مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار از رها شدن ۲۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان به دلیل کم آبی توسط کشاورزان خبرداد .

 ۲۰۰ هکتار از شالیزارهای جوبیار مازندران بخاطر خشکسالی زیر کشت نرفت

سلیمان حاتم نژاد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دو هزار و 300 هکتار معادل 25درصد شالیزارهای جویبار از سد شهید رجایی ساری مشروب می شود که خشکسالی و کم آبی این زمین ها را تهدید می کند .

50هزار هکتار از زمین های دشت تجن از آب ذخیره شده پشت سد شهید رجایی در ساری مشروب می شوند که شالیزارهای جویبار در منتهی الیه مسیر آبیاری این سد قرار دارند .

وی ادامه داد: همچنین کم آبی و خشکسالی 700 هکتار از شالیزارها در قسمت شمال شرقی و شرقی شهرستان جویبار را در معرض تهدید قرارداده است .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جویبار گفت: هم اکنون محصول برنج در مرحله پنج زنی و خوشه دهی( مراحل پایانی تولید) که حساس ترین مرحله نیاز آبی این محصول به شمار می رود ، قرار دارد.

وی به تدبیر شرکت آب منطقه ای و امور توزیع آب مازندران برای رفع مشکلات کمبود آب و خشکی بخشی از شالیزارهای جویبار با افزایش نوبت دهی آب از 48 به 72 ساعت اشاره کرد و افزود: برغم انجام این اقدام ، بحران خشکسالی همچنان گریبانگیر شالیزارهای شهرستان است .

حاتم نژاد طولانی بودن مسیر انتقال آب از سد شهید رجایی به شالیزارهای جویبار را عامل تاثیر گذار در برداشت غیر مجاز از آب اعلام کرد و گفت: در مسیر انتقال آب موتور پمپ های غیرمجاز وجود دارد که مبادرت به انجام این کار می کنند .

مدیر جهاد کشاورزی جویبار اظهار کرد: آب 52 درصد شالیزارهای این شهرستان با کمک 50 آب بندان تامین می شود که این اراضی با مشکل کمبود و تنش آبی مواجه نیستند.

وی با اشاره به پوشش بیمه نوین و عمومی دو هزار و 500 هکتار از شالیزارهای جویبار ، گفت : با توجه به خشکسالی و خسارتهای ناشی از آن می بایست کشاورزان برای جبران خسارت ها ، بیمه را جدی بگیرند .

حاتم نژاد سطح بیمه شالیزارهای جویبار در سال گذشته را یکهزار و 800 هکتار اعلام کرد و افزود: با رشد خوب بیمه کشاورزی ، امسال 30 درصد زمین های کشاورزی شهرستان بیمه شدند.

سالانه 60 هزار تن برنج از 9 هزار و 400 هکتار از شالیزارهای جویبار برداشت می شود.ک/3

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.