قدس آنلاین: مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت:هزار و ۳۵۰ اتوبوس لیالی قدر به زایران و مجاوران خدمات رسانی می کنند.

هزار و ۳۵۰ اتوبوس لیالی قدر  به زایران و مجاوران  خدمات رسانی می کنند

 

به گزارش قدس آنلاین- خراسان رضوی،هادی عطار زاده طوسی در نشست خبری سالگرد تاسیس اتوبوسرانی مشهد و در تشریح برنامه های شبهای قدر این سازمان گفت: در طرح ویژه لیالی قدر ، هزار و 350اتوبوس برای زایران و مجاوران خدمت رسانی  می کنند.

طوسی افزود:این سازمان 2هزار و 69 اتوبوس فعال در 149 خط دارد که روزانه 20 درصد از سفرهای درون شهری  را ساماندهی  کرده  و در روزهای عادی 6 میلیون سفر یک و میلیون هزار سفر را در حمل و نقل شهری جابه جا می کند.

وی گفت :در برنامه های  پنجم  توسعه پیش بینی شده 40 درصد سفرها با اتوبوس باشد،هم اکنون ما  با عقب ماندگی 50 درصدی در این زمینه در حمل و نقل شهری ، روبه رو هستیم.

وی با اشار به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گفت: برای بهسازی این ناوگان نیاز به فراهم کردن زیرساخت ها داریم .

طوسی با اعلام برنامه های این سازمان در لیالی قدر گفت : درشب 19 ماه رضمان 420 اتوبوس و در شب 21 رمضان 545 و در شب 23 ماه مبارک رمضان 358 اتوبوس جابه جایی زایران و مجاوران را از پایانه ها ی منتهی به حرم مطهر رضوی ومساجد، برعهده دارند که جمعا هزارو 350 دستگاه اتوبوس در سه شب، خدمات رسانی می کنند.

وی در ادامه  به  100 دستگاه اتوبوس خط 3 بی ارتی سال 94 رونمایی شده بود، اشاره کرد  و گفت : این صد دستگاه از شهرک رجایی در شرق مشهد  و طی25 کیلومتر مسافت  درمسیر پر مسافر  خدمات رسانی را انجام می دهند  ، هرچند که تجهیز این کرودیور هزینه های بالایی دارد و طبق برنامه ریزی ها ی انجام شده برنامه این است که این ناوگان را فعال کنیم ،حتی اگر زیر ساخت ها فراهم نباشد.

 طوسی به 175 میلیارد تومان سرمایه گزاری  برای این خط بی آرتی اشاره کرد و گفت :یکساله نمی توان بسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی را انجام داد.

وی گفت: اتوبوس های خطوط  بی آرتی،یک و نیم برابر اتوبوس های معمولی جابه جایی مسافر دارند و با جایگزینی این اتوبوس ها فرسوده ها حدف می شوند و با  استقرار این اتوبوس ها 200 اتوبوس از این مسیر خارج  شد ه و 100 دستگاه جایگزین  می شود که به سرعت حمل و نقل  عمومی کمک کنیم.

طوسی در ادامه از اولین پیوست فرهنگی و زیست محیطی برای این خطوط  خبر داد  و گفت :این پیوست برای اولین بار در کشور انجام  و مذاکرات نهایی انجام شده و به زودی عملیات بی ارتی انجام می شود.

وی در توضیح  طرح تحقیق و تفحص از سازمان اتوبوسرانی گفت :این طرح تحقیق و تفحص به بررسی تیم شورای شهر منوط شد که  با ارائه پاسخ ها ابهامات رفع  شد.

رییس سازمان اتوبوسرانی  درباره خدمات رسانی  اتوبوسهای بی کولردر فصل تابستان گفت: نیمی از ناوگان فرسوده است و 2 هزار و 69 اتوبوسها، هزار دستگاه فرسوده و فاقد کولر هستند.

وی در ادامه به تدوین برنامه ای 8 ساله اشاره کرد و افزود:متناسب با واقعیت، بودجه ای برای  این نوسازی  در نظر گرفته شده که سالانه 350 دستگاه اتوبوس جدید  اضافه خواهد شد که در بازه 10 ساله کمبود ناوگان و فرسودگی رفع  می شود که بالغ بر 200 میلیارد تومان باید سالانه هزینه شود.

 طوسی  در باره عدم پرداخت بهای خدمات ،فرار من کارت توسط مسافران درون شهری گفت:در دو مطالعه میدانی انجام گرفته،  مشخص شد که 28 درصد استفاده کنندگان بهای خدمات را نمی پردازند ، یعنی یک چهارم درامدهای اتوبوسرانی محقق نمی شود.

وی با اشاره به 400 میلیون تراکنش در سال گفت : 100 میلیون تراکنش؛ یعنی 30 میلیارد تومان عدم پرداختی  در این زمینه داریم، در حالیکه با پرداخت به موقع این تراکنش ها می توان 60 اتوبوس خرید.

 رییس سازمان اتوبوسرانی  به طرحی  در همین زمینه اشاره کرد که تنوع درشیوه های پرداخت  می باشد  و گفت:  در این طرح ، شهروندانی که من کارت ندارند یا فاقد شارژ هست باید رقمی بالاتر را پرداخت کنند که پیشنهاد دو برابری  تا سقف 500 تومان برای پرداخت غیر از من کارت  می باشد.

وی به مطالعه ای تصادفی رانندگان متخلف در این زمینه هم اشاره کرد و گفت : اگر موردی باشد به تعلیق راننده خاطی می انجامد.

 طوسی درباره تابلوهای اطلاع رسانی  زمان سرویس دهی حرکت اتوبوسها از ایستگاهها گفت :طبق طرح  اولیه 150 دستگاه برای مشهد پیش بینی شده بود که  40 دستگاه نصب شد و از انجاییکه  نیاز به  تامین زیر ساخت ها  هنوز انجام نشده ، بقیه تابلوها  نصب  نشدند و اینکه  تجهیز برق رسانی هر سایبان 3 میلیون تومان  هزینه داشت، که  برای رسیدن به پایداری  150 دستگاه تا ماههای اینده  تلاش خواهیم کرد که به بهره برداری برسد.

وی درباره انبوه برهایی که در طرح شهرداری مشهد برای مشهد 2017 پیش بینی شده ، گفت:قطار شهری یا مترو سیتم انبوه بر هستند  و در اتوبوسرانی  منظور از انبوه بر، خطوط بی ارتی هستند که یک خط بی آر تی خط 3 ظرف 8 ماه  در صورت تامین اعتبارت مورد نیاز  به بهره برداری می رسد./

وی افزود:  برای  مسیر خط  بی آر تی 60 میلیارد تومان اعتبار برآورد  شده ، و برای  پایانه های این خطوط نیز10 میلیارد تومان برآورد هزینه می شود.

طوسی به به  خصوصی سازی  اشاره کرد و گفت : موظف به خصوصی سازی هستیم که تاکنون7 شرکت 60 درصد ناوگان اتوبوسرانی خصوصی سازی شده  که هزینه ها کمتر و کارایی بهتر باشد، زیرا خصوصی سازی مزایای برای این سازمان دارد.

وی درادامه به 60 میلیون تومان برخی شرکت ها خصوصی  اشاره کرد و گفت :اختلالاتی و تخلفاتی که بوده دراین شرکتها، بررسی و برخورد  شده است و بعضی شرکتها تا   لغوامتیاز هم پیش  رفته اند و این به دلیل نطارت های  کامل در این زمینه  است.

 طوسی گفت :جمعه ها حجم تقاضای حمل و نقل شهری ، کاهش می یابد و اتوبوس ها در خطوط پر مسافر منتهی به حرم مطهر اضافه می شود-

76وی گفت : به ازای هر تراکنش من کارت 76 ریال به حساب شرکت به اتیک طبق قرارداد پنج ساله سازمان با این شرکت واریز می شود، اما کل پول در حساب شهرداری  است وحساب مردم امانت در بانک شهر است.

وی درپایان به قیمت تمام شده سوخت و تصادفات اشاره کرد و گفت:سوخت امساال 20 درصد گران شد ،که  این افزایش نرخ تورم سوخت اثرات مستیقم و غیر مستقیم  بر ناوگان اتوبوسرانی دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.