قدس انلاین – سعید کوشافر:طی روزهای گذشته وزیر صنعت , معدن وتجارت از افزایش حدود ۱۰درصدی قیمت سه محصول پرفروش لبنی یعنی شیر وماست و پنیرخبر داد و اعلام کرد که از این پس کارخانجات هم باید شیر دامداران را به قیمت ۱۴۴۰ تومان خریداری کنند .

گرانی لبنیات دو هفته به تاخیر افتاد/ دلالها و واسطه ها پشت پرده افزایش قیمت لبنیات ازسوی دولت /افزایش ۱۰درصدی قیمت لبنیات ۱۰برابر هزینه درمان روی دست دولت میگذارد

اعلام این خبر آنهم درشرایطی که بر خلاف همیشه تولید کنندگان هیچ تمایلی به گران کردن کالای تولیدی خود نداشتند بازتابهای منفی بسیاری را درپی داشت به گونه ای که ماجرا حتی به شورای شهر تهران کشید تا یکی از نقادان دولت یازدهم فریاد بزند که کمرمردم شکست .

اما امروز اعلام شد که خبر افزایش قیمت لبنیات منتفی است ، معاونت اجرایی رییس جمهوری نقل قول های مطرح شده از محمد شریعتمداری در برخی رسانه ها مبنی بر تصمیم گیری دولت در خصوص افزایش قیمت لبنیات را رد و تاکید کرد : تاکنون در هیچ یک از جلسات هیات دولت، بررسی نرخ محصولات لبنی مطرح نشده است.

روابط عمومی حوزه معاونت اجرایی رییس جمهوری چهارشنبه با انتشار جوابیه ای افزود: درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه ها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

دراین حال معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر افزایش 10 درصدی قیمت فرآورده های لبنی در ستاد تنظیم بازار تصویب شود صاحبان صنایع باید شیرخام را با قیمت مصوب هر کیلوگرم 1440 تومان خریداری کنند.

حسن رکنی با اشاره به اینکه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیرخام را با چربی بیش از 3 درصد و بار میکروبی کم ؛ 1440 تومان تعیین کرد ، افزود: صاحبان صنایع لبنی معتقدند 70 درصد هزینه های تولید صرف خرید شیرخام می شود بنابر این اگر قرار باشد قیمت تمام شده فرآورده ها 10 درصد افزایش یابد کارخانه ها حتماً باید شیرخام را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هر کیلو 1440 تومان خریداری کنند.

وی گفت: صاحبان صنایع لبنی تاکنون شیرخام را برغم مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر هر کیلوگرم 1150 تومان خریداری کرده اند.

دراین خصوص محمد فربد نائب رئیس انجمن صنایع لبنی در باره دلایل بالا بردن قیمت پیش از موعد گفت: صنایع نه تنها تخلفی نداشته اند بلکه از نرخ مصوب دولت در سال گذشته محصولات خود را به قیمت کمتری فروخته اند و تنها تعداد معدودی از صنایع قیمت های خود را به سقف مجاز رسانده اند.

همچنینن مدیرعامل اتحادیه فرآوده‌های لبنی با بیان اینکه صنایع لبنی موافق افزایش نرخ لبنیات نیستند، می گوید: افزایش قیمت لبنیات باعث کاهش دوباره مصرف فرآورده‌های لبنی می‌شود و به صلاح صنایع و مصرف کنندگان نیست.

محمد‌ رضا اسماعیلی می افزاید :اقدام اخیر دولت درافزایش 10 درصدی قیمت لبنیات بدون اعمال نظر صنایع لبنی بوده است به طوری که در جلسه اخیر که میزان افزایش قیمت لبنیات با ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری تصویب شد ازصنف مربوطه برای حضور در جلسه دعوت به عمل نیامده بود.

اسماعیلی تاکید کرد: تولید فرآوردهای لبنی مانند تولید محصولات کشاورزی است و باید نگاهی متفاوت به آن داشت تا با کاهش هزینه‌های تولید این محصول با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد.

بر اساس گزارشهای رسمی درباره گرانی لبنیات دردولت یازدهم ، در دو سال اخیر قیمت کره رکورددار گرانی بین محصولات لبنی بوده و از کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان در تیرماه سال ۹۲ به کیلویی ۲۴ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

در این بین ماست پاستوریزه و غیر پاستوریزه در رتبه‌های بعدی قرار دارند و رشد ۳۲.۲ درصد و ۴۱.۷ درصد در این دو سال داشته‌اند. قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی ۲۲۱۶ تومان به ۲۹۳۰ تومان و ماست غیرپاستوریزه از ۲۳۷۱ تومان به ۳۳۶۰ تومان افزایش یافته است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، قیمت شیر پاستوریزه هم با رشد ۲۹.۸ درصد از لیتری ۲۱۱۱ تومان به ۲۷۴۲ تومان رسیده و قیمت پنیر پاستوریزه ۴۵۰گرمی هم با رشد ۲۹ درصد از ۳۷۰۹ تومان به ۴۷۸۵ تومان افزایش یافته است.

پنیر غیر پاستوریزه هم که سال ۹۲ کیلویی ۱۵۵۲۰ تومان بوده در حال حاضر به کیلویی ۱۹۱۲۰ تومان افزایش یافته است.

***سود افزایش قیمت شیر و لبنیات در جیب واسطه‌ها

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مسایل بسیاری پشت پرده افزایش قیمت ها وجود دارد،گفت: اگر واقعا بخش عمده سود حاصل از افزایش 10 درصدی قیمت به دست تولیدکنندگان شیر ولبنیات برسد این تصمیم اتفاق خوبی است امامتاسفانه عموما این سودها به جیب واسطه ها می رود.

شکرخدا موسوی در واکنش به مصوبه اخیر هیئت دولت و صدور مجوز افزایش 10 درصدی قیمت ماست،شیر و پنیر،گفت:اگر واقعا بخش عمده سود حاصل از این افزایش قیمت به دست تولیدکنندگان شیر ولبنیات برسد،این تصمیم اتفاق خوبی است اما متاسفانه عموما این 10 درصد افزایش قیمت به جیب واسطه ها می رود.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی افزود: مسایل بسیاری پشت پرده چنین افزایش قیمت ها وجود دارد به طوری که عملا تولیدکنندگان شیر و لبنیات که زحمات اولیه برای تولید این محصولات را می کشند،نصیبی دراین بین نمی برند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:ازسوی دیگر باید درنظرداشت قیمت محصولات لبنی تا نقطه اشباع گران شده بود ومردم  به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه درخرید و تهیه این ماده غذایی مهم با مشکل مواجه هستند و این کار به سختی برای خانوارها ممکن بود.

موسوی با تاکید برجایگاه و اهمیت شیر و محصولات لبنی در سبد غذایی خانوارها و به طور کلی تامین سلامت جامعه،تاکید کرد: افزایش قیمت شیر و لبنیات بیش از این باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم به خصوص قشر متوسط جامعه شده و با حذف شیر و لبنیات از سبد مصرفی خانوارها سلامت مردم مورد تهدید جدی قرار می گیرد.

این نماینده مردم درمجلس نهم خطاب به مسئولان هشدار داده وادامه داد: در شرایطی که مردم قادر به خرید و مصرف حداقلی شیر و لبنیات نباشند؛بعد از این دولت باید 10 ها برابر این 10 درصد افزایش صورت داده شده برای درمان امراض ناشی از کمبود کلسیم که مردم دچار آن شده اند باید هزینه کند.

موسوی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد دولت می توانست با قدری تامل بیشتر در مورد این مصوبه تصمیم بگیرد و قیمت شیر و لبنیات افزایش نمی یافت.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس درخصوص اظهارات برخی از مسئولان دولتی مبنی بر حذف یارانه حوزه شیر و لبنیات نیز اظهارداشت: اگر یارانه مربوط به لبنیات قطع شود اثرات بدتری به خصوص روی قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:درآن صورت دیگر تولیدکنندگان و کارخانه‌های لبنی منتظر مصوبه دولت در خصوص افزایش قیمت نمی مانند و خود آنها قیمت هت را بالا خواهند برد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اهمیت حفظ سلامت جامعه به قدری مهم است که دولت  باید دراین خصوص از جمله حوزه شیر و لبنیات یارانه پرداخت کند.

***مخالف افزایش نرخ محصولات لبنی هستیم

دراین حال نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از دستور افزایش 10 درصدی نرخ مواد لبنی در بازار، گفت: رشد محصولات لبنی به افزایش هزینه‌های درمان در نتیجه کاهش تمایل مردم به مصرف این نوع محصولات منجر می شود.

محمدتقی توکلی در گفت وگو باخانه ملت،با انتقاد از دستور افزایش 10 درصدی نرخ مواد لبنی در بازار، گفت:بی توجهی دولت به الزامات قانونی در خصوص ثبات نرخ ها در زمینه مواد مصرفی مردم تبعات بسیاری از جمله به خطر افتادن سلامت مردم را در پی دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طبق توافق های صورت گرفته دولت باید تا پایان ماه مبارک رمضان نسبت به ایجاد ثبات نرخ ها در بازار محصولات مصرفی مردم اقدام کند، افزود: به طور حتم تاکنون صدمات و خسارت های افزایش نرخ محصولات لبنی را با رشد هزینه های سلامت در جامعه به دوش کشیده ایم.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید بر اینکه استفاده از شیر و سایر محصولات لبنی در کشور رابطه مستقیمی با جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها دارد، تصریح کرد:دولت ضمن حمایت از تولید کننده دربحث محصولات لبنی با ارایه یارانه تولید باید از مصرف کننده نیز برای رشد قدرت خرید حمایت کند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر مصرف شیر درچند سال اخیر درنتیجه رشد قیمت ها، افزود: درحال حاضر افزایش نرخ شیر و محصولات لبنی به کاهش تمایل افراد به ویژه اقشار کم درآمد جامعه به مصرف موجب شده که تبعات آن در بروز بیماری های بسیار از جمله پوکی استخوان مشهود است.

توکلی با بیان اینکه تحول در حوزه سلامت نیازمند رسیدگی صحیح به حوزه مصرف است، گفت: دولت باید با درنظر گرفتن کاهش سالانه میزان مصرف محصولات لبنی نسبت به پرداخت یارانه به این حوزه جهت کمک به تولید کننده و مصرف کننده اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه رشد قیمت محصولات لبنی در صورتی که باعث رکود بازار یا کاهش مصرف از سوی مصرف کننده باشد به ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع منجر خواهد شد،تصریح کرد: ما برای حفظ وضعیت تولیدکنندگان و همچنین افزایش تمایل مصرف کننده نسبت به تولید جلسات مستمری با فعالان این حوزه خواهیم داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رجبی ازسمنان IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    دولت آفای روحانی که بافریب مردم درزمان تبلیغات انتخاباتی رای آورد بزرگترین ضخیانت رادرحق مردم کرده است گرانی بنزین ونان و لبنیات نمونه هایی ازظلم دولت اقای روحانی به مردم مستضعف ونجیب ایران است این است خدمت صادقانه دولت تدبیروامید یعنی گرانی پشتسرگرانی ومردم هم ...