واقعیت این است که خودروسازان داخلی هنوز اندر خم یک کوچه مشتریمداری و کیفیسازی حیران هستند، اما تازهترین آمار از تولید سالانه یک میلیون و صد هزار خودرو در کشور خبر میدهد که براساس برنامههای دولت قرار است، این رقم طی 6 سال آینده رشد سه برابری را تجربه کند.
اینکه جدال مرگ و زندگی در جادهها و کف خیابانهای ایران سالهای سال است به نفع «فرشته مرگ» به پایان میرسد و تصویری شبیه به «تابوت فلزی متحرک» از خودروی ساخت داخل در اذهان عمومی نقش بسته، تکرار مکرراتی تلخ و اینکه کیفیت و جدی گرفتن جان سرنشینان این خودروها تاکنون در فهرست اولویتهای خودروسازان نبوده، پای ثابت انتقادهای مردم در سالهای اخیر است.
جدال لفظی میان خودروسازان و قطعهسازان در روزهای داغ تیرماهی، با اظهارنظر قاطعانه مدیرعامل ایرانخودرو وارد مرحله جدیدی شده است، آنجا که یکه زارع گفت: خودروسازان فقط در قبال10 درصد عملیات تولید (رنگ و بخشهای کیفی) اثرگذار هستند؛ زیرا 90 درصد یک خودرو را قطعات تشکیل میدهند! او حتی تهدید کرده برای ارتقای کیفیت ارتباط با قطعهسازانی که محصول بیکیفیت و چینی تولید میکنند و به خودروسازان تحویل میدهند کم یا قطع خواهد شد.
به گفته یک کارشناس خودرو در سالهای اخیر تمایل خودروسازان به واردات قطعات چینی افزایش یافته است و این مسأله سبب شده قطعهسازان از مسیر واقعی تولید منحرف شوند. فربد زاوه معتقد است، با توجه به افزایش قیمت ارز طی سالهای اخیر و آسیبدیدگی زیرساختهای صنعت خودرو و قطعهسازی، قطعه سازانداخلی ترغیب نشدهاند و این در حالی است که نارضایتیهای مشتریان، بیکیفیتی قطعات خودروهای ساخت داخل است و عامل آزاردهنده این صنعت، کیفیت پایین بدنه و مونتاژ خودروها نیست، بلکه بیشتر به دلیل کیفیت پایین قطعههای آنهاست.
وی ادامه میدهد: حتی اگر شرکتهای بزرگ خودروسازی قصد ارایه محصولات جدیدتری به بازار داشته باشند، فشار قطعهسازان به خودروسازان اجازه ارتقای خودروهای تولید داخل را نمیدهد و از سویی قطعهسازان داخلی عادت کردهاند، برای هر توسعهای هزینه را از خودروساز دریافت کنند، در حالی که این مسأله در دنیا عرف نیست و ایرانخودرو تنها خودروسازی است که برای محصولات جدید، منابع مالی در اختیار تأمینکنندگان تولید خود قرار میدهد!
حالا که از نظر خودروسازان، قطعه سازان در قبال تولیدات بیکیفیت مقصرند، باید پرسید چرا خودروسازان با این روند تولید بیکیفیت همنوایی میکنند و بهانهای ساختهاند برای رجوع هر چه بیشتر به قطعات چینی؟
نایب رئیس انجمن قطعهسازان ایران در پاسخ به این پرسش میگوید: اینکه خودروسازان و قطعهسازان یکدیگر را مقصر بدانند، مشکل کیفیت خودرو حل نمیشود؛ زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست.
وی گلایه خودروسازان را مبنی بر مقصر بودن قطعهسازان بجا میداند، اما بر این باور است که باید شرایط قطعهسازان را هم در نظر بگیرند و بپذیرند که هیچ قطعهسازی عامدانه قطعه کم کیفیت تولید نمیکند.
به گفته رضا رضایی، با اینکه قطعهسازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزشهای لازم را دیدهاند، با توجه به تحریم، وضعیت بهره بانکی و نقدینگی، قطعات تولیدی بهترین هستند.
وی تنها راه نجات صنعت خودروی کشور را در برهه فعلی، سرمایهگذاری مشترک میداند؛ زیرا که دولت پولی برای سرمایهگذاری در این صنعت ندارد و باید راه برای ورود سرمایهگذاران خارجی باز شود.
نظر شما