قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز رسما اعلام شد که مذاکرات یک هفته تمدید شد ؛ این نشان میدهد که طرفین مذاکره دیگر تمایلی به افزودن به زمان مذاکرات ندارند و قصد دارند درهمین دور مذاکره یا به توافق برسند و یا میز مذاکره را ترک کنند وهمچنین از دیگر سو نشان میدهد که کار به جاهای سخت ونفس گیر رسیده که درواقع هر دو طرف مذاکره باید تنها پرانتزهای باقی مانده را با کلماتی روش و شفاف پر کنند.

مفهوم برد از نظر طرفهای مذاکره متفاوت است/توافق نشود غنی سازی به روال قبل بازمیگردد/منافع را فدای زمان نمیکنیم اما توقع توافقی حماسی داریم

این درحالی است که خبرهای رسیده حاکی از این است که طرف ایرانی حاضر به کوتاه امدن از خطوط قرمز خودنشده و غرب به یافتن راهی برای ایجاد تعهد درعین حفظ دستاوردهای هسته ای و عدم بازرسی غیر مدیریت شده درفشار قرار داده است ؛ اما دراین میان سخنان رییس جمهور کشورمان نشان  میدهد که کشورمان هرگز حاضر نیست که به یک توافق یکطرفه تن در دهد و درصورتیکه طرفهای غربی بخواهند به تعهدات خود پای بند نباشند فعالیت هسته ای ایران بسرعت به حالت اولیه بازخواهد گشت .

دکتر روحانی در نشست با اصحاب رسانه که شب گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاکید بر اینکه اگر توافقی شد متعهد به اجرای آن توافق هستیم، گفت: اگر طرف مقابل توافق را زیر پا گذاشت بلافاصله مسیر را برمی گردیم، شدیدتر از آنچه که در مخیله آنان بگنجد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اگر توافقی صورت گرفت متعهد به اجرای توافق هستیم، گفت: شرط اجرای توافق آن است که طرف مقابل هم متعهد باشد.

درعین حال امروز اعلام شد که وزرای خارجه به توافق نهایی رسیده وکاررا به معاونان سپرده اند تا این توافق را به مرحله نگارش رسانده ودرجلسه وزرای خارجه برای عرضه وبحث اماده کنند ؛ اما انچه از همه اینها مهمتر است همدلی وهمزبانی مردم کشورمان درحمایت از تیم مذاکره کننده است که با رونمایی از فکت شیت ایرانی تکمیل شد و درعین حال وکلای مردم درمجلس نیز طی روزهای اخیر فتیله نقدها را پایین کشیده و به یاری مذاکره کنندگان ایرانی امده اند تا دراین ساعات پایانی بهترین نتیجه که همان توافق برد –برد است حاصل شود.

***بی توجهی به تعهدات توافق را بهم میزند

درهمین راستا نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس گفت:‌ هر کدام از طرفین نسبت به تعهداتشان کم کاری کرده یا آن را نادیده بگیرند طرف مقابل تعهدی برای برای پایبندی به تعهداتش ندارد و قطعا آن توافق بهم می خورد

 اسماعیل جلیلی گفت:‌ طبیعی است که هر دو طرف مذاکره کننده باید نسبت به تعهداتشان باید پایبند باشند و در صورتی که هر کدام از طرفین نسبت به تعهداتشان کم کاری کرده  یا آن را نادیده بگیرند طرف مقابل تعهدی برای برای پایبندی به تعهداتش ندارد و قطعا آن توافق بهم می خورد.در همین راستا نیز رییس جمهور به موقع تذکرات را به طرف مقابل مذاکره کننده اعلام کرد.

 وی ادامه داد: همان طور که روند مذاکرات نشان می دهد طرف مقابل چندان به تعهداتش پایبند نیست و هر روز ادعاهای جدیدی را مطرح می کندبنابراین اظهارات رییس جمهور هشداری به 1+5 برای رعایت مفاد توافق است.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس با اشاره به اینکه باید طرفین مذاکره کننده از مذاکرات و توافقات احساس رضایتمندی کنند، تصریح کرد‌: هر چند ممکن است این رضایتمندی زیاد هم نباشد.

به گفته وی اگر قرار است در نتیجه توافق رفع تحریم ها نباشد بهتر است تا از مزیت توسعه در حوزه فناوری هسته ای بهره ببریم.

جلیلی در عین حال گفت: در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند می توانیم امیدوار باشیم که مذاکرات پایانی برد - برد داشته باشد هر چند که مفهوم برد از نگاه هر دو طرف یک مفهوم ندارد  وهر دو طرف نگاهشان برای کسب رضایت نسبی است و در ازای از دست دادن برخی چیزها فرصت های جدید دیگری برای آنها ایجاد می شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس اظهار داشت: علیرغم تاکیدات و بازرسی ها مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت هایمان، برای کاهش دغدغه های بین المللی پای میز مذاکرات نشستیم تا به این ترتیب علیرغم تبلیغات سویی که بر علیه فعالیت های ایران می شود نشان دهیم که اقدامات ما در قالب پروتکل های بین المللی بیانگر صلح آمیز بودن فعالیت هایمان است.

 وی تصریح کرد: مذاکره ایران با 1+5 نشان داد اتهامات مطرح شده علیه کشورمان بیهوده است و طرف مقابل با دبه کردن های مداوم نشان داد زیاده خواهی می کند و رویکرد ایران مبتی بر شفاف سازی است و چیزی برای پنهان کردن ندارد.

*** ایران به سرعت باد مسیر رفته را باز می گردد

درهمین حال نماینده مردم آمل در مجلس گفت: در صورتی که طرف مقابل توافق را زیرپا بگذارد ما نیز مسیر رفته را بر می گردیم و به هر میزانی که مورد نیازمان است غنی سازی خواهیم کرد.

 عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خانه ملت گفت:‌ کشورمان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و نفس عضویت به ما اجازه می دهد تا هر مقداری که مورد نیازمان است غنی سازی کنیم.

وی ادامه داد: همانگونه که رییس جمهور اعلام کرد در صورتی که طرف مقابل توافق را زیرپا بگذارد ما نیز مسیر رفته را بر می گردیم و به هر میزانی که مورد نیازمان است غنی سازی خواهیم کرد به این معنی که سقفی را برای این منظور در نظر نخواهیم داشت و سقف ما را نیازمان تعیین خواهد کرد.

به گفته نماینده مردم آمل در مجلس در حال حاضر سقف غنی سازی مان را به حدود 5 درصد رسانده ایم اما در صورت نادیده گرفتن توافق از سوی طرف مقابل، بسته به نیازمان غنی سازی را به حدود 20 و یا 30 درصد هم می رسانیم.

یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه در صورت زیاده خواهی غربی ها و بهم خوردن توافق دلیلی برای پایبندی ما به توافق وجود نخواهد داشت تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران و 1+5 هر دو با علم برخطوط قرمز یکدیگر وارد مذاکره شدند بنابراین مطرح شدن مسایلی مانند بازدید از مراکز نظامی زیاده خواهی طرف مقابل است.

وی معتقد است : کشورمان به آنچه در توافق ذکر کرده بود پایبند است اما حاضر نیست چیزی بیش از آنچه در مفاد توافق آمده است بپذیرد.در صورت توافق نهایی اگر طرف مقابل به  تعهداتش پایبند باشد ما نیز متعهد خواهیم بود.

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل زیاده خواه نباشد مذاکرات می تواند پایانی برد برد داشته باشد.

***عقب‌نشینی‌آمریکا از بازرسی‌های نظامی ایران

همچنین یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه بازرسی از مراکز نظامی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است، گفت: عقب‌نشینی آمریکا از برخی موضوعات نشان می‌دهد که اعضای تیم مذاکره‌کننده بر اصول کشورمان پایبند بوده‌اند.

محمدعلی اسفنانی با اشاره به آخرین تحولات مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت:‌ خوشبختانه مذاکرات با ایستادگی و پایمردی مذاکراه‌کنندگان ایرانی در حال انجام است و قطعا آن‌ها از حقوق حقه ملت کوتاه نمی‌آیند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازرسی از مراکز نظامی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم پذیرش بازرسی از مراکز نظامی در توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند، از این‌رو تیم مذاکره‌کننده‌ به هیچ وجه زیر بار زیاده‌خواهی کشورهای غربی نمی‌رود.

وی گفت: همچنین اخیرا مجلس شورای اسلامی قانون صیانت از حقوق هسته‌ای کشورمان را به تصویب رسانده است، که این قانون می‌تواند به پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده تبدیل شده و این اقدام می‌تواند از زیاده‌خواهی و تفکرات زورگویانه آمریکا بکاهد.

اسفنانی ادامه داد: این موضوع امری طبیعی و متداول است که هیچ کشوری اجازه بازرسی از مراکز حساس و حیاتی نظامی خود را به دیگر کشورها نمی‌دهد، حتی در سالیان متمادی آمریکا نه تنها هیچ مجوزی برای بازرسی از مراکز هسته‌ای خود به بازرسان آژانس نداده، بلکه بازرسی از مراکز نظامی جزء خطوط قرمزش است.

وی با اشاره به اخبار مطرح شده درباره منصرف شدن آمریکا از گنجاندن موضوع بازدید از مراکز نظامی در توافق هسته‌ای، افزود: امیدوارم آمریکا و گروه 1+5 با رفتاری عاقلانه، زمینه تحقق توافق هسته‌ای را فراهم کند، از طرف دیگر عقب‌نشینی آمریکا از برخی موضوعات نشان می‌دهد که اعضای تیم مذاکره‌کننده بر اصول کشورمان پایبند بوده است.

***تمدید هفت روزه مذاکرات معقول است

دراین راستا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تمدید هفته روزه مذاکرات هسته‌ای را معقول و منطقی دانست.

منصور حقیقت پور تاکید کرد: ایران عجله‌ای در تنظیم سند نهایی که بر پایه منافع ملی نباشد، ندارد و ما هیچ‌وقت منافع ملی را فدای زمان نمی‌کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: برای این هم‌آورد نهایی تمدید هفت روزه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 را تمدیدی معقول و منطقی می‌دانم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در این زمان شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم به حماسه و توافق خوب درست پیدا کنیم.

این نماینده مجلس پیش بینی دستیابی به توافق نهایی را سخت دانست و گفت: برای رسیدن به توافقنامه، باید مقدمات آن فراهم شود. اعتقاد دارم اگر آمریکایی‌ها دست از لجاجت و یکه تازی بردارند رسیدن به توافق تسهیل خواهد شد.

حقیقت پور تاکید کرد: اما اگر آمریکا همچنان بر زیادی خواهی های خود پافشاری کند و به زور گویی ادامه دهد کار کمی سخت می شود. طرفین باید به حقوق و منافع ملی ایران که خارج از قوانین بین‌المللی نیست، احترام بگذارند تا توافق نهایی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد:بر اساس شرایط پیش آمده به نظر می رسد طرف های انگلیسی و فرانسوی مانع به یکه تازی آمریکایی‌ها خواهند شد.

***آمریکا دنبال سیاستی برای تحریم‌ها علیه ایران بعد از توافق

درهمین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تمدید مذاکرات را سناریوی غرب دانست و اظهار داشت: تمدید مذاکرات برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت فناوری هسته‌ای در ایران است که این نیت هم‌اکنون خود را پشت دیوار مذاکرات پنهان کرده است.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، در واکنش به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه اگر منافع آمریکا در مذاکرات تأمین نشود از آن خارج خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها به خاطر اینکه بتوانند در آینده بعد از توافق بین ایران و 1+5 ادامه تحریم‌ها را علیه تهران برای خود توجیه و کشورها را متقاعد برای همراهی در تحریم‌ها علیه ایران داشته باشند از هم اکنون با سیاست جدیدی به فکر آینده پس از مذاکرات هستند تا فشارها و تحریم‌های خود علیه تهران را توجیه کنند.

وی افزود: غرب باید متوجه باشد که جمهوری اسلامی ایران تمام همکاری‌های لازم را با آنها انجام داده و اگر مذاکرات با چالش و بن‌بست مواجه شود مقصر اصلی آن قطعاً‌ آمریکایی‌ها خواهند بود.

آصفری‌ اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید پاسخگوی اذهان عمومی، نخبگان و ملت‌های دنیا برای عدم توافق بین ایران و 1+5 باشند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات فعلی در وین نیز گفت: پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات حاصل شده ولی اختلافات باقیمانده بسیار با اهمیت هستند.

آصفری با اشاره به تمدید یک هفته‌ای مذاکرات افزود: چه توافقی حاصل شود و چه توافقی شکل نگیرد بهتر است دنیا بداند که جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به شکست مذاکرات نیست.

وی تمدید مذاکرات را سناریوی غرب دانست و اظهار داشت: تمدید مذاکرات برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت فناوری هسته‌ای در ایران است که این نیت هم‌اکنون خود را پشت دیوار مذاکرات پنهان کرده است.

***تیم مذاکره کننده بر اصول تاکید کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهانه جویی و زیاده خواهی طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای، در عین حال گفت که اگر آن‌ها بخواهند شکست مذاکرات را به عهده ایران بگذارند افکار عمومی دنیا و رسانه ها آن را نمی پذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا اظهار کرد: مذاکرات و گفت‌وگوهای هسته‌ای همچنان در جریان است و عزم نسبی در طرفین برای دستیابی به توافق وجود دارد؛ اگرچه طرف مقابل عزم خود را با برخی خواسته‌های اضافی همراه می‌کند و می‌خواهد به این روش برگ برنده بیشتری در این توافق برای افکار عمومی ملت های خود به دست بیاورد تا بتواند بهره‌برداری بیشتری از این مسأله داشته باشد.

وی افزود: نه تنها نیاز طرف مقابل به مذاکرات و دستیابی به توافق کمتر از خواست و نیاز ما نیست، بلکه نیاز آن‌ها بیشتر است؛ بنابراین آن‌ها با یک دست پس می زنند و با دست دیگر پیش می‌کشند. در همین حال جمهوری اسلامی سعی می‌کند حسن نیت خود را در مذاکرات کاملا نشان دهد بنابراین صادقانه وارد صحنه شده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: افکار عمومی دنیا و رسانه های بین‌المللی که ناظر بر این گفت‌وگوها هستند واقف‌اند که کدام طرف از مذاکرات بهانه جویی و زیاده خواهی می‌کند. متاسفانه طرف مقابل این روش را دنبال می‌کند اما قطعا اگر بخواهند شکست مذاکرات را به عهده ایران بگذارند افکار عمومی دنیا و رسانه ها آن را نمی پذیرند.

سبحانی نیا با بیان اینکه خط قرمز و حرف ایران در مذاکرات از ابتدا مشخص بوده و ایران مسأله جدیدی را مطرح نکرده گفت:‌ تیم مذاکره کننده ما تاکنون خوب عمل کرده و روی خطوط کلی ایستادگی و مقاومت کرده است. تائیدات مقام معظم رهبری در روزهای اخیر هم نشانگر ایستادگی تیم مذاکره کننده ایران روی اصول است و ما امیدواریم آنها تا آخر با همین استحکام کار را دنبال کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: فرمایشات رهبری ابراز رضایت ایشان را نشان می‌دهد ضمن اینکه برخطوط قبلی نیز تاکید کرده اند . ما امیدواریم با حمایت ایشان و فضایی که در کشور به وجود آمده و با توجه به مصوبه مجلس که قدرت چانه‌زنی تیم هسته‌ای ما را تقویت می‌کند آن‌ها بتوانند با اقتدار بیشتر در جهت دستیابی به اهدافشان که تامین منافع ملی است حرکت کنند.

*** مذاکرات هسته ای آزمونی تاریخی برای آمریکا

دراین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه تمام تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود، گفت: ایران، به این مذاکرات به چشم آزمونی تاریخی برای آمریکا نگاه می‌کند.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان در تهران، در پاسخ به این سؤال که احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای چقدر است و ایران می‌خواهد به چه توافقی دست پیدا کند، اظهار داشت: معتقدم همه تحریم‌ها باید به یکباره برداشته شود؛ این، شرط ضروری است، البته روند اجرای برداشته شدن تحریم‌ها زمان می‌برد.

وی افزود: هم اعمال محدودیت ها بر ایران بر اساس این توافق و هم برداشته شدن تحریم‌ها احتمالا زمان می‌برد، اما باید از روز نخست اعلام شود که تحریم ها برداشته خواهد شد.

بروجردی تصریح کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود، اما این کار زمان می‌برد و آمریکا باید نشان بدهد که واقعا می‌خواهد دیوار بی‌اعتمادی بین دو طرف از بین برود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بازرسی از مراکز نظامی، خط قرمز مسلم ایران است.

بروجردی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که «تا چه اندازه اطمینان خاطر دارید که توافق حاصل شود؟ »، گفت: هر دو طرف باید عزم جدی برای رسیدن به توافق نشان بدهند. با عنایت به اینکه ما حاضر شده‌ایم، بر اساس گفتگوهای لوزان محدودیت‌هایی را بپذیریم، جمهوری اسلامی ایران سهم خودش را انجام داده است. حالا نوبت طرف مقابل است که تصمیم بگیرد. طرف دیگر، به ویژه آمریکا باید خودش را نشان بدهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این توافق می‌تواند به بهبود روابط با آمریکا منجر شود و ایران و آمریکا در زمینه‌هایی از قبیل مبارزه با تروریسم و مبارزه با داعش با یکدیگر همکاری کنند؟، تصریح کرد: ما شاهد فضایی جدید هستیم که دربرگیرنده بحث‌های طولانی بی‌سابقه است. با آن که مذاکرات فقط درباره مسئله هسته‌ای است، ایران به این مذاکرات به چشم آزمونی تاریخی برای آمریکا نگاه می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    1 0
    برد برد یعنی بار اول انگلیس برد بار دوم امریکا برد
  • لیلا IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 1
    یشاالله توافق بشه و مشت محکمی تو دهن همه کشورهای مخالف توافق بزنیم که چشم ندارن ببینن ایران پیشرفت کنه و باید تمام فکر فکرمون برای مدرن کردن ایران متمرکز کنیم تا از هر نظر تو دنیا بدرخشیم باید روی علم و دانش و تکنولوژی و اموزش و پرورش متمرکز بشیم چون از لحاظ منابع پولی دیگه مشکلی نداریم باید سلطه و امپراتوری ایران روی کشورهای دیگه بیشتر بشه باید پاسپورت ایرانی اعتبار خیلی بیشتری پیدا کنه تا نتیجه این توافق به دنیا ثابت بشه باید به جای ترکیه و امارات و این کشورهای کوچولو موچولو ایران بشه قلب تجاری صنعتی خاورمیانه یا حتی صادر کننده تکنولوژی به دنیا