۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰
کد خبر: 293061

قدس آنلاین: عزیز بودن در میان مردم و برخورداری از احترام خواسته همه انسان ها است که می توانند با راهکاری ساده به این آرزو جامه عمل بپوشانند.

راهی ساده برای عزیز شدن

به گزارش قدس آنلاین، زبان عضوی است که اگر مراقب نباشیم بیشترین گناهان را با آن مرتکب می شویم چنانکه گناهان کبیره ای همچون دروغ، غیبت، تهمت و ... با آن صورت گرفته و حسنات آدمی را سوزانده و سیئات را در پرونده اش وارد می کند. از این رو است که بر حفظ زبان بسیار توصیه و سفارش شده است.

مردى به حضرت ابوالحسن (ع) عرض كرد: مرا سفارشى نما، فرمودند: «زبانت را نگهدار تا عزيز باشى و افسار خود را بدست مردم مده كه خوار و زبون شوى.»

رسول خدا (ص) به مردى كه خدمتش آمد، فرمودند: «نمي خواهى تو را به امرى راهنمائى كنم كه خدا به سبب آن بهشتت برد؟» عرض كرد: چرا يا رسول اللَّه! فرمودند: «از آنچه خدا به تو داده بده»، عرض كرد: اگر خودم از آنكه به او دهم نيازمندتر باشم چه كنم؟ فرمودند: «مظلوم را يارى كن» عرض كردم: اگر خودم از آنكه ياريش كنم ناتوانتر باشم چه كنم؟ فرمودند: «كارى براى نادان كن- يعنى نادان را راهنمائى كن»، عرض كردم: اگر خودم نادانتر از او بودم چه كنم؟ فرمودند: «زبانت را جز از خير خاموش دار. آيا شادمان نيستى كه يكى از اين خصال داشته باشى كه تو را به بهشت برد.»

امام صادق (ع) فرمودند: «لقمان به پسرش گفت: پسر جان اگر خيال كنى سخن از نقره‏ است، بدان كه خاموشى از طلا است.»

رسول خدا نیز می فرمایند: «زبانت را نگهدار، زيرا نگهدارى زبان صدقه ‏اي است كه به خود مي دهى (چون خاموشى تو را از بلا نگهدارد)» سپس فرمودند: «هيچ بنده اى حقيقت ايمان را نشناسد، تا برخى از زبانش را نگهدارد (و تنها آنچه را به سود دنيا يا آخرتش باشد رها كند و بگويد).»

على بن الحسين عليهما السلام فرمودند: «در هر بامداد زبان آدميزاد بر تمام اعضائش مشرف شود و گويد: چگونه هستيد؟ گويند: اگر تو ما را رها كنى خوبيم و مي گويند: خدا را خدا را نسبت به ما به ياد آور و سوگندش دهند و گويند ما به سبب تو ثواب و عقاب بينيم.»

علاوه بر این از نشانه ‏هاى فقاهت، بردبارى و علم و خاموشى است، همانا خاموشى يكى از درهاى حكمت است، همانا خاموشى محبت مى‏ آورد و راهنماى هر امر خيرى مي باشد. آنچنان که امام صادق (ع) فرمودند: «در حكمت آل داود (كتاب زبور) است كه: بر عاقل لازم است كه به وضع زمان خود آشنا باشد، سرگرم كار خود بوده، زبانش را حفظ كند.»

امام رضا (ع) مي فرمودند: هر گاه مردى از بنى اسرائيل مي خواست عبادت كند، ده سال پيش از آن خاموشى مي گزيد. (يعنى سخن بيهوده نمي گفت و فكر خود را متوجه علوم و معارف دينى مي نمود و سپس به تعليم و هدايت خلق مي پرداخت).»

منبع:

اصول کافی، جلد 3

انتهای خبر/

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    سلام ممنون لطف کنید در مورد راههایی که میشود بر زبان غلبه کرد هم مطلب بارید.