رئیس بیمارستان قائم مشهد گفت: در‌ حال‌ حاضر دو تا سه برابر ظرفیت اصلی بیمارستان، بیمار بستری می‌کنیم و این یعنی تمام این ظرفیت اضافی بستری‌شده در فضایی غیر از فضای اصلی و مخصوص بستری پذیرش شده‌اند.

ظرفیت بیمارستان قائم مشهد پاسخگوی نیازها نیست

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمبود سه‌هزار تخت بیمارستانی در یکی از کلانشهرهای کشور و کمبود اعتبارات دولتی برای حل این مشکل کار را به‌جایی رساند که به‌عقیده بسیاری از مسئولان به‌ویژه وزیر بهداشت دولت یازدهم، تنها راه‌حل باقی‌مانده واگذاری املاک و مستغلات تحت مالکیت وزارت بهداشت و تبدیل آن‌ها به ثروت است تا شاید بتوان از قبل آن به‌جای یک بیمارستان فرسوده در مرکز شهر که خود زمینه ایجاد مشکلات ترافیکی‌، ایمنی و... را نیز ایجاد کرده است، دو بیمارستان در حاشیه شهر مشهد ایجاد کرد.

راه‌حلی که اگرچه منطقی و مطلوب به نظر می‌رسد و ‌از طرف شخص اول وزارتخانه نیز حمایت می‌شود؛ تا‌کنون تنها در‌حد یک طرح باقی مانده است. آن‌چنان که چندی پیش قاضی‌زاده‌هاشمی در گفتگو با شهر‌آرا ضمن انتقاد از این مسئله خاطرنشان کرد: مسئولان توجه داشته باشند اگر بیشتر از این تعلل کنند، عقب‌افتادگی‌ها در عرصه بهداشت و درمان مشهد عمیق‌تر می‌شود.

استفاده از دو برابر ظرفیت برای پذیرش بیماران

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم مشهد در این‌باره در گفتگو با ما با اشاره به اینکه در‌ حال‌ حاضر ظرفیت بیمارستان قائم متناسب با حجم بیمار ورودی به آن نیست، می‌گوید: با توجه به اینکه این بیمارستان دارای قدمت پنجاه‌ساله است، قطعا ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده برای این بیمارستان پاسخ‌گوی نیازهای امروز مشهد نیست؛ اگرچه باید اذعان کنیم بیمارستان قائم به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های بزرگ دولتی در شرق کشور طرف مراجعه بیماران زیادی از اقصی‌نقاط استان و همچنین زائرانی است که به شهر مشهد مسافرت می‌کنند.

مصطفی داستانی می‌افزاید: با این وضعیت و در‌ حال‌ حاضر مجبور به استفاده از دو برابر ظرفیت فعلی این بیمارستان برای پذیرش بیماران مراجعه‌کننده هستیم.

وی در رابطه با مشکلاتی که در‌ حال‌ حاضر در این بیمارستان وجود دارد، می‌گوید: کمبود تخت، فضا، نیرو‌، امکانات و تجهیزات به‌ویژه تجهیزات روز‌ درمانی با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم؛ از‌ این‌ رو و به این دلیل کمبودها‌ست که متاسفانه گاهی مجبور به بستری‌کردن افراد در سالن‌های انتظار می‌شویم.

وی در تکمیل این مطلب خاطرنشان می‌کند: در‌ حال‌ حاضر دو تا سه برابر ظرفیت اصلی بیمارستان، بیمار بستری می‌کنیم و این یعنی تمام این ظرفیت اضافی بستری‌شده در فضایی غیر از فضای اصلی و مخصوص بستری پذیرش شده‌اند.

داستانی با بیان این مطلب یادآور می‌شود: به‌طور‌طبیعی این قضیه به بروز کمبودهایی در زمینه رسیدگی به بیماران منجر می‌شود که گریزی از آن هم نیست؛ چراکه تعداد نیرو‌های پرستار و کادر درمانی این مجموعه برای همان ظرفیت استاندارد در نظر گرفته شده است.

طرح تحول نظام سلامت؛ افزایش فشار بر روی بیمارستان‌های دولتی

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم مشهد در رابطه با این مسئله که چرا تاکنون اقدامات جدی برای گسترش فضاهای این بیمارستان صورت نگرفته است، بیان می‌کند: در گذشته با توجه به کمک‌های بخش خصوصی در این زمینه چندان با مشکل کمبود فضای جدی روبه‌رو نبوده‌ایم؛ اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی این کمبود‌ها شدیدتر شد.

داستانی خاطر‌نشان می‌کند: با‌ وجود مزایای بسیار زیاد‌ طرح تحول نظام سلامت، اما اجرای آن فشار را روی بیمارستان‌های دولتی افزایش داد‌ه است و متناسب با آن امکانات لازم در نظر گرفته نشده که حتما بخشی از آن به‌دلیل کمبود اعتبارات حوزه سلامت است.

اعتبارات ناچیز برای بیمارستانی ٥٠ساله

وی در رابطه با اعتبارات توسعه و تجهیز بیمارستان قائم نیز می‌گوید: این بیمارستان نیز مثل سایر مراکز درمانی، اعتباراتی در رابطه با بهبود استانداردها و تعمیرات عمرانی و خرید تجهیزات به‌طور سالانه ‌دریافت می‌کند؛ اما این اعتبارات پاسخ‌گوی یک بیمارستان پنجاه‌ساله نیست و در‌ واقع نسبت به نیازهای این مرکز درمانی آن‌قدر ناچیز است که قابل بیان‌کردن نیست. از طرفی باید گفت تنها ساختمان پنجاه‌ساله این بیمارستان برای نوسازی و مرمت نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.

5هزار مراجعه‌کننده؛ ٣‌هزار متر فضا

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم مشهد در رابطه با حجم روزانه مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان می‌گوید: روزانه هزار‌و‌پانصد نفر به کلینیک بیمارستان قائم مراجعه می‌کنند و همچنین به‌طور میانگین دویست نفر در این بیمارستان بستری می‌شوند. این امر مستلزم این است که همین تعداد ‌نیز از این بیمارستان ترخیص شوند که متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد.داستانی عنوان می‌کند: ‌این تعداد مراجعه‌کننده با احتساب همراهان این بیماران، ‌ترافیکی ١٠هزارنفری را در این بیمارستان و فضای اطرافش ایجاد می‌کند.

این مقام‌ مسئول در رابطه با نبود ظرفیت مناسب در این بیمارستان، می‌گوید: با توجه به حجم مراجعه روزانه افراد و همراهان این بیماران، روزانه پنج‌هزار نفر در یک فضای سه‌هزار‌متر‌مربعی رفت‌و‌آمد دارند که نشان‌دهنده کمبود فضای شدید این بیمارستان است.وی در رابطه با یکی دیگر از مشکلات این بیمارستان که مشکلات ترافیکی است، به‌‌دلیل حجم بالای مطب‌های پزشکی و وجود دو بیمارستان در نزدیکی یکدیگر ایجاد کرده است، می‌گوید: منکر مشکلات ترافیکی فعلی نیستم؛ اما قطعا بیمارستان هزار تختخوابی به هر نقطه‌ای که منتقل شود، آزمایشگاه‌ها و مطب‌های متعددی نیز در اطراف آن ایجاد می‌شود که مشکلات ترافیکی را نیز در‌پی خواهد داشت.این مقام مسئول با اشاره به اینکه نبود پارکینگ در این منطقه یکی از مشکلاتی است که باعث ایجاد ترافیک می‌شود، تاکید می‌کند: باید به این نکته توجه داشت که دسترسی به این محدوده از شهر برای بسیاری از بیماران راحت‌تر از حاشیه شهر است.

طرح انتقال بیمارستان قائم هنوز خام است

داستانی در رابطه با عنوان‌شدن طرح انتقال بیمارستان قائم از جانب وزیر بهداشت به‌ عنوان یک راه‌حل، می‌گوید: این تنها به‌عنوان یک پیشنهاد از جانب این مقام مسئول عنوان شده است، اما باید بر روی آن کار کارشناسی صورت بگیرد؛ ضمن اینکه تاکنون حتی زیرساخت‌های لازم برای این انتقال آماده نشده است.

داستانی تاکید می‌کند: تنها رسانه‌ای‌کردن این موضوع بدون اینکه اقدام عملیاتی در این زمینه صورت بگیرد، باعث ایجاد حساسیت در این زمینه می‌شود؛ زیرا ساخت این بیمارستان‌ها بسیار زمان‌بر است و پیش از رسانه‌ای‌کردن موضوع انتقال این بیمارستان، باید دید آیا امکان ساخت حداقل یک بیمارستان هزار تختخوابی در میان‌مدت یا کوتاه‌مدت وجود دارد؟داستانی با اشاره به اینکه با وجود نبود امکانات کافی و کمبود نیرو اما رسیدگی به بیماران در این بیمارستان به‌خوبی صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: با این جمعیت فعلی شهر مشهد به‌جز بیمارستان قائم حداقل برای کوتاه‌‌مدت به یک بیمارستان هزار تختخوابی دیگر نیازمندیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.