گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - مدیرعامل ایران‌خودرو، قطعه‌سازان را متهم ردیف اول تولید خودروهای بی‌کیفیت وطنی می‌داند؛ خودروهایی که هر سال در 13 هزار مرگ جاده‌ای کشور جایگاه بالایی دارند. ...

 شناسایی متهم ردیف اول تولید خودروهای بی کیفیت

واقعیت این است که خودروسازان داخلی هنوز اندر خم یک کوچه مشتری‌مداری و کیفی‌سازی حیران هستند، اما تازه‌ترین آمار از تولید سالانه یک میلیون و صد هزار خودرو در کشور خبر می‌دهد که براساس برنامه‌های دولت قرار است، این رقم طی 6 سال آینده رشد سه برابری را تجربه کند.

اینکه جدال مرگ و زندگی در جاده‌ها و کف خیابانهای ایران سالهای سال است به نفع «فرشته مرگ» به پایان می‌رسد و تصویری شبیه به «تابوت فلزی متحرک» از خودروی ساخت داخل در اذهان عمومی نقش بسته، تکرار مکرراتی تلخ و اینکه کیفیت و جدی گرفتن جان سرنشینان این خودروها تاکنون در فهرست اولویتهای خودروسازان نبوده، پای ثابت انتقادهای مردم در سالهای اخیر است.

جدال لفظی میان خودروسازان و قطعه‌سازان در روزهای داغ تیرماهی، با اظهارنظر قاطعانه مدیرعامل ایران‌خودرو وارد مرحله جدیدی شده است، آنجا که یکه زارع گفت:  خودروسازان فقط در قبال10 درصد عملیات تولید (رنگ و بخشهای کیفی) اثرگذار هستند؛ زیرا 90 درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می‌دهند! او حتی تهدید کرده برای ارتقای کیفیت ارتباط با قطعه‌سازانی که محصول بی‌کیفیت و چینی تولید می‌کنند  و به خودروسازان تحویل می‌دهند کم یا قطع خواهد شد.

به گفته یک کارشناس خودرو در سالهای اخیر تمایل خودروسازان به واردات قطعات چینی افزایش یافته است و این مسأله سبب شده قطعه‌سازان از مسیر واقعی تولید منحرف شوند. فربد زاوه معتقد است، با توجه به افزایش قیمت ارز طی سالهای اخیر و آسیب‌دیدگی زیرساختهای صنعت خودرو و قطعه‌سازی، قطعه سازان‌داخلی ترغیب نشده‌اند و این در حالی است که نارضایتی‌های مشتریان، بی‌کیفیتی قطعات خودروهای ساخت داخل است و عامل آزاردهنده این صنعت، کیفیت پایین بدنه و مونتاژ خودروها نیست، بلکه بیشتر به دلیل کیفیت پایین قطعه‌های آنهاست.

وی ادامه می‌دهد: حتی اگر شرکتهای بزرگ خودروسازی قصد ارایه محصولات جدیدتری به بازار داشته باشند، فشار قطعه‌سازان به خودروسازان اجازه ارتقای خودروهای تولید داخل را نمی‌دهد و از سویی قطعه‌سازان داخلی عادت کرده‌اند، برای هر توسعه‌ای هزینه را از خودروساز دریافت کنند، در حالی که این مسأله در دنیا عرف نیست و ایران‌خودرو تنها خودروسازی است که برای محصولات جدید، منابع مالی در اختیار تأمین‌کنندگان تولید خود قرار می‌دهد!

حالا که از نظر خودروسازان، قطعه سازان در قبال تولیدات بی‌کیفیت مقصرند، باید پرسید چرا خودروسازان با این روند تولید بی‌کیفیت همنوایی می‌کنند و بهانه‌ای ساخته‌اند برای رجوع هر چه بیشتر به قطعات چینی؟

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان یکدیگر را مقصر بدانند، مشکل کیفیت خودرو حل نمی‌شود؛ زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست.

 وی گلایه خودروسازان را مبنی بر مقصر بودن قطعه‌سازان بجا می‌داند، اما بر این باور است که باید شرایط قطعه‌سازان را هم در نظر بگیرند و بپذیرند که هیچ قطعه‌سازی عامدانه قطعه کم ‌کیفیت تولید نمی‌کند.

به گفته رضا رضایی، با اینکه قطعه‌سازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزشهای لازم را دیده‌اند، با توجه به تحریم، وضعیت بهره بانکی و نقدینگی، قطعات تولیدی بهترین هستند.

 وی تنها راه نجات صنعت خودروی کشور را در برهه فعلی، سرمایه‌گذاری مشترک می‌داند؛ زیرا که دولت پولی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت ندارد و باید راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باز شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    7 2
    نه تنها خودروهای بی کیفیت جان جوانان با کیفیت این مرز بوم را میگیرد حتی شیر وماست وابلیموی بی کیفیت نیز دارد در کشتن مردم این مرز بوم یکه تازی میکنند وکسی جوابگو نیست زیرا برخی مسولین از پر کردن جیبهایشان از پول وامهای دریافتی باسود بالا نیز پر میشود انوقت توقع داریم اقا امام زمان ظهور کند در کشور 85میلیونی حتی313 ادم ثالح پیدا نمیشود همه ما داریم به اق دروغ میگوییم
  • محمد IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 1
    من توی این شرکتهای قطعه سازی( بازی) کار کرده ام ، تولید کجا بود همه واردات از چین است که بعضی ها را همانجا با مارک قطعه بازان(؟)وارد میشن و بخش اندکی (1درصد)را هم برای حفظ ظاهر آن هم در حین بازرسی مدیران خودرویی(البته خود این مدیران می دانند که چه خبره وبا هدیه های آنچنانی ساکت میشن و حتی سفارش یک قطعه جدید رو هم می دن و اکر هم گندش در اومد که چینی هستند می گن استاندارد ما رو که دارن )ظاهرا به خط تولید می آورند و مونتاژ می کنند و می گویند تولید می کنیم و البته تعدادی کارگر و با چارت سازمانی مدیر و کارشناس و... اون هم که یک نمایشه است را برای فیلم وتاتر تولید حمع می کنند اون هم با حقوق کم و بعضی های که نمایش خوب میدن را حقوق بیشتر می دن ،اقدام به تجارت ودلالی درظاهر تولید می کنند و این قصه ادامه دارد و...
  • * IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 0
    مشکل فقط انحصاری بودن بازار خودرو در ایرانه و بس .