امروز ۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران است، شهری که بعد از گذشت ۲۹ سال هنوز بوی محرومیت می‌دهد و خبری از ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرستان به عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور نیست.

بررسی روند آماده‌سازی زیرساخت‌های مرز مهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، دوران هشت سال جنگ تحمیلی دارای خاطرات شیرین و تلخی برای کشور ما است که در این بین استان ایلام به دلیل هم مرز بودن با عراق سهم بزرگی در دفاع مقدس داشته و به نوعی خط مقدم جبهه های جنگ بوده است.

شهرستان مهران به دلیل اینکه نزدیک ترین شهر استان ایلام به عراق بوده، شاهد حماسه ها و نبردهای مهمی در جریان جنگ تحمیلی بوده به طوریکه کمتر کسی در دوران دفاع مقدس حضور داشته و اسم مهران، قلاویزان، نقطه ایثار و... را نشنیده است.

مهران در دفاع مقدس چهار بار به تصرف دشمن درآمد و هر چهار بار به دست توانمند رزمندگان اسلام آزاد شد ولی آخرین باری که این شهر آزاد شد ویژگی های منحصر به فردی داشت چراکه دشمن بعد از شکست در فاو به مهران هجوم آورد و قصد داشت در مهران برای همیشه ماندگار شود.

تصرف دشمن زیاد طول نکشید چراکه نگاه ویژه امام خمینی (ره) و مسئولان کشور باعث طراحی عملیات کربلای یک در دهم تیرماه ۶۵ شد و طی نبردی ۱۰ روزه مهران از تصرف دشمن آزاد شد.

حالا ۲۹ سال از آزادسازی مهران می گذرد. اول از همه اینکه سالروز آزادسازی مهران تا همین چند سال پیش حتی در تقویم های کشور هم ثبت نشده بود که بعد از تلاشهای فراوان حدود سه سالی است این روز در تقویم کشور ثبت شده است.

عملیات کربلای یک و جزییات آن

مهران همچنان ناشناخته است

سال ۱۳۸۲ روزی طلایی برای شهرستان مهران بود چراکه مرز بین المللی مهران بین ایران و عراق بازگشایی شد و این مرز بعد از حدود ۱۲ سال به مهمترین مرز زمینی کشور تبدیل شده به طوری که روزانه پنج هزار زائر از این مرز به عتبات عالیات تردد دارند.

اما با وجود مرز مهران، این شهر همچنان بوی محرومیت و فقر می دهد و متاسفانه مردم این شهرستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و چهره مهران همچنان جنگ زده است.

مردم از وضعیت شهرستان ناراضی هستند، هنوز با وجود مرز مهران درآمد و شغل زیادی برای مردم ایجاد نشده و جز مسافرکشی و کارگری چیزی از مرز مهران نصیب آنها نشده است.

چاه های نفت و گاز مشترک آذر و چنگوله بعد از سالها هنوز به بهره برداری نرسیده و به رغم تلاش جوانان این شهرستان برای اشتغال در این میدانهای نفتی، متاسفانه بیشتر نیروها غیر بومی هستندچاه های نفت و گاز مشترک آذر و چنگوله بعد از سالها هنوز به بهره برداری نرسیده و به رغم تلاشهای فراوان جوانان این شهرستان برای اشتغال در این میدانهای نفتی، متاسفانه بیشتر نیروها غیر بومی هستند.

جدا از مسئله اشتغال و درآمد که باعث رنج و عذاب مردم شده، مسائل کمبود امکانات در شهر هنوز موج می زند، به طوریکه باید گفت مهران به لحاظ زیرسختها و مبلمان شهری هنوز جنگ زده است.

شهر مهران زنده است اما فعال و پویا نیست چراکه مردم رمقی برای زندگی در جایی که بیکاری در آن موج می زند ندارند و برخی هم از شهر به کلان شهرها مهاجرت کرده اند اما هنوز هم به رغم کمبود امکانات مردم این شهرستان به نام مهران افتخار می کنند.

مهران چند سالی است که از زمینهای آغشته به مین پاک شده، هرچند گاهی اوقات مثل سال گذشته صدای انفجاری از زمین های مهران بر اثر وجود مین یا مواد منفجره زمان جنگ بلند می شود.

زمینهای از مین پاک شده هم اکنون برای کشاورزی و کار به مردم واگذار شده و البته در این بخش مردم بیشتر از سایر بخشها فعال هستند و دشتهای مهران را آباد کرده اند.

ذرت، جو، گندم، صیفی جات و...از محصولات شهرستان مهران است و طی سالهای گذشته توسعه زمینهای آبی شهرستان باعث رونق کشاورزی شده و طی سالهای آینده با بهره برداری از سامانه گرمسیری بخش مهمی از زمینهای شهرستان آباد می شوند.

مهران امروز چه جایگاهی در کشور دارد؟

مراد ناصری فرماندار شهرستان مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان مهران در جنوب استان ایلام قرار گرفته که امروز دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش مرز بین المللی، نفت و گاز، یادمانهای دفاع مقدس و... است.

وی گفت: این شهرستان در زمان جنگ کاملا تخریب شد و بازسازی شهر از سال ۱۳۶۸ آغاز شده و باید گفت این شهر هنوز جوان است و کارهای زیادی برای آباد کردن شهر وجود دارداین شهرستان در زمان جنگ کاملا تخریب و بازسازی شهر از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و باید گفت این شهر هنوز جوان است و راه زیادی برای آباد شدن شهر پیش رو است.

فرماندار مهران بیان داشت: شهرستان مهران در زمان جنگ تحمیلی بیش از ۳۰۰ بار مود تهاجم دشمن قرار گرفته و امروز به لطف رشادتهای رزمندگان، قدمگاه زوار کربلا شده است.

ناصری با اشاره به اینکه مهران قدمگاه ۶هزار شهید بوده است، گفت: این شهرستان از جاذبه های بکری برخوردار است و اکنون میزبان زائران سید و سالار شهیدان است.

وی ادامه داد: شهرستان مهران امروز جایگاهی بسیار بالا در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد هرچند مشکلاتی در سطح شهرستان است که نیازمند توجه بوده و مسئولان در حال رفع این مشکلات هستند.

این مسئول عنوان کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر دولت توجه ویژه ای به شهرستان داشته به طوری که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان در بخشهای مختلف به شهرستان اختصاص داده شده است.

نقش مهم مرز مهران در توسعه شهرستان

فرماندار مهران بیان داشت: این اعتبارات هم اکنون در بخش راه، سدسازی، کشاورزی، خدمات و امکانات اقامتی و... در شهرستان در حال هزینه هستند.

ناصری اضافه کرد: این مرز در گذشته تهدیدی برای کشور بود، اما پس از حماسه آزادسازی آن از سوی فرزندان این انقلاب در جنگ تحمیلی، به امن ترین مرز برای سفر زائران اباعبدالله و کوتاه ترین مرز برای تجارت کالا به عراق معرفی شده است.

وی تصریح کرد: مرز مهران هم اکنون امن ترین و نزدیک ترین مرز زمینی کشور به عتبات عالیات است و طی سال گذشته و سه ماهه سال جاری بیش از چهار میلیون نفر از آن تردد کرده اند.

این مسئول عنوان کرد: علاوه بر این میزان تردد، طی سال گذشته و سه ماهه سال جاری بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شده که این نشان از اهمیت اقتصادی این مرز دارد.

ناصری بیان داشت: در بحث اشتغال هم ظرفیتهای خوبی در بخش نفت و گاز و به خصوص میدانهای مشترک در شهرستان ایجاد شده است در بحث اشتغال هم ظرفیتهای خوبی در بخش نفت و گاز و به خصوص میدانهای مشترک در شهرستان ایجاد شده که البته در این بین تلاشها برای به کارگیری نیروهای بومی در این شرکتها به دلیل خصوصی بودن فعلا در حد مطلوب نیست.

فرماندار مهران افزود: منابع نفتی آذر و چنگوله از فرصت های سرمایه گذاری شهرستان مهران است که پیش بینی می شود در یک فرایند پنج ساله بیش از ۱۵۰ هزار بشکه نفت استخراج شود.

فرماندار مهران گفت: در بحث اشتغال هم اکنون طرحهای خوبی برای سرمایه گذاری در شهرستان آماده شده که از جمله این طرحها کارخانه سیمان مهران است.

وی عنوان کرد: در بخش کشاورزی شهرستان مهران دارای ظرفیتهای بزرگی است به طوری که  هم اکنون سالانه بیش از ۲۵۰ تن محصولات صیفی در سطح شهرستان مهران برداشت می شود که بخشی از این تولیدات صادر می شود.

ناصری افزود: یکی از مهمترین برنامه ها برای توسعه کشاورزی شهرستان مهران، توسعه آبیاری و استفاده از آب سدهای آل اسحاق، کنجانچم و سد ایلام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارشها در سطح شهرستان مهران و گرمسیری بودن این شهرستان، منابع آبی شهرستان کاهش یافته و سطح اراضی کشت شده کشاورزی شهرستان نیز کاهش پیدا کرده است.

تصویب منطقه آزاد تجاری مهمترین خواسته مردم مهران

وی به خواسته های مهم مردم شهرستان اشاره کرد و گفت: در بحث خود شهرستان مهران هم اکنون مسئله اشتغال یک بحث بسیار جدی است و ایجاد منطقه آزاد تجاری به عنوان مهمترین خواسته مردم است.

وی بیان داشت: این طرح هم اکنون وارد مجلس شده و امیدواریم در سال جاری با نگاه ویژه دولت و مجلس، این خواسته در شهرستان برای مردم محقق شود چراکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی مردم را حل خواهد کرد.

این مسئول عنوان کرد: منطقه آزاد تجاری مزیتهای مهمی برای شهرستان مهران دارد و از مهمترین آنها می توان به سرمایه گذاری مستقیم دولت اشاره کرد و که باعث توسعه آبادانی شهرستان نیز می شودمنطقه آزاد تجاری مزیتهای مهمی برای شهرستان مهران دارد و از مهمترین آنها می توان به سرمایه گذاری مستقیم دولت اشاره کرد و که باعث توسعه آبادانی شهرستان نیز می شود.

ناصری بیان داشت: یکی دیگر از طرحهای مهم شهرستان بحث منطقه ویژه اقتصادی است که هم اکنون بخش مهمی از زیرساختهای این منطقه نظیر آب و جاده آماده شده و سرمایه گذاری در این منطقه باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود: به رغم همه تلاشها برای زیرساختهای شهرستان مهران هنوز این امکانات کافی نیست و می طلبد مسئولان کشوری و استانی نگاه ویژه ای به شهرستان داشته باشند.

مهران نیازمند فرودگاه است

ناصری بیان داشت: یکی از مهمترین طرحهایی که قرار است در آینده در شهرستان مهران اجرایی شود بحث فرودگاه مهران است چراکه این شهرستان در گذشته دارای فرودگاه بوده و قصد داریم این فرودگاه بهسازی و بازسازی شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به حجم بالای تردد زائران، این فرودگاه می تواند بخش مهمی از مشکلات حوزه ارتباطی را حل کند که هم اکنون در حال رایزنی برای اخذ مجوز این فرودگاه هستیم.

وی افزود: اگر بحث راه آهن و فرودگاه در شهرستان به نتیجه برسد قطعا بخش مهمی از مشکلات حوزه زیرساختی شهرستان حل می شود و علاوه بر این باعث رونق شهرستان می شود.

مهران نیازمند توجه مسئولان

مهران در ساحل رودخانه كنجانچم واقع شده و با مرز عراق چند كيلومتر فاصله دارد. محل كنونی مهران در گذشته، منصور آباد نام داشت كه در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی با تصويب فرهنگستان ايران، مهران ناميده شد.

شهرستان مهران با دارا بودن مناطق عملیاتی‌ از قبیل میمک، کله قندی، قلاویزان، یادمان ایثار، گرمیشه، تپه‌شنی و چنگوله، هر ساله پذیرای کاروانهای راهیان نور است.

به رغم گذشت ۲۹ سال از آزادسازی مهران و وجود یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور در این شهرستان، همچنان مهران از کمبود امکانات و ضعف زیرساختها رنج می برد؛ موضوعی که بارها در مواقع مختلف از جمله در تجمع بزرگ اربعین سال گذشته و تردد میلیونی مردم از این مرز خود را نشان داد.

با این تفاسیر مهران ۲۹ سال پس از آزادسازی چشم به همت و توجه مسئولان دارد تا بتواند از قید مشکلاتی چون کمبود زیرساختها و رکود اقتصادی رها شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.