‌توانیم کنگره و دلواپسان خودمان را راضی کنیم

«آلن ایر» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایلنا به وین٬ تاکید کرد: «در هر دور از مذاکرات برای کاهش اختلافات و فاصله در مواضع تلاش می‌کنیم و شاهد پیشرفت‌هایی نیز بوده‌ایم٬ ولی با همه اینها بعضی اختلاف‌ها٬ هم در جنبه فنی و هم در جنبه سیاسی به قوت خود باقی است که این اختلاف‌ها نیز باید حل شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «در همین راستا تمهیدات برنامه جامع اقدام مشترک را تا هفتم جولای تمدید کردیم تا فرصت بیشتری برای دستیابی به راه‌حل داشته باشیم و تلاش می‌کنم در این چند روز به توافقی برسیم که مورد قبول همه طرف‌ها باشد.»

این مقام آمریکایی افزود: «به هیچ عنوان کیفیت مذاکرات را فدای زمان نخواهیم کرد و آنچه که برای ما اهمیت دارد، این است که به توافقی مبتنی بر تفاهم لوزان برسیم. این تفاهم مبنای عمل ما است و تلاش می‌کنیم در چارچوب آن جزییات را مشخص کرده و پرانتزها را پاک کنیم.»

ایر در ادامه با بیان اینکه «تلاش ما این است که به یک درک مشترک برسیم»٬ افزود: «در لوزان بر سر مسائل اصلی و عمده توافق کردیم. کار ما از آن زمان در سطوح مختلف بدون وقفه ادامه دارد. هم در سطح مدیران و هم در سطح کارشناسان. کار ما این بود که با تمرکز بر جزییات، مسائل باقی مانده را حل و فصل کنیم. ولی این کار آسانی نیست. به همین دلیل با وجود این‌که نیت همگی ما خوب بود و کارمان را با جدیت تمام انجام دادیم، نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «زمان برای تصمیم‌های سخت سیاسی فرا رسیده است.»

وی با اشاره به اقدام‌های کنگره آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و توافق احتمالی گفت: «در آمریکا نیز مانند ایران سیستم تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه کار خود را انجام می‌دهد. ما از طرح سناتور «باب کروکر» ایراد گرفتیم و فکر می‌کنیم اگر بتوانیم به توافق خوبی برسیم، می‌توانیم کنگره و دلواپسان خودمان را راضی کنیم.»

ایر در پاسخ به ساز و کار لغو تحریم‌ها در صورت دستیابی به توافق، گفت که درباره جزییات این مسائل اظهارنظری نمی‌کند٬ ولی در عین حال تاکید کرد: «زمان‌بندی لغو تحریم‌ها یک موضوع اصلی این مذاکرات است.»

این مقام آمریکایی افزود: «اگر ایران نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای خود را رفع کند، ما نیازی به تحریم‌های هسته‌ای نخواهیم داشت.»

وی همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا به دنبال استفاده تبلیغاتی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران به منظور کسب برگ برنده برای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است را رد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.